Vevde kogger

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Acinonyx
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 14 sep 2009, 22:57

Vevde kogger

Legg inn av Acinonyx »

Her en kveld jeg ikke hadde annet å gjøre, laget jeg et pilekogger av almebark og pileskudd. En lærerik opplevelse, for uten referanser måtte det meste tas på sparket. Det ble et kort kogger, for skuddene var korte, og jeg hadde latterlig lite almebark. Bunnen er vevd av tynne barkremser, og jeg vevde med to remser som ble krysset for hver «spile». Etterhvert som barkelageret tok slutt måtte jeg veve løsere, og uten å krysse strimlene slik jeg gjorde på bunnen. Når jeg får hentet mer bark skal jeg rydde litt ekstra rundt munningen. Jeg håper det vil være solid nok, holdbarhetstestingen har begynt allerede (guttungen trodde jeg sa BILkogger, så nå er koggeret fullt av småbiler og på full fart gjennom leiligheten).
kogger1.jpg
(114.86 kiB) Lastet ned 4867 ganger
kogger2.jpg
(127.75 kiB) Lastet ned 4867 ganger
piler_i_kogger.jpg
(106.61 kiB) Lastet ned 4867 ganger
Pilene er laget av bambus og har enorme styrefjær surret med silketråd glasert med epoxy. Styrefjærene lager en utrolig kul lyd - skikkelig klisjeaktig pilhyl, akkurat som på film. Pilene er med andre ord nesten uknuselige (i sterk kontrast til mine stakkars beinskjøre cedertrepiler). Buen er laget av skuddet barken kom fra. En liten, kroket flis på snaue 150 cm (og 430 gram), men den har et overraskende bra kast og er grei å dra med seg i skogen.

Så, til kjernen av innlegget: Har noen av dere erfaringer med vevde kogger, evt. referanser til kilder?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vevde kogger

Legg inn av Christian »

EPISK! Det der var bare fett som fjell! Har du tenkt på noen form for bærereim eller er det mest et stå på bakken med piler i kogger?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vevde kogger

Legg inn av Christian »

en tutorial på seljekurv. bruker ikke bark, men teknikken kan sikkert overføres. veit at jeg har sett fletta kogger på paleoplanet før...

http://www.jonsbushcraft.com/basicbasket.htm
Sist redigert av Christian den 19 jun 2010, 17:56, redigert 1 gang totalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Vevde kogger

Legg inn av Sturlabuer »

Skikkelig bra! Alt sammen! Koggeret var spesielt fint med mønsteret du har lagd.
Nå trenger du bare å flette deg en bærereim til koggeret ditt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vevde kogger

Legg inn av Zeida »

NICE!!! Det der er så kult det der med bære reim er litt verre men finn deg noe fint lær sei no eg.

:D
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Vevde kogger

Legg inn av torkis »

Hei Acinonyx

Kjempeflott kogger. Jeg har også lenge hatt lyst å prøve meg på fletting/veving, men må lære meg å lage bue først.

Det var noe veldig kjent med buen din. fordi den ligner på den jeg holder på med.

Har du et profilbilde av buen?
Jeg vil gjerne se hvor tykkk/tynn den er og hvordan du lager overgangen fra håndtaket og ut i de brede lemmene.

Please :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Acinonyx
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 14 sep 2009, 22:57

Re: Vevde kogger

Legg inn av Acinonyx »

Tusen takk for linken, Christian! Ser ut som jeg har vært inne på noe, men der var det jaggu mange gode tips å hente. Koggeret er tenkt å være et hoftekogger. Jeg hengte det i beltet under stubbeskytinga i går, og det funka kjempefint (skjønt judospissene er ikke alltid samarbeidsvillige når de skal nedi). Det hadde vært kult med ei lærreim, men jeg regner regner med at jeg går for et almebarkstau. Det går ganske kjapt å lage seg noen meter almebarkstau, skjønt et flettet almebarkstau hadde kanskje vært enda kulere enn et tvunnet.

Koggeret står ikke helt av seg selv (siden jeg gjorde bunnen litt konveks), men jeg skulle nok klart å overtale det om jeg måtte.

Torkis: jeg tok noen bilder av buen. Buen ble til en lørdag mens jeg var med poden på lekeplass, og var egentlig bare ei flis som ble til overs da jeg splittet ei tynn, lita alm. Årringene står tett og bærer preg av at treet har hatt dårlige lysforhold, men de to siste årenes sommer-vekst har vært veldig god og den ytterste ringen er mellom 3-4 mm langs hele lengden. Almebacket alm, der altså. :)
Vedlegg
bue_profil2.JPG
Buen er ganske jevntykk langs hele lengden, ganske liten radius på ryggen og heller ikke en helt flat i buken.
(136.67 kiB) Lastet ned 4790 ganger
bue_perspektiv.JPG
Jeg måtte dampe ut en rar reflex-kurve, men litt bøy henger fremdeles igjen, så buen har bittelitt karakter i både front- og sideprofil.
(82.47 kiB) Lastet ned 4790 ganger
bue_håndtak.JPG
Håndtaket er marginalt tykkere enn lemmene, kun såpass at buen ikke knekker i innsnevringen. Buen bøyer i håndtaket - jeg tror det er greit siden den er såpass kort.
(102.61 kiB) Lastet ned 4790 ganger
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vevde kogger

Legg inn av Lurz »

Tøft kogger!
Trad. Bowyers Bible, bind 1 (Kapittelet Western Indian Bows)har bilde av et replica kogger vevd av noe slags strå eller siv. Også tegning av bl.a et vevd indianer kogger.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Vevde kogger

Legg inn av torkis »

Flotte bilder og flott bue.
Tror jeg kan ta litt mer av midtpartiet på min bue, så blir den litt "snillere"
Høres greit ut å lage en bue, mens man er en liten tur på en lekeplass :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vevde kogger

Legg inn av Christian »

Den bua var fiin! Jeg har virkelig fått sansen for sånne "enkle" buer! Bare en pinne som bøyer seg liksom, også med den bøyen på seg da! Fult trekk bilde??

fletta stropp høres bedre ut en tvinna, sikkert bedre å bruke også, men flett den av mer en tre tråder da! 3flette er litt for barneskoleforming ass :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Acinonyx
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 14 sep 2009, 22:57

Re: Vevde kogger

Legg inn av Acinonyx »

Har ikke bilde av bua på fullt trekk, men den ble med på stubbeskytinga her sist uke og Cherox filma. Resultatet ligger her: http://www.youtube.com/watch?v=QDKhvFShh0s . Hvilken av buene som er min burde være ganske klart :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vevde kogger

Legg inn av MalaWolf »

Så ikke denne før nå jeg - Übercool :) - har lenge hatt lyst til å forsøke meg på fletting selv .. til sommern kanskje ?
Hva slags tre benyttet du til fletting?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vevde kogger

Legg inn av MalaWolf »

Av manko på kvist & kvast som egner seg til fletting/veving, fant jeg det jeg trengte på Biltema nedi bakken. En kveil med tykk hampetråd, to cordeller består den av. Jeg fulgte Jon's eksempel mht metode. Fungerer ganske greit. Lagde min aller første fletta dings på en times tid. Så nå har jeg begynt på noe som kanskje kan bli et kogger ...
Bilde
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vevde kogger

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev: Lagde min aller første fletta dings på en times tid. Så nå har jeg begynt på noe som kanskje kan bli et kogger ...
Da er det avgjort. Blir ikke kogger. Men datteren min får en slags veske hun kan leke med i stedet :) Vel - jeg har nå begynt på flettedings nummer tre. Den SKAL bli kogger. Har bestrebet meg på å få den så rund og stram som mulig i bunnen. Materialet er det samme - tykk hampetråd fra Biltema. Men denne gangen har jeg tvunnet grunnstrukturen/spilene slik at disse er doble - nettopp for å få bunnen rund. Jeg starter da slik Jon gjør det på sine sider.. bilder kommer etterhvert.

BildeBildeBilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vevde kogger

Legg inn av MalaWolf »

Vevd kogger av hamp ferdig - ble mye mer hamp en jeg trodde da jeg starta. Helt ok ryggkogger...

Bilde
Svar