Tange på pilspisser

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Tange på pilspisser

Legg inn av Loke »

Har forsøkt meg på et par pilspisser med
tange, men funnet det rimelig slitsomt. Det er
jo mye lettere å lage hylse til spissen.

Når man lager tange- i hvilken rekkefølge bør man lage spissen og tangen? Har forsøkt å
lage spissen først, men det ble vanskelig å holde spissen og slå ut en tange. Slår man ut tangen først blir det jo tynt med
metall å holde i.

Hva gjør man ?

Thomas
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Tange på pilspisser

Legg inn av Lien »

Hva bruker du som ambolt? hva lager du spissene av, og hvilken type hammer og tenger bruker du?
Det blir mye enklere å svare på spørsmålet ditt dersom jeg har litt info om hva du har til rådighet først.
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Tange på pilspisser

Legg inn av Loke »

Jeg har en 75kg ambolt, arvet av bestefar. Ikke mye til tenger, bruker stort sett vanlige tenger og vannpumpetang...

Thomas
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Tange på pilspisser

Legg inn av Lien »

dersom du ikke har noe særlig til tenger så er det lurest å smi tangen først, så smi spissen imens den forsatt henger på stanga du lager den av. tangen smir du ved å smi den helt utpå hornet på ambolten.

Begynn ca en cm innpå emnet og smi ut tangen ( trenger ikke være stort med enn 2,5-3 cm) deretter sentrerer du den ved å legge tangen intil ambolten og slå ned på stanga slik at du lager en markant overgang. deretter legger du emnet skrått ned på ambolten og smir spissen imens den ennå henger fast. dersom den faller av må du bruke tang. retting av tangen kan du gjøre i ei skrustikke og dersom du vil så kan du file spissen ytterst i tuppen
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Tange på pilspisser

Legg inn av Loke »

Tusen takk for hjelpen! Det skal jeg forsøke i kveld.

Thomas
Svar