Garving?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Garving?

Legg inn av Christian »

Jeg har prøvd meg på garving med seljebark før, det gikk helt greit antar jeg, hadde ikke så mye å referere til angående resultat...
Men hjernegarving eller egg og majones garving osv er jo et mye utprøvd felt virker det som. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det virker... Barkgarving skjønner jeg med tanke på garvesyrer i barken, men hjernegarving? Det jeg har fått med meg er at det er oljene som trenger inn i skinnet, men kan jeg da garve skinn ved å legge det i matolje?? :| Hvor mye olje og hvor lenge? må jeg lute skinna etterpå for å avfette dem? Hva med pels, det må jo bli no skikkelig svineri med olje langt inni elgpelsen :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Garving?

Legg inn av Hardwood »

Dette er gammelt, godt håndverk. Interessant ! Prøv det ! Pels er ikke noe problem : Du smører kun kjøttsiden, og så garves skinnet helt igjennom derfra. Om man likevel skulle få fett på pelssiden, er det bare å vaske. Ellers er det ikke alle typer fett som fungerer. Tror ikke matolje funker, men prøv eggeplomme ! Det er noen stoffer som er i hjernefett og eggeplomme som garver, men husker ikke hvilke. Skal sjekke det !
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Garving?

Legg inn av Sturlabuer »

Slik jeg har forstått hjerne(fett)garving, så brukes fettet til å "smøre" fibrene i skinnet slik at de ikke binder seg (hudlim) når skinnet tørker.
Hvis du skal klare å få fettet inn mellom fibrene, trenger du emulgert fett, dvs. en blanding av olje og vann. Hjerne og eggeplomme består stort sett
av emulgert fett, ekstra olje (matolje) kan tilsettes. Lunkent vann tilsettes også. Skinnet må være fuktig (oppvridd) når du skal begynne. Har lest at vannmolekylene i skinnet byttes ut med vannmolekylene som er bundet sammen med fettmolekyler, for deretter å tørke bort slik at kun fettmolekylene blir værende. Eller noe sånt :?
Kun rent fett eller olje på et tørt skinn virker ikke, og virker dårlig på et vått.

Skinnet må heller ikke være alkalisk fra lutbad eller lignende, da funker det ikke. Nøytralisering/skylling er viktig slik at pH verdien er på 7 eller noe lavere, en sprut eddik i nest siste skyllevann.

En av "hemmelighetene" for å få et mykt skinn er å få fettet til å trenge igjennom skinnet 100%. Garver du skinn med pels, har du en hinne (narv?) på ene siden, som hindrer gjennomtrengningen noe. "Med pels" betyr også at du kun kan smøre på hjerne på kjøttsiden, som gir deg litt ekstraarbeid for å få fettet helt i gjennom. Det er best å unngå å få for mye klin i pelsen som blir litt vrient å vaske bort siden.
Det trengs mekanisk bearbeiding av skinnet for å hjernen inn (hjernetrim), man kan se når den kommer ut på andre siden.
Så skal skinnet tørke, men under tørkingen er det viktig å holder skinnets fibre i bevegelse, slik at de ikke "limer seg" igjen. Det er flere metoder for å gjøre dette. Er man ikke fornøyd med skinnets mykhet etter første runde, gjentar man prosessen med påsmøring av hjerne og tørking.
Det finnes også et triks med å røyke skinnet etter tørkingene, for på den måten å "save" det arbeidet man har gjort, før man smører på hjerne igjen. Når skinnet er mykt nok, røyker man en siste gang. Røyking gjør at skinnet tåler å bli fuktig/vått uten å gå tilbake til råhud igjen.
Man kan også droppe røykingen, men da må du holde skinnet tørt (innendørs). Røyking har også en viss effekt mot insekter i pels/skinn, og en stor effekt på koner :roll:
Etter røykingen kan du kjøre skinnet i vaskemaskin (ikke for høy varme og helst ullvaskemiddel hvis nødvendig).

Du må ikke lute skinnet etterpå. Luting brukes for å fjerne pels! Og du må begynne helt på nytt igjen.
Får du fett i pelsen kan du bruke sagflis for å suge fettet ut og/eller såpe for å vaske det bort, men da må det være ferdig røyka!

Dette er ikke så vanskelig som det kan høres ut ( it's a no-brainer :lol: ), men det kan være tungt hvis skinnet er stort.

Lykke til!
Svar