streng av brennesle

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
dansken
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 25 aug 2007, 14:51
Sted: Trondheim

streng av brennesle

Legg inn av dansken »

etter et halvt år har jeg endelig blevet ferdig med min første neslestreng, jeg slet litt med rådneprosessen så jeg tror ikke den er så sterk som den kunne ha været, hvilket er grunnen til at den er så tyk som den er
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: streng av brennesle

Legg inn av Christian »

Heftig!! Den så jo bare skikkelig tøff ut :twisted:

Har du voksa den? Hvis du har bilder fra prosessen så må du gjerne legge ut de også :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: streng av brennesle

Legg inn av Moen »

Noen er mere tålmodige enn andre (les: meg) :lol: Tøft!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1854
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: streng av brennesle

Legg inn av Lurz »

Jøss, den var tøff, ja!
Kan du si litt mer om råtneprosessen, og hva som var problemet?
Og gjerne litt om hvordan du har beregnet styrke og bygd den opp også!
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: streng av brennesle

Legg inn av MalaWolf »

Utrolig fett! Glimrende :)

Hvordan gikk du frem?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: streng av brennesle

Legg inn av Kviljo »

Særdeles gromt!

Noen ord om prosessen med å få frem fibrene ville absolutt vært interessant å lese.

At den er litt tykk er jo bare kult. Nå som de fleste (meg inkludert) bruker mest syntetiske strenger, er de alt for tynne enn det de historsk sett har vært. Så det at den er litt tykk viser jo bare enda bedre at den faktisk ikke er lagd av plast :)

Den tykkeste historiske strengen jeg har hørt rykter om, er 5mm i diameter. Det var en streng av råhud på en hornbue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
dansken
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 25 aug 2007, 14:51
Sted: Trondheim

Re: streng av brennesle

Legg inn av dansken »

tak for svarene syntes vel ikke jeg er specielt tålmodig, men er projektet interessant så..
billederne først, jeg har desværre fået taget nogen billeder efter rådningen så det får vente til jeg startet igjen
Bilde Bilde

Bilde Bilde

Jeg leste at jeg kunne regne med en effektivitet på 5%, det må være erfarne folk der får det til min var nærmere 2. Så for at få 20 gram fibre, og altså nok til en streng måtte jeg bruke 1kg tørret nesle hvilket rundt regnet er 10 kg fersk, den pose jeg bærer på er ikke på nær nok :oops:
Etter at ha fået dem hjem skal de bundtes, tørres og renses.
Da kommer vi til den vanskelige del, rødningen. Under rødneprocessen skal stengerne ha rendende vand(eller dug), oksygen og varme.Jeg byggede en "rødnekasse" av en pressening, lagde neslerne opi og fyldte med vann så de var akkurat dekket, vannet blev skiftet hver dag. Det vanskelige er hvor lenge de skal ha, stengerne skal rådnes så mye at "køddet" løsner let fra fibrene, men uten at fibre tager skade. Jeg prøvede fra 3 til 8 dage men kan ikke komme med nogen konklution, da jeg blev bedre til resten av processen efterhvert og derfor fik bevaret flere fibre.
For at få fibre må stengerne først brydes, skjettes og deretter hegles. skal skrive mere om dette når jeg får billeder av dette. Ellers er strengen ordnet på samme vis som Christian viser i sin snurralong, med 3 kordeller og vokset.

kim
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: streng av brennesle

Legg inn av Christian »

Tøft! :D men 5% ja... det er jo en del svinn i forhold til elgsener... men hvis man legger til resten av elgen så blir det jo litt svinn der også :roll:

strekker den seg mye da? Plantefibre skal jo være mindre elastiske en dyrefibre.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: streng av brennesle

Legg inn av MalaWolf »

http://www.primitiv.se/index.php?option ... &Itemid=35

Som et apropos til streng av plantefiber kan det vel henvises til denne primitive svensken :)

Mener å ha sett at man benytter en råtningsprosess er og - for ikke å skade fibrene. Legger barken nedsenket i vann i en uke for enklere å få av basten/innerbarken. Jeg tenker at desto lengre sammenhengende fibre man får jo bedre er det.

MEN - det er unektelig morsomst å benytte ressurser som finnes overalt - noe definitivt er tilfellet med brennesle ...
Svar