Indo-Persisk kogger

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Siste nytt er svartfarginga i jernbad:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av GreenMan »

Hvor lenge lot du det ligge i badet? Ser bra ut, men kanskje litt grått. Det kan være lyset dog.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Husker ikke helt, men jeg tror det er over ei uke nå. Jeg droppa eddiken forresten.

Det er svartere enn det ser ut på bildet, men ikke helt kullsvart. Tror kanskje det blir svartere når det får tørke? Tar det med på NM for live beskuelse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av nidrinr »

Grått eller svart, tøft ble det åkke som :)
Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Ivan_77 »

Steike, det va et fint kogger Kviljo, hvordan syr du disse, for hånd eller har du maskin?
Skulle gjerne laget ett selv, hvor har du fått tak i mål/mal, har du laget disse kanskje selv?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Jeg fant tegninga i denne tråden her:

http://198.170.107.188/phpBB2/viewtopic.php?t=1483


Syr det for hånd. Må bruke syl til å lage hullene først, også syr man med en tråd og tå nåler samtidig. Skomakersøm kalles det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av GreenMan »

Hvordan har det gått med farginga. Hvis du ikke synes det har blitt svart nok. Ta en liten dæsj eddik og la det ligge et par dager til. Denne typen farging gjennomfarger læret hvis du vil. Et triks er å legge en liten bit restelær av samme type i badet og sjekke det innimellom ved å kutte det tvers over.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Hmm, interessant. Gjør eddiken at det blir svartere, eller fungerer den som en katalysator? Jeg antok at den bare ville fungere som en katalysator og fremskynde prosessen?

Har tatt det ut nå, og det er litt grålig, men det var tydelig at det ikke ble svartere de siste dagene det lå i vannet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av GreenMan »

I utgangspunktet en katalysator, men i og med at jeg er en utålmodig person har jeg aldri testet uten ;) Uten eddik tar det også lenger tid før badet blir klart til bruk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Hmm, okay. Ei av reimene har blitt ganske grå etter at den tørka. Den blir nok svartere med noe fett, men jeg tar det med ufetta til NM, så kan vi kanskje vurdere om det bør ned i vannet igjen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Hmm, det er mulig det må druknes på nytt. Her er bilder fra rett etter at det kom opp av vannet, og etter at det har tørka ordentlig. Det var helt svart mens det var fuktig, men nå som det er tørt, har det blitt ganske grått. Utsida, som har fått ligge oppover i vannet, har en del små prikker som er enda svartere enn resten. Baksida som lå nedover er jevnt svart/grå. - så jeg tror nesten det kan bli svartere.

Hva tror den som har gjort det før?

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av GreenMan »

lintråden har tatt farge, og det er bra. Kan være en eller annen form for hemmere i læret. Hvis du har mulighet et sted det ikke vil synes ville jeg prøvd å skave av en liten bit for å se hvor dypt fargen går. Løsningen er nok egentlig bare litt mer tålmodighet og kanskje litt eddik. Det kan også være at du ikke har brukt nok jern (les stålull). Dette blir bare synsing, men da jeg lærte metoden fikk jeg beskjed om å la læret ligge opptil to uker.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av Kviljo »

Okay. Jeg hadde ikke oppi mer enn en rull/dott/neve stålull uten såpe. Men den har jo ikke rusta bort, så jeg forestilte meg at det ikke kunne være nødvendig med mer. Kanskje det trenger mer tid om man ikke bruker så mye stålull.

Det får druknes litt mer etter NM. Har planer om å gullforgylle det litt, så det er greit å få til svartfargen ordentlig tenker jeg.

Kanskje kunne det vært lurt å bytte ut vannet med garve-vann ala Hardwood? Det er vel garvesyra som reagerer med jernet og lager fargen, vil jeg tro?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Indo-Persisk kogger

Legg inn av GreenMan »

Jeg har tatt en pakke med svint, skylt ut all såpa og lagt det i en bøtte med vann og en dæsj eddik. Sist så fjernet jeg halvparten av stålullen etter en uke. Det badet tror jeg lever ennå. Så det kan nok være smart med mer stål ja.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar