Help med spine...

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
xollex
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2010, 00:01

Help med spine...

Legg inn av xollex »

Jeg vet ikke hva jeg skal ha i spine på pilene mine... :wink:

styrken på buen min er 30 pund og det er en recurve bue.

Min dra lengde er ca. 28

er det noen som kan hjelpe meg med det? :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Help med spine...

Legg inn av Kviljo »

Niks :P

Lån/kjøp noen piler med spine fra 55# og nedover, og prøv. Den pila som forlater buen roligst passer best. Det er så mange variabler med i regnestykket at det i praksis ikke er mulig å regne seg fram til rett spine.

Eventuelt går du bare for 30# eller 35#, som er det laveste man får for 5/16" trepiler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Help med spine...

Legg inn av Moen »

Spine er noe jeg aldri blir klok på, så jeg har alltid prøvd meg frem. Send en mail til Ola Klopbakken, http://www.Tradbow.no (post@klaa.no)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Help med spine...

Legg inn av woodstick »

Ville ha prøvd 5/16 skaft i ca 40# til å begynne med. Du kan variere spinen på samme pila med å justere lengden på dem. Om du begynner med full lengde på 32 tommer og kapper dem ned så vil de bli stivere. Spinen på skaftene er oppgitt i 28" lengde slik at 40# skaft i full lengde vil ligge rundt 30#
Du justerer også spine med vekten på spissen. Jo lettere spiss, dess stivere spine.
Er buen din senterskutt med pilhylle så kan du med fordel bruke stive skaft. Har du ikke pilhylle så må pila "flexe" rundt håndtaket og da er det viktigere å treffe med riktig spine.
Du bør som utagangspunkt bruke 100gr spisser.

På en senterskutt langbue 55# med pilhylle bruker jeg spine 75-80 og 23/64 diameter på 31" trekk, mens jeg på en "historisk" bue uten pilhylle bruker jeg 60-65 og 11/32 diameter. Begge med spissvekt 125gr.

Det er som sagt mange parameter for at det skal stemme.

For å gjøre forvirringen komplett så er det strengehøyden på buen som har mest å si om pila forlater buen rolig eller ikke. (ofte benevnt som "sweet spot") Men du vil også kjenne det i buen om pila er for lett eller tung.
Sist redigert av woodstick den 08 jan 2010, 09:49, redigert 1 gang totalt.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Help med spine...

Legg inn av Grauten »

Også må vi ikke glemme slippet. Hvordan du slipper pila, har også stor innvirkning på hvilken spine du bør velge.
Størrelsen på fjørene vil også kunne innvirke på spine!
Har vi glemt noen parametere nå, så ikke skyld på meg!
Kos deg :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Help med spine...

Legg inn av Hardwood »

Hei, xollex ! Velkommen i forumet !
Hør på disse karene, de har hjulpet meg kjempemasse med gode tips. Selv har jeg også 30 punds bue ( historisk )som jeg skyter mest med, og 30" trekklengde. Vanligvis burde man vel ha spine 50 - 60 eller så da, men jeg må ha 35 ! Kanskje nettopp p.g.a alle variablene. Sjekk tradbow.no og let øverst på frontsiden, der finnes også tips om å finne rett spine. Blant annet et om å skyte gjenom papir for å se om pila går riktig.
xollex
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2010, 00:01

Re: Help med spine...

Legg inn av xollex »

okk. takk for svar alle sammen :D
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Help med spine...

Legg inn av Skogheim »

Dessuten kommer du til å ha mange variabler i begynnelsen fordi du ikke gjør det samme hver gang du skyter. Så en "perfekt" spine og lengde finner du ikke med det første før man har blitt veldig konsis i måten mann skyter på :wink: men du kan finne det ut sånn ganske bra slik at du får begynt å skyte og gjøre ting likt hver gang etterhvert, slik at du kan begynne med å skyte barskaft og gjennom papir etter en stund og finne den "perfekte" kombinasjonen av lenge, spine og vekt
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Help med spine...

Legg inn av Stefflus »

Dette Er slik jeg har forstått barskafttesten, og slik jeg har lest det flest steder. Når jeg nå leser i TBB3 at det er motsatt(!), så begynner jeg å lure på om det er derfor jeg har litt vanskeligheter?
Hjelp! pip! pistre! ynk!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Help med spine...

Legg inn av Zeida »

Stefflus skrev:Dette Er slik jeg har forstått barskafttesten, og slik jeg har lest det flest steder. Når jeg nå leser i TBB3 at det er motsatt(!), så begynner jeg å lure på om det er derfor jeg har litt vanskeligheter?
Hjelp! pip! pistre! ynk!

Det som er vist i den wiki artikkelen er det som ser mest logisk ut, men jeg tviler sterkt på at TBB tar feil. Har ikke du prøvd det der og funnet ut det var rett at for tung spine går til høyre og motsatt til venstre?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Help med spine...

Legg inn av nilstor »

I følge mine erfaringer, stemmer i all hovedsak det som står i Wiki-artikkelen.

MEN, jeg har også ved flere anledninger opplevd at for myke piler har truffet for langt til venstre, uten at jeg helt kan forklarte hvorfor. Sannsynligvis har det sammenheng med at pilens bøying og kontakten med buen tilsammen fører til at pilen skjærer ut til venstre. Vi kan tenke oss at pilen er i første fase av syklusen, atså at pilens nokk og spiss vender bort fra buen. Hvis bøyen er stor nok - og bruker for lang tid på å gå over i andre fase, hvor den bøyer seg rundt buen - vil pilen formelig ta sats på buen og sprette vekk - til venstre.

Men dette er altså bare ganske luftige spekulasjoner. Andre som har synspunkter på dette?

Og så skal vi også huske på å lese både Wikipedia og TBB med den fornødne skepsis, ingen av dem forvalter den hele og fulle sannhet. Dessuten finnes det unntak fra enhver regel. Vi kan generalisere inntil et visst punkt, men den siste finpussen kan bare gjøres etter praktiske tester. Spinetabeller er vel og bra, og med de rette forutsetninger stemmer de. Men vi skal huske på at en femtipunds "selfbow" skal ha en helt annen spine enn en like tung glassfibermert recurve, for å sette det hele på spissen.

Så altså: Testskyt, testskyt, testskyt!
Den pilen du oftest treffer med, er den som har riktigst spine.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar