Legg inn
av nilstor » 16 des 2010, 00:38
I følge mine erfaringer, stemmer i all hovedsak det som står i Wiki-artikkelen.
MEN, jeg har også ved flere anledninger opplevd at for myke piler har truffet for langt til venstre, uten at jeg helt kan forklarte hvorfor. Sannsynligvis har det sammenheng med at pilens bøying og kontakten med buen tilsammen fører til at pilen skjærer ut til venstre. Vi kan tenke oss at pilen er i første fase av syklusen, atså at pilens nokk og spiss vender bort fra buen. Hvis bøyen er stor nok - og bruker for lang tid på å gå over i andre fase, hvor den bøyer seg rundt buen - vil pilen formelig ta sats på buen og sprette vekk - til venstre.
Men dette er altså bare ganske luftige spekulasjoner. Andre som har synspunkter på dette?
Og så skal vi også huske på å lese både Wikipedia og TBB med den fornødne skepsis, ingen av dem forvalter den hele og fulle sannhet. Dessuten finnes det unntak fra enhver regel. Vi kan generalisere inntil et visst punkt, men den siste finpussen kan bare gjøres etter praktiske tester. Spinetabeller er vel og bra, og med de rette forutsetninger stemmer de. Men vi skal huske på at en femtipunds "selfbow" skal ha en helt annen spine enn en like tung glassfibermert recurve, for å sette det hele på spissen.
Så altså: Testskyt, testskyt, testskyt!
Den pilen du oftest treffer med, er den som har riktigst spine.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."