Snurralong!

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

Eirik snurra en ikke så halvgæærn streng av almebast her i sommer... Tipper den holder omtrent 50#...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Jeg pleier å lage mye tau av seljebast med unga i barnehagen om våren. Du kan få veldig bra tau av det, brukte det tilogmed til dragkamp mellom to 5åringer uten at det røyk 8) Men som strengmateriale tror jeg bast er svakere en sener og råhud og en streng må derfor bygges større for å holde, noe som resulterer i mer masse i strengen.

Hvor tjukk var denne almestrengen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

Det var vel et "mens det er litt tid til overs"- prosjekt, uten at det ble lagt altfor mye krefter i perfeksjonering, så den strengen som ligger et eller anna sted i kjellern tipper jeg holder ca 50#, og den er vel omtrent så tjukk som om det brukes B50 til 120#..

Men almebast er sterkere enn man trur :)
Tipper at om man lager en perfeksjonert almestreng vil man få til en relativt velfungerende streng. Har brukt selje jeg og, og det er ikke til å sammenligne..

Kan fort hende jeg stiller på inne NM med almebast-streng om jeg har noen biter bast som er gode nok til å lage en bra streng av :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Stas:) bare jeg lærer meg å treffe så får jeg stille med senestreng jeg da :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

Ingen fare med at du trenger å trene på å treffe.. Du kan jo stille i "vi-som-ikke-treffer-så-mye-klassa" sammen med meg :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Snurralong!

Legg inn av Hardwood »

Stilig med disse naturstrengene. Men har dere prøvd lindebast ? Det er blitt mye brukt i gamle dager til tau. Har felt noen lindetrær, og basten virker sterk !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snurralong!

Legg inn av nidrinr »

Lindebast er bra, har prøvd det til tau. Jeg pleier bare ikke ha så mye lind, da det ikke er selvskrevent som bueved.. :)
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av bueeirik »

Lindebast?

husker jeg så på et program som varte tre episoder på nrk1.. først så var det steinalder, bronsalder også jernalder.. der sydde dem en båt ! Halsnøybåten heter den.. noen som har hørt onm den?

Lindebasten kan sikkert være god til buestereng vis døm brukte den til å sy båt med?

la til et bilde også..
Vedlegg
halsnoyreplika_s_dale_1.jpg
(38.33 kiB) Lastet ned 2746 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av Kviljo »

Den båten der er bare helt rå!

Stein fra forumet her som har tatt bildet visst, hehe :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Snurralong!

Legg inn av bueeirik »

Haha, er det det ja :D Fant et random bilde på google jeg nå :mrgreen:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snurralong!

Legg inn av Jæger »

Blåser liv i en gammel men god tråd.
Lars Jensen og undertegnede satser på all-natural bue og streng, piler med bek og surring under NM. Jeg planlegger å skyte en forstørret Åndfonnebue og har laget en råhudstreng. Nå har jeg nettopp begått en senestreng med 'vri-og-flette'-metoden. Skal se om den lar seg bruke. Legger ved et bilde av en nytørket streng, omtrent like bustete som skjegget til eieren. Er det noen som har studert strenger fra polarområdene i detalj? Spennende emne.

Så var det strengen til nidrinr av almebast - hvordan gikk du frem for å lage den?

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Snurralong!

Legg inn av Christian »

Så kul!
Herreguðrún så bedrevitende drittunge jeg var i yngre poster :roll: skylder på postpubertalt selvhevdelsesbehov :mrgreen:

Anbefaler ihvertfall nå å legge den i hudlim!

Mvh
en litt mer voksen Christian :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snurralong!

Legg inn av Jæger »

Neineinei, Christian - du må aldri bli ekte voksen!

Strengen startet etter å ha lest denne tråden i 2017 som dette:
Bilde

Planen var å lage en streng og kabel til en inuitbue. Det hele strandet, delvis på grunn av lite sener. Nå hadde jeg nok og jeg tok opp tråden i går men gikk fra snurr-og-vri til snurr-og-flett. Virket ok med belastning helt til vekta fikk strengen til å rotere og derved løsnet selvfølgelig den øverste, vridde delen opp og senene mistet taket. Hadde altså fuktet hele saken igjen før jeg hang den opp til tørk. Jeg flettet bare opp endene og skjøtte inn stykker med fletteteknikk igjen. Nå har jeg laget løkke i den ene enden ved å sy kordelene tilbake langs flettinga. En slags flettespleis. Tror du det kan brukes tømmerstikk i andre enden?
Jeg vil tro at hudlim vil hjelpe, spesielt på vridde strenger?

Skal bli spennende å prøve ut konsept hard core på NM.
Bli toxofil - bom med stil :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snurralong!

Legg inn av Jæger »

Tenkte å prøve med hudlim. Hvor mange prosent lim i vannet, 5-10%?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snurralong!

Legg inn av Jæger »

Nå er den ihvertfall klar til test. Om det blir på stevnet i dag? Kanskje :)
Lett fuktet og badet i 10% hudlim.
Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar