Buestreng av hestetagl ???

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Buestreng av hestetagl ???

Legg inn av Hardwood »

Jeg har fått tak i en god bunt med halehår fra hest ( fjording ), og har tenkt å prøve meg på å lage buestreng. Men jeg er veldig usikker på fremgangsmåten. Noen som har forslag ? Jeg ser for meg å vokse, tvinne og legge inn nye hår etterhvert som man skrider frem ?
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Buestreng av hestetagl ???

Legg inn av jamar »

Hestetagl omtales i TBB2 i en artikkel av Tim Baker om strengemaking (s. 253). Han siterer her Saxton Pope på bruddstyrke på ulike fibre - har mao ikke testet selv. Hestetagl oppgis til ned mot halvparten av bruddstyrken til lin (15 mot 28 pund på en ikke oppgitt tykkelse), så den strengen må nok bli temmelig tykk hvis det er litt styrke i buen. Hvis du likevel skal prøve, er nok standard spinnemetoder å foretrekke, dvs du spinner først og vokser tråden etterpå. Tror du får problemer med å justere tråden til jevn tykkelse hvis du vokser underveis. Friksjonen kan faktisk bli for stor.
Tvi-tvi. La oss høre hvordan det gikk.
mvh jamar
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Buestreng av hestetagl ???

Legg inn av GunnarE »

Jeg har et par strenger av hestetagl laget av en kompis som var repslager. De var spunnet på vanlig måte. Brukte de bare på buer rundt 10- 15 kg og de funka greit. Skal ta de fram igjen og prøve. Tror imidlertid de må vokses og tvinnes for hånd for at fibrene ikke skal sprike. Det er jo ganske stive fibre. Har brukt en del hestehårstau i båt. Der er det supert. Er vannavstøtende, men strekker seg en del. Hestetagl råtner ikke. Men det er en del problemstillinger rundt bruken av hestetagl som man ikke greier å løse helt.
Har en kompis hvis bestemor spant hestetaglstrenger til buen hans da han var liten. Men det er lenge siden.

Har forresten også en streng spunnet av håret til ei venninne som er repslager. Slå den!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buestreng av hestetagl ???

Legg inn av Oddbjørn »

Hadde en fin hestetagelstreng laget av en dansk repslager. Den var sterk nok, men alt for elastisk.
Svar