blink

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

blink

Legg inn av propitpopit »

hvordan lager man en blink?
Fortell fortell.
En av høy eller noe sånt som varer nærmest evig.
Den må ikke koste noe særlig å lage. 8)
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er bare fantasien som setter grenser.

Kjøp en skytesekk påTradbow, fyll den med gammalt ræl (bæreposer, gress aviser...)
Lag deg en matte ved å skjære en porøsplate i 10 cm brede strimler. Kapp dem i passe lengde og legg dem oppå hverandre. Skyt i endeveden.
Kjøp en halmmatte, dyrt og tungt.
Kjøp deg noen judospisser og skyt på stubber og trær og alt annet.
Skyt på isopor, smuler, men er billig.
Kjøp deg en skummatte. Funker fint men har begrenset levetid.
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

hva med en sånn rund blink man ser overalt laget av høy eller noe sånt med fargede ringer på fremsiden også er de bundet sammen av ett eller annet.
Hvordan lager man en slik? :?:
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

En slik kjøper man. Det kalles en halmmatte og koster svinmye. Men har du lyst til å lage en så gjør gjerne det, så kan du fortelle oss etterpå hvordan det gikk.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er ikke lett å binde ei slik matte. Iallefall om pilene ikke skal gå rett igjennom. Det må bindes skikkelig hardt sammen.

Jeg har kjøpt billige liggeunderlag på biltema og skåret opp i remser, som jeg så har rullet sammen til en blink. Funker utmerket, og pilene sitter ikke så fast at man river av spisser og hender. Trenger 4-5 matter.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hur funkar det med kartonger?

Jag kan få tag i massor med kartonger från mitt jobb, jag tänkte mig att limma sammen 10st ihopvikta kartonger. Det blir ca 10cm papp.

Kommer jag skjuta rakt igenom dom?
Vi skjuter med 35-40# pilbågar.
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Jeg tviler på det.
Jeg selv har skutt masse på skummgummi som er 5 cm tykt og det er bare så vidt det trenger gjennom så jeg tror det vil funke. papp er jo enda vanskeligere å gjennomtrenge hvis det er sånn papp som jeg tror det er. (Her kommer det)

Bilde
Takk for tips. :D
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Kviljo skrev:Det er ikke lett å binde ei slik matte. Iallefall om pilene ikke skal gå rett igjennom. Det må bindes skikkelig hardt sammen.

Jeg har kjøpt billige liggeunderlag på biltema og skåret opp i remser, som jeg så har rullet sammen til en blink. Funker utmerket, og pilene sitter ikke så fast at man river av spisser og hender. Trenger 4-5 matter.

Hei Kviljo,
Har du et bildet av matta de?
Jeg trenger helt klart en blink å skyte på, så får vi se hva naboen sier:-)
Sist redigert av ingos den 28 nov 2007, 08:13, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nope :)

Men kjøp deg en etafoamblink. De er absolutt greiest.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

1500,- for ei halmmatte (Egerton) gjennom klubben her. Forventer å ha den i mange år, så jeg synes egentlig ikke den er så dyr, de holder utrolig mye lenger enn alt det andre tjafset. Ulempen er først og fremst at det kan være %&€£#"# :x :x tungt å dra ut pilene igjen, gummiplate er et must.

Noe av det beste en kan skyte på er forresten en haug med sand, lett å dra ut pilene, når den er rast ut er det bare å spa den opp igjen, Kyoudo-skytterene bruker en blink av papir, som er trekt over en ring av tynt tre. Denne setter de i en haug med sand. Siden de er Japanere så får de sanden til å stå nesten vertikalt også.

K
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Slike 65 cm kubiske ethofoam matter er geniale, lett å bære og pilene sitter ikke dønn fast.
Papp kan man lage blink av ved å ta bølgepapp og rulle de sammen til en sylinder og skyt inn i enden. Funker best på svake buer, da sterke buer kan sende pilen langt inn i pappen og kanskje tvers igjennom og.
og som nevnt http://www.klaa.no//tradbow/index.htm
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Jeg har en haug med aviser som jeg har skyti mye på. Det er riktignok mange aviser det er snakk om, så den er temelig tung, eventuelt stasjonær :oops: men det er bare aviser som er bretta ut langs midten så den blir størst mulig, så er det bare lagt lag på lag med aviser oppa så "blinken" består av massevis av enkle avisark. Tilslutt surra jeg bare runt noen ganger med sølvteip for å få avisene til å holde seg. Blinken er jo ikke akkurat vanntett, men den fanger pilene bra. Alt fra tre, ubehandla, beisa, lakka, bambus, glassfiber og aluminium blir stoppa og tilbakegitt uten problemer :D også er den jo relativt gratis, så lenge du ikke betaler for avisene...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Pappasker som fylles med sand er billig, enkelt, og uproblematisk å skifte ut, ellers er snømenn morsomme :wink: (Vel å merke hvis ikke pila forsvinner i nærliggende snø)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: blink

Legg inn av MalaWolf »

En gammel tråd det her, men min blink består av tre liggerunderlag fra Biltema til 70,- stk. De er 60 cm brede - og skjæres (som brødskiver mens de fortsatt er pakket inn i plasten de kommer i) i 3 x 20 cm tykke biter. Bitene rulle så rundt hverandre, slik at du kan skyte på kortsiden - på en 20cm tykk blink. Ett nytt liggeunderlag får i ny og ne samme behandling, sik at senterlaget byttes ut. Forsterker sentrum evt med en ståltråd som jeg stikker tvers i mellom hele greia og taper rundt på flatsiden med gaffateip. En kan stramme som på bildet, ved å tvinne en nylontråd stramt med en tourniqe på utsiden ... Resultatet et en lett, vanntett blink - som en enkel og transportere, og forholdsvis enkel og reparer, uten at det koster skjorta :)

Funker det :)
IMG_0096.JPG
Blink av liggerunderlag
(142.71 kiB) Lastet ned 6441 ganger
denne er 40 cm i diameter - består av 2stk liggeunderlag
Sist redigert av MalaWolf den 21 mai 2010, 15:30, redigert 2 ganger totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: blink

Legg inn av nidrinr »

Hehe, jeg har nå gått over til å nesten utelukkende bruke jorder som blink :lol:
Svar