Smidings/esse

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Howdy... Har noen av dere tegninger/bilder av oppsett med esse med tilbehør. Ikke noe nymotens greier, altså!

Takk.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Smidings/esse

Legg inn av nidrinr »

Har ikke tegninger, men planlegger å bygge en enkel sak i hagan.. Så endel løsninger på markeder i sommer, og kommer til å bygge ei etter hukommelsen.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Jeg mener å ha sett bilder her på forumet, også. Jeg òg har tenkt å lage en slik "markeds-esse". Grei å plukke ned og sette opp igjen. Hadde vært moro å satt opp en slik siden av en bekk eller elv. Bare synd det ikke er vann i bekken her etter 17 mai..
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Smidings/esse

Legg inn av jamar »

Tror Kviljo la ut bilder av greiene sine, men sannelig om jeg husker hvor. Det var den tiden han begynte å smi spisser selv.
mvh jamar

Edit: fant den likevel: viewtopic.php?f=5&t=417
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Der var`n, gitt.. Men.. Jeg ble egentlig ikke noe klokere.. IVAR! Du må vakne! Har du flere bilder av belgen?
Egentlig så hadde jeg tenkt å lage belgen som en stor peispuster. Dèt er vel kanskje det letteste. Jeg så en danske på Middelalderfestivalen på Hamar i sommer. Han hadde en utrolig flott sak. Så ut til å være grei å demontere også..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Are »

Ta en titt her:
http://www.kongshirden1308.no/galleri/2 ... thumbs.htm

Du finner noen bilder av både belg og esse.

Den er godt utprøvd, og faktisk laget så lett at den er tatt med til Canada med fly. Det kan vel kalles reisevennlig :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Det må jeg si.. Den var jo enkel på mange måter. Tipper det oppsettet der veier bortimot 20 ganger mindre en planen min:) Men slik jeg ser bildene, må jeg ansette en belgslave.. Hehe.. Daniel?
Belgen har jeg forresten en liten ide om å lage dobbeltvirkende. Men stort lengre har jeg ikke kommet. Det har kanskje ikke noe for seg eller.. Hva vet vel jeg.. Er jo tross alt bare snekker, og ingen smed.. Hva slags skinn egner seg best til belgen, forresten. Elefantpung hadde jo sikkert vært tøft 8)
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Smidings/esse

Legg inn av jamar »

Vil du ha indisk eller afrikansk? :lol:
mvh jamar
ps. mulig du du ikke blir begeistret over dette, men jeg ga bort montasjen fra lengdeskytinga til Torgisl (full størrelse) for publikasjon i Bogeschiessen (eller scheissen?, lenge siden gymnastysken). Du blir internasjonal kjendis!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Oddbjørn »

Det danske viking smedelauget Regin, Kanskje noe interesant her. Oddbjørn.

http://www.arvak.dk/10284947
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Smidings/esse

Legg inn av nidrinr »

Men slik jeg ser bildene, må jeg ansette en belgslave.. Hehe.. Daniel?
Stiller gladelig opp til samarbeid om smiprosjekter, men tviler på at jeg går med på tittelen slave.. :?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Kall deg gjerne belgkonge :wink: Jeg fikk oversendt noen supre bilder fra Stien i kveld. Der, sammen med linken fra Oddbjørn, bør det være muligheter for å snekre sammen noe...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

Vil du ha indisk eller afrikansk? :lol:
mvh jamar
ps. mulig du du ikke blir begeistret over dette, men jeg ga bort montasjen fra lengdeskytinga til Torgisl (full størrelse) for publikasjon i Bogeschiessen (eller scheissen?, lenge siden gymnastysken). Du blir internasjonal kjendis!
Hehe..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Are »

Når du skriver "ikke nymotens greier" vil det si vikingtid eller noe? Vær i så fall klar over at dobbeltvirkende belger kom så seint som 15-tallet så vidt jeg husker. Er det viking-/middelalder du er interessert i er det de to belgene som er greia. Det er heller ingen ting i veien for at smeden er den som bruker belgene. Det er ingen vits i å blåse i belgene når metallet er ute av essa for å jobbes på. Da bruker du bare opp kullet. Belgene brukes bare når smeden skal varme metallet. Jeg har sett flere smeder som bruker to belger uten hjelp. Men de takker gjerne ja til en hjelper som tilbyr seg å blåse belgen, for da kan de selv slappe av litt og vri å venne på metallet uten å tenke på belgene.

Fin side forresten Oddbjørn
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Smidings/esse

Legg inn av Moen »

For meg er nymotens greier laget av støpegods... :wink: Jeg er ute etter noe som er lett å ta ned og opp. Og at det virker. Og når jeg tenker meg om, så henger jeg meg fort opp i innviklede greier. Og tenker jeg litt til, så er jo den typen med to belger kanskje den enkleste...
Hvis det humper litt ekstra når dere kjører tog forbi Tangen, er det bare jeg som har stjålet en halvmeter av skinnegangen 8)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Smidings/esse

Legg inn av Stein »

Her i Bergen ringte jeg Jernbaneverket, og fikk etter litt hopping mellom telefoner, tak i en kar som hadde ansvar for strekningen Bergen til Voss eller deromkring. Når jeg fortalte at jeg trengte kapp av skinner til ambolter, hev han seg rundt, og jeg kunne et par dager senere hente ganske mange skinnebiter. Så mange at bilen holdt på å knele....:-)

Dette ment som tips til dere som ikke kan kappe direkte fra skinnegangen...:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar