Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Ja, det blir NSL ( Ny, Spennende Look ) 8)
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av GlennGB »

har du fått laget fresen din til firfotinger?

Jeg kom over et delenr. CMT 658 eller CMT 659. husker ikke helt fabrikatet med kom over de en katalog fra gunnar et eller annet..

Det er freser med 90grader og utbyttbare skjær, dvs det så ut som et dreiestål på tuppen..

Håper det er informasjon til nytte.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Jeg har laget fres, vet du :D Den fresen du har sett, tar kun på nedsiden av fresen, og ikke 90 grader slik som det ser ut til. Men jeg fikk også tak i freser fra USA. De har selvfølgelig "alt" :lol: At de kun har tomme mål på skaftene ordnes enkelt med bøssinger. Lagde også selve jiggen for en stund siden. Av Bakelitt, som blir brukt bla. i foringer og styreklosser på DIGRE båndsager. Nå mangler jeg bare litt guts til å lage noen skaft :?
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av GlennGB »

Høres bra ut :D

tøffe skaft du ha laget tidligere i alle fall.. 8)

Jeg får vel prøve meg på noen tofotinger først. Er det noen vits med eik i foten? Tenkte å lage noen litt holdbare stubbepiler. Furu skaft med evt eik fot. Og kanskje teste ut judopoint spisser.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Det funker dèt. Er ikke de største kontrastene, men sterkere skaft blir det jo. Men du må være übernøye når du skal bruke judos. Blir fryktelig trøkk nedi 2-fotingen. Jeg brukte 2 minutter på å knuste alle mine Wenge-fotede piler med Judos :roll:
Pass også på at sporet i fotstykket IKKE er bredere en spissen på skaftet.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Hei, Moen ! Er det noe nytt på fargingsfronten ? Ingen flere kjemiske sprell ? Jeg likte dette meeget godt. Håper vi får se mer !
Jeg gjorde en liten test på egen hånd : tok en liten flekk med hver av stoffene ammoniakk, kaustisk soda og jernspon i vann, og testet på eik. Samtidig testet jeg en liten kristtornbit. Slik så det ut :
aaaaa.JPG
(190.7 kiB) Lastet ned 2463 ganger
På eikestykket, fra venstre : Kaustisk soda, jernspon i vann, og ammoniakk.
Det er ikke så godt å se nyansene, men kaustisk soda ga en mørk grønnsvart farge, jern ga en blågrå farge og ammoniakk ga en gyllenbrun farge.

Vel så interessant er at kristtorn fikk gule og grønne fargenyanser ! Stilig altså 8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

K soda? Dèt har ikke jeg prøvd. Tøfft læll. Du har vel ikke brukt ammoniakkdamp på de bitene? Trevirke som har ammoniakksøl på seg, lar seg lime, men du får ei svak fuge...av en eller annen grunn, og ikke trenger fargen dypt.
For å gjennomfarge MÅ det brukes ammoniakkdamp. ca 35 grader, 24-36 timer i telt.
Jeg har prøvd litt gjennomfarging med vakuum. Ellers så er det litt stille på giftfronten om dagen :lol: Må jo prøve å lage noe også..
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av dagsunde »

Er det noen som vet hvordan man fjerner disse flekkene igjen?

Salmiakkflaska veltet på nypusset eikegulv... :(

Diiiger mørkbrun/svart flekk. (Samma i et hjørne der katta pissa engang).
(Kattefaen)! :evil:

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Du kan bleke flekken med 36% Vannstoffperoksyd. Ellers er det vanskelig å fjerne helt. Problemet får du når du ikke klarer å vaske ut alt vannstoff fra gulvet. Kan hende en malerforretning har en bedre løsning.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Herregud.. :lol: Jammen var du uheldig, Dag ! Og så kattepiss da !! En av ingrediensene i Moens magiske medisin er oksalsyre, og jeg leste et sted at det er en del av nettopp det i urin.... :lol:

Moen : ja, jeg brukte flytende. Det var nå bare et lite eksperiment. Men jeg skal jammen prøve ammoniakkdamp som du beskriver. Håper du får testet kristtorn i gasskammeret, tipper det blir interesant ! "Holly Orange"... :mrgreen:
Svar