Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av GreenMan »

Anbefalt bok! Den er over 100 år gammel, men tar for seg det aller meste. Gjør samtidig oppmerksom på at dette er et ulovlig våpen og Jaddas innlegg her.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Hehe.. Jeg har langt igjen før den nøtta blir ulovlig. Armbrøstet mitt skal selvfølgelig utstyres med buksestrikk.. 8)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av GreenMan »

Hvor mye skal du forresten ha for en hornnøtt?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Nåh... Hvis du er snill gutt, og ikke lager noe fali`rundt nøtta, så skal vi nok fikse noe. Problemet er om, eller når jeg får tak i store nok horn...(Eller gevir, da :wink: ) Skal ta en runde ut til elgjegerene i morgen. Med litt flaks så.. Jeg har en til som er halvferdig, forresten. Litt liten dia, men den er laminert med bøffelhorn. Kan ta bilde og måle dia i morgen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Kviljo »

Jeg har sett på to som ligger på Bryggen i Bergen, og husker jeg rett er den ene 2,5-3cm diameter, mens den andre er rundt 4,5cm. Bredden er rundt 1,5 - 2,5cm.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier..

Legg inn av Moen »

Siden jeg er i overkant interessert i trevirke, overflatebehandling og gamle teknikker, har jeg brukt mye av vinteren til å "forske" litt. Jeg kom over en artikkel fra tidlig på 1900 tallet om farging/røyking av eik og bøk som gjorde meg overnysgjerrig. Metoden er enkel, men krever en del stygge stoffer som bla 35% konsentrert ammoniakkoppløsning, tanniner (garvesyre), oxalsyre, 70% edikksyre osv. Altså stoffer du helst ikke vil ha innabords.
Denne flaska inneholder kun 1 liter, men kassa den ble sendt med var 45x45x45cm, og proppet med skumkuler..
Bilde

Selve oppskriften fikk jeg av en kompis som er rimelig dreven på området, eller rettere sagt, han blander, og jeg må lukke øya. Ikke alle hemligheter som skal deles :roll:
Kammeret som vi brukte er et gammelt akvarium med plexiglass lokk, men et enkelt telt av trelister og plastikk duger. for at ting skal avdampe må en jo selvsagt ha litt varme. Det løste vi med å legge varmekabler i bunn, og helte over 150 kg tørket kvartssand over.
Bilde

Noen tresorter inneholder store mengder tannin, eik f eks. Men noen trenger ett strøk garvesyre for å få fart på moroa, eller for å få mørkere farger. Etter tips og råd fra Norges store garvesønn, Hardwood, skrelte vi og tørket selje på harde liver som vi kokte garvesuppe på.
Her har vi behandlet halve stykket med garvesyre kokt på seljebark. Av en eller annen grunn, tar ikke Amerikansk hviteik farge.. Merkelige saker..
Fra venstre: Am. rødeik, Am. valnøtt, Eu. hviteik, dampet bøk, bjørk, Am.lønn.
Under: Eu. kirsebær m & u/garvestoff. Am.lønn m/garvestoff.

Bilde
Her er lokket satt på, og moroa kan begynne.
Bilde

Dette bildet er tatt 1 time senere. Legg merke til hviteika nr 5 fra venstre. Den har allerede tatt til seg mye farge, det samme har også bøka som ligger nr 3.
Bilde

Nå skal dette få ligge til ca 1500 i dag, altså 6 timer, så får vi se hvor mye som har skjedd på den tiden. Artikkelen sier at etter 36 timer er vanlig hvit eik sort som natten. Og sammen med f eks Oxalsyre, gir dette tegninger/mønster som er milevis fra noe jeg har sett tidligere. Den gir sort eik med kritthvite årringer/tegninger.

Kommer flere bilder utpå kvelden.. :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Ah ! Fantastisk ! dette er jo revolusjon ! Kjempeflott at du deler dette med oss, Moen. Går det an å bestille farging av et emne, eller tror du vi kan få det til på egenhånd ? For resten skulle det vært interessant å se kristtorn i den boksen også. Gleder meg til å se resultatet !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Joda, deler jèg... Har et par emner til jeg tenkte å gå i gjennom her også. Jeg har luktet på farging og stabilisering med vakuum. Bakdelen er at det koster en del tusenlapper å komme i gang med greiene. Tipper løst på 4-5000.- for denne testen..
Kristtorn skal jeg prøve. Om det finnes sopp eller mugg, garanterer jeg at den forsvinner i det gasskammeret :lol: Det er kun hvit europeisk eik som tar max farge. Altså den blir sort som ibenholt. På andreplass kommer kirsebær og deretter lønn. Jeg glemte å legge i Am. og Norsk ask, men det skal jeg prøve ut senere. Nå tar jeg bare bilder med noen timers mellomrom for å se graden på farging.
Gassing på bestilling går bra.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Bildet er tatt 6 timer etter jeg stengte kammeret.
Bilde
Ser nå tydelig forandring. Eika nr 5 blir knallfin! Nå skal dette få stå til i morgen tidlig. Da har det stått i gass i 24t. I følge artikkelen er det etter 36 timer ingen virkning. Tempratur har mye å si på resultatet. For kaldt, gir dårlig effekt, og motsatt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Knall ! De stoffene du nevnte tror jeg at jeg har på jobben. Men gassen ?
At eika tar mest farge må vel komme av høyt innhold av garvestoffer. Det er mye av det i hele treet. Dette er jo bare knallbra ! Skikkelig rått
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Tja... Nå har bitene stått i gasskammeret i 24 timer. De mørke feltene er der jeg har penslet på garvesyre fra seljebark. Vi bommet litt med varmen fra starten av, så egentlig skulle bitene ligget i kammeret i 4-6 timer til for å få et helt døgn. Men da vet jeg dèt til neste gang. Fargen har trengt inn ca 8-10mm i eika, men går igjennom på 36 timer. (Den skal da gjøre det i teorien) Som du kanskje ser på bildet, har den amerikanske rødeika bare mistet fargen, og ligner nå på vanlig hvit eik. Litt dumt at jeg ikke har bilder av brorbitene som ikke er behandlet, men det kan la seg gjøre senere.
Da er det bare å vente noen dager, så skal jeg legge ut bilder fra vakuum farging med kjemisk beis og spritbasebeis :wink:

Bilde

Norsk eik etter 24 timer.
Bilde

Hardwood: Gassen dannes fra kjemikaliene.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av nidrinr »

..Det som blir interessant nå, er å se om dette gjør noe mer enn å farge treverket. Om dette gjør noe med egenskapene til de forskjellige treslaga.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Så lenge dette er en kjemisk reaksjon mellom garvesyre i trevirket og gass, forandres ikke strukturen i trevirket..som er en forutsetning for at egenskapene skal forandres.
Synd at eika i utgangspunktet er litt "kjedelig" i utseende sitt. Vi glemte som sagt å legge i ask, men der eksisterer jo allerede Steamwood...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Hardwood »

Utrolig fascinerende ! Bra jobba, Moen ! Dette er jo såpass komplisert, at jeg er sikker på du vil "tune" inn prosessen og få enda bedre resultater etter hvert. Morsomt å se forskjellen som garvebadet gjør, lett å se skillet.
Jeg synes det eikestykket ble stilig ! Kan tenke meg den blir lekker i tangentialsnitt. Altså med liggende årringer, i buken på en bue !

Mer, mer !!!!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...

Legg inn av Moen »

Tenkte jeg skulle prøve på en HG lengdebue i BBSRE (Bambus Backet Syrerøyket Eik) :lol:
Svar