Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Ettersom jeg har stor sans for bivoks, bestillte (firmapost@honningcentralen.no) jeg en 1kg fra http://www.Honningcentralen.no - Det kosta meg under 200NOK inkl frakt (89,- pr kg). Så kom jeg over notisen på http://www.trebuen.no at en burde blande harpks og bivoks i like deler (se nederst: http://www.trebuen.no/skyting_stell.php).

Så jeg gikk i skauen med sønnen min og plukket det vi fant av kvae-knoller fra gran og furu. Fra tidligere hadde jeg noen klumper med bivoks blandet ut med noe solsikkeolje. Denne ble nesten ubrukelig fet, klilssete fet. Derimot ble voksen som var 50/50 bivoks + harpiks, ispedd litt (ca 1 spiseskje?) solsikkeolje fantastisk fin :) Myk men ikke for myk i romtemperatur, og den fester litt hardere enn PostIT-lapper. Den fungerer utmerket på lintrådsurring av piler. Dessuten lukter den himmelsk!

ps: jeg bruker muffins-former, en muffinsform m/ 1/2 ts solsikkeolje, og 2 like store deler harpiks / bivoks

Noen som har noen liknende oppskrifter på voksblandinger de vil anbefale?
Sist redigert av MalaWolf den 21 apr 2010, 14:57, redigert 9 ganger totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av Kviljo »

Det må jeg prøve!

Beket jeg bruker på tråden for å surre fjør på historisk vis, blander jeg med litt bivoks. Da blir det ikke fullt så sprøtt og litt mer klissete.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Solsikkeolje, hvordan utvinnes det egentlig?
Kom over denne i letingen etter svar: http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... press.html
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av Brage »

Vi får stikke på felleskjøpet og kjøpe en 50 kilos-sekk med solsikkefrø.
-Så får vi lagd oss noe skikkelig solsikkeolje. :wink:

Lagde streng idag med voksen jeg fikk av deg, og den var finfin :!: Og lukter himmelsk.
MartiN
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av jamar »

2.500 kvadratfot, ca 250 kvadratmeter beplantet med solsikker for å utvinne ei plastbøtte med olje. Arbeidet ikke inkludert. Kall meg en latsabb, men jeg tror jeg fortsatt kjøper den litern jeg trenger på den lokale innvandrerbutikken. :wink: Likevel en fascinerende artikkel, det må sies.
mvh jamar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har oppdaget noe annet mht den voksblandingen. Om jeg smelter harpiks/kvae først får blandingen svært høy temperatur, og voksen blir mindre klissete i etterkant. Om en smelter bivoksen i først, og har oppi kvae i etterkant blir voksen lys, myk og langt mer klissete. Det ser ut til av voks har en langt lavere smeltetemperatur enn harpiks. Jeg liker best en slags mellomting av disse to ytterpunktene - smelte noe av harpiksen først, ha oppi bivoks og evt litt solsikeolje, og deretter la alt smelte før jeg heller blandingen i former til avkjøling.

PS! Voksen fungerer utmerket til bålopptenning også. Jeg bruker små biter av den blandet med litt "tinder" feks hampefiber eller liknende :) som demonstrert her
Sist redigert av MalaWolf den 02 aug 2010, 18:35, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har testet enda litt mer mht bruk av olje sammen med bivoks og kvae/harpiks :) For å senke makstemperaturen under oppvarming, og gjøre den ferdige voksen mykere benyttet jeg kokt linolje, ca 1 ts. Kvaen var svært fersk (nesten rennende og helt klar i fargen) furukvae fra hagen. Denne kvaen innholder endel eteriske oljer som er fordamper lett - og dermed får kvaen til å stivne. Mitt ønske var å bevare endel av disse oljene i voksen. Hovedbestanddelen er likevel bivoks, ca 3 ganger mer bivoks en harpiks i denne blandingen. Jeg varmer alt opp samtidig, ettersom både oljen og bivoksen er med å senke temperaturen under oppvarmingen.

Resultatet er en voksklump, som etterhvert hardner ytterst (de etersike oljene fordamper), men er likevel klissete inni. Det harde laget beskytter de eteriske olje inne i voksklumpen. Jeg benytter dette i stedet for lim når jeg surrer lintråd på pilene mine. Hele tråden vokses, og etter en stund fikserer voksen tråden, gjør den hard og litt stiv. Dessuten blir den vannavstøtende. I og med at den er litt klissete (som lim på Post-It lapper++ ) synes jeg det er enklere å utføre surringene også :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Sanking av harpiks. Kom over denne her: harpiks+kull=lim
Bilde
Bilde

Likte den varmepistolen. Har kjøpt inn ei lita sil. Kjekt å kunne sile harpiksen før den blandes med bivoks...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av nidrinr »

Kvaesil! Utrolig hvor mange gode ideer man ikke kommer på sjøl :)
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av Loke »

Det var mye nyttig info. Blander du i tillegg inn litt talt får du det Ascham tilråder til å behandle buene med. Skal poleres med ullklut til de skinner ;)
(passende mengder voks, harpiks og talg blandes sammen og poleres med ullklut. Fritt fra The Great Warbow)

Thomas
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av Loke »

Er det forresten noe forskjell i bruk på kvar fra furu og gran???

Thomas
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Loke skrev:Er det forresten noe forskjell i bruk på kvae fra furu og gran???

Thomas
Godt spørsmål :)
Jeg har igrunnen ikke tenkt så veldig mye på det. Her hvor jeg bor er det masser av gran og noe mindre med furu i nærområdet, så jeg bruker mye gran. Men furua jeg har i hagen gir veldig fin harpiks. Bør nok granske denne forskjellen litt nærmere ja :)

Her er kar som farger fioliner med en egen harpiksblanding av furu: http://www.johnstonviolins.com/Varnish.html
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Voks & harpiks til buestreng & tråd.

Legg inn av MalaWolf »

Bek av kvae fra gran:

Liker metoden her, tenne på kvaen i sila, blande med trekull og bivoks. Ta ferdig bek på pinne og avkjøl.
Kan kanskje brukes som fakkel også?

http://naturallore.wordpress.com/2009/0 ... uce-pitch/
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
Svar