Flint! Hvor i all verden?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av Moen »

Jeg skal ned til Danmark på husjakt og bryllup til uka. Tenkte at jeg skulle prøve å finne litt flint i samme slengen. Vet det ble nevnt hvor det var bra med flint der, men det ble nok borte da forumet var nede tidligere i år. Jeg skal oppholde meg rundt Hirtshals og Fredrikshavn...
Særs glad for tips :wink:
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av arco »

Howdy! Da jeg var liten makk pleide man å dra på Harrytur til Danmark. Det faller oss sørlendinger en smule lettere enn å dra seg til Sverige. En liten vips med båten that is. Det ble meg fortalt, da jeg fortsatt var liten makk og krabbet rundt i havneområdet i Hirthals; i hine hårde dager kom all denne superfine flinten i form av ballast. (Har ikke tatt meg bry med å gå denne historien i sømmene. Jeg liker den slik.)
Anyway, var i hirtshals for et par år siden, og da slo det meg hvor mye flint det er der. Det virker som de godeste dansker liker å lage pyntesingel av flinten (There is something rotten in the state of Denmark), for den ligger gjerne strødd i tykke lag rundt jernbanestasjonen og i havna. Da jeg var mindre fant jeg kilos steiner rundt blomsterbed og slike ting. Du må nesten bare kikke. Ser du noen løse stein er oddsen for at det er flint utrolig stor. Skal ikke uttale meg om Fredrikshavn. Har bare syklet forbi da man syklet Danmark på kryss og tvers.

Hvis jeg skulle kjøpt hus i Danmark ville jeg vurdert en titt på fantastiske Morsø ved Limfjorden http://no.wikipedia.org/wiki/Mors%C3%B8_kommune ellers er østkysten full av små sjarmerende danske landsbyer og småbyer!
Feks Sæby..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av Moen »

Jeg får nok ut på vandring, ja. Har lang fartstid i DK, men aldri tenkt tanken på at det var mye flint der. Men så har jeg vel ikke hatt behov for det før nå...
Trekker du ei strek mellom Fredrikshavn-Hjørring og Hirtshals, så er det i den delen vi kommer til å kjøpe. Tenkte jeg skulle slå meg opp som lengdeskytter og agurkbonde nedi der.. Hehe..
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av arco »

Fint område det :-) Hirtshals er jo en fin by. En smule værhardt og kaldt på vinterstid da. Burde ikke by på problemer å finne et lengdejorde til agurkene. Blir det en permanent bosetning? :-)
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av Moen »

Blir det en permanent bosetning?
Ja. Det er meningen dèt. Når buejakten ikke kommer til meg, kommer jeg til den.. Hehe..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av Stein »

Bare ikke bli for lenge på jordet, eller spør grunneier først....
Jeg fikk kjeft idag fordi jeg brukte et jorde som var så ettertrykkelig slått at ingen kunne ha sett spor etter en elefant på det. Men etter 20 min kom en sur bonde og fortalte meg på dårlig engelsk at dette var praivat grond, og up der er det kæmpingpleis.... Det jordet har ikke vært brukt til jordbruk de siste 3 år så vidt jeg vet. Og ikke hage heller for den saks skyld.

Vel vel. Flint finner du garantert. Som nevnt av de andre, let etter det og du finner det. Det er gjerne hvite knoller grunnet kalken rundt klumpene. Men kan også være uten dette hvite belegget selvsagt.
Dunk på dem med en stein. Lyder de som stein, kan det være sprekker i dem. Lyder de som hammer på ambolt, er de sannsynligvis uten sprekker. De er da best. Men også de andre kan være ok selvsagt. Men har sannsynligvis minst en sprekk i seg, selv om du ikke ser den der og da.
Og, kan kan du velge, finn flint i skjæringene, dvs flint som har ligget innpakket. Unngå dem i strandkanten. Poenget er å unngå flint som har ligget åpen for vær og vind lenge. De har vært utsatt for frost direkte, og muligheter for slagskader, og ingenting er kjedeligere enn å ta med den flotte steinen hjem, og oppleve at den deler seg i mange biter på første slaget. Da sitter du igjen med fin "hagepyntflint"...:-) Been there, done that.

Har du 4 timer til overs ved Hirtshals, kan jeg anbefale en kjøretur sydover. 1.5 time. Til Ertebølle. Steinaldercenteret. Der finner du mye flint nede ved sjøen. Og senteret viser hva de laget i hine hårde dager. Verdt et besøk. 3 timer kjøring, og en time på stranden, så har du bilen full. Sett av en time til, og du får en fin opplevelse på museet. Ta med kamera, veldig flott natur der. Se http://www.stenaldercenter.dk/ Flint hentet rett ved historisk korrekt plass å hente flint fra. Say no more.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av Moen »

Flotte saker. Begynner å få troen selv, nå. Jeg er nemlig blind når det gjelder å finne ting. Bare spør fruen i huset her. "Kan ikke finne gran på østlandet" etc etc... Hehe.. Jeg skal bruke mine dager flittig. Men aller helst må jeg nok glo på hus det meste av tiden.. Men det museet høres spennende ut, gitt. Om ikke jeg kommer meg dit nå, tar jeg det senere i sommer/høst.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Flint! Hvor i all verden?

Legg inn av MalaWolf »

Apropos flint i Danmark, her er en dansk kar som knapper og forklarer.
http://www.youtube.com/watch?v=qTusMdtp ... re=related
Svar