Spine og vekt på spiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Spine og vekt på spiss

Legg inn av Hardwood »

Er det ikke slik at hvis man f. eks. har for lav spine på pilene, så kan man bytte til lettere spisser, så blir det riktig ? I og med at buen ikke er senterskutt, så vil vel spissen være motvekt når pila smyger rundt grepet i skuddet ? Pilen vil kanskje treffe høyere ? Dette grubler jeg fælt på om dagen... Belæring mottas med takk ! :idea:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av woodstick »

Det stemmer! Lettere spiss vil gjøre pilene stivere. Pilene blir også stivere om du korter dem inn. Er pilene dine for myke vil de gå til høyre (om du er høyre hendt) er de for stive går de til venstre. En grei måte å teste på er å skyte noen bar-skaft piler sammen med skaft med fjør på. Er de for stive/myke vil de gå til venstre/høyre for skaftene med fjør på. Prøv på 5, 10 og 15m.
I og med at buen din ikke er senterskutt så kan du bruke lavere spine enn en som er senterskutt med samme pundstyrke. Trekklengden din er også avgjørende for spine valget.
Hva er pundstyrken og trekklengden din?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Hardwood »

Har 32" trekklengde og buene er 25 og 35 pund.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av woodstick »

Da skal du teoretisk bruker 35 og 45 punds spine på buene dine med 32" trekk. Dette er ca mål å ta et utgangspunkt i.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Hardwood »

Er ikke sikker på om jeg skjønte det. Mener du spine 35 og 45, eller at jeg skal lese tabellen som om buene er 10 pund tyngre enn de er ?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av woodstick »

beklager, litt klønete skrevet:) Du skal bruke 10 pund mere spine på pilen enn buens pund styrke.
Spine på pilene blir målt på 28" og siden du trekker 4" mer så må du ha høyere spine. Hadde du f.eks hatt en senterskutt bue måtte du gått opp enda 5-10 pund.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Are »

Er ikke så sikker på om jeg er enig i tallene dine . Min erfaring (har selv 31,5" trekkelnegde) er at buens styrke er lik stivheten på pilene når man har såpass langt trekk.

Jeg har på vanlige piler lagt meg på 31.5" trekk siden det er det de fleste skaft tillater meg når nokken er laget og spissen montert. Trekker jeg lengre, blir det ufrivillig overtrekk.

For en stund siden kjøpte jeg en del skaft med forskjellige stivhet og en del spisser med forskjellig tyngde. Så var det bare å eksperimentere. Funka det. Slippet ditt har også stor innvirkning på hvilknestivhet du trenger.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av nilstor »

Nå er det en viss fare for at jeg drar denne tråden en smule "off topic", men kanskje noen av mine erfaringer kan være relevante ...?

I lengre tid slet jeg med å finne piler som passet til Kina-buen min, selvbygd "rytterbue" på rundt 55 pund, som trekkes til 30 tommer, og skytes med tommelring. (Den har en overflatisk likhet med buer fra Qing-dynastiet i det 16. århundrets Kina, derav navnet).

Uansett hvilke piler jeg prøvde, sendte buen dem gjennom lufta som kokt spaghetti, og de traff skiva i all mulige rare vinkler, uten antydning til fornuftig samling. Dette gjaldt piler spinet helt opp til 85 pund. Inntil jeg en dag i ren fortvilelse prøvde noen piler jeg hadde laget til en 130 punds krigsbue, tretti tommer lange av furu, rundt 45 gram tunge med standard feltspiss, tønneformede, ca 11 mm tykke på midten og 9 mm i hver ende. Til min store forbauselse gikk disse pilene rett som et strek, traff skiva helt rent, og samlet nydelig. Noen som har en fornuftig forklaring på dette? En 55 punds bue skal egentlig ikke kunne skyte så grovt kaliber!

Den ene av disse pilene var imidlertid mykere enn de andre og traff litt i øst og vest, så jeg filte 3-4 gram av spissen (se tråden "Panzerknacker light"). Da gikk den nesten like bra som de tre andre. Og med denne spissen skyter Kina-buen hull i jernplater så det suser etter! Hvilket forsåvidt understreker hvor stor betydning formen på spissen har, men også at spissvekten har stor betydning for hvordan pilen oppfører seg.

Men jeg blir aldri helt klok på piler ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av woodstick »

Are: Tabellen jeg bruker er kun ment som et sted å starte. Spinen kan justeres med spissvekten og lengden på pilen, og som du sier slippet/skytestil har også mye å si.

Nilstor: Interessant det du sier. Jeg så også en for en tid tilbake som skøyt med en rytterbue hvor det så ut som han skøyt med kokt spagetti. Etter mine teorier så hadde han altfor myke piler, men uansett så skulle de ikke ha oppført seg så "jævlig"
Jeg har en misstanke om at noe av svaret ligger i slippe med tommelringen. Det er jo logisk at de ikke wobler bare de er stive nok, men hva med treff i forhold til siktepunkt ....treffer du til høyre? (om du da er høyre hendt)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg går ut fra at de som skyter med tommelring vet at pilen skal på motsatt side av buen enn når man skyter med tre fingre i krok. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Moen »

Jeg skyter ikke med ring, og jeg også må kraftig opp i spine for å få rytterbuene til å gå. 90# skaft til 50# bue..
Kanskje er det så enkelt som at tøffe buer krever tøffe piler? :D :D :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Kviljo »

Mange fine tanker her folkens.

Hvordan draw/force-kurva til buen er, spiller ganske mye inn. En rekurvert bue der strengen ligger inntil ørene når den er strenget vil kreve langt høyere spine enn en langbue. Men det hørtes jo temmelig ekstremt ut med 11mm tønneformede piler til en 55-punder!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av nilstor »

woodstick:
Tommelringslippet overfører mer energi parallelt med pilens lengdeakse enn trefingerslippet, og bidrar følgelig til en høyere utgangshastighet under ellers like forhold. Kort sagt, tommelringslippet fordrer i seg selv høyere spine.
Siktebildet mitt (jeg skyter med begge øynene åpne) er slik at jeg ser framenden av pilen - selve spissen ser jeg ikke - et stykke rett under målet, og når jeg gjør alt riktig, treffer jeg også der, eller over eller under. Pilen ligger på høyre side av buen (jeg er høyrehendt) og jeg trekker til midt på høyre øre.

kviljo:
Du har nok rett som vanlig, d/f-kurven på Kinabuen er rimelig fet! Jeg har ikke målt den, men startvekten er temmelig høy. Det verste er at jeg har en mistanke om at den godt kunne ha tenkt seg enda litt stivere piler ... :shock:
Men det er innmari moro å skyte med grovkaliber, hvor du kjenner at buen arbeider, og du virkelig hører at du treffer målet! :twisted:
Den koreanske buen min, en søt liten sak på snaue 40 pund, er et parallelt tilfelle, den vil ha piler spinet til minst 55 pund. Under det slenger den også pilene fra seg som våte vaskefiller.

Moen:
Du har helt rett i at tøffe buer krever tøffe piler krever tøffe buesk.. (beklager, min beskjedenhet forbyr meg å fortsette!). :oops:
Og hvis du lærer deg å bruke tommelring, blir det enda tøffere! :D :D

Oppi alt dette her skal vi ikke glemme at spinetallene refererer seg til piler på 28 tommer, og når pilene - og draget - blir lenger, må det korrigeringer til. Men likevel ...

Og så må jeg igjen beklage at vi havnet litt utom tråden!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av Lurz »

Men det er kanskje litt logikk i det her?
Are, som skyter engelsk krigsbue, trenger ikke så mye spine (relativt til buestyrke) Buen hans er tykkest på midten, det er (relativt) mye håndtak som pila skal bøye rundt, det kreves en (relativt) mykere spine.
Hornbue, kinabuer, har et (relativt) smalt håndtak (nærmer seg senterskutt), trenger ikke så myke piler, mindre håndtak å bøye rundt. Legg på tommelringtrekk som muligens også spiller inn.
Og, såvidt jeg skjønner så er spinetallet oppgitt for stivhet på pilskaftet ved en gitt lengde. Gjør pila lengere, (som i lengere trekklengde) så vil effektiv spine bli mykere.
Tilsammen, hornbue med lange piler og tommeltrekk krever stivere piler enn engelsk langbue ved samme dravekt?
Om jeg nå klarte å sortere dette i prakis :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Spine og vekt på spiss

Legg inn av woodstick »

Nilstor: for ordenskyld så er spine tallet jeg oppga tatt hensyn til 32" trekk m/langbue. Du kan se tabellen på tråden "blinkpiler: fjærstørrelse?" i Pilmakern. Det står selvfølgelig ikke noe nevnt om rytterbuer i denne tabellen.

Den erfaringen jeg har gjort med med senterskutt tradbue både som recurve og longbow er at det er at det ikke gjør så mye om pilene er stivere enn det tabellen angir. På de historiske buene jeg har krever eksakt spine. På en 50pund bue bruker jeg 60-65 på 32" skaft og de funker. Jeg prøvde først med 70-75 spine og de var merkbart for stive (gikk til høyre og samlet dårligere)
Svar