Piler fra skudd?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Piler fra skudd?

Legg inn av Christian »

Som sagt i en annen tråd så driver jeg å funderer litt på piler av skudd. Kommer nok noen bilder om noen måneder :P
MEN, så begynte denne hjernen å bry seg da... I bows and arrows of... står det at våre vennar indianarane fortrinnsvis brukte skudd og siv som pilskaft, for det meste dogwood som etter litt googling endte opp som kornell. Nå har jeg laga noen piler av det og er absolutt ikke overbevist :? Så kom madam landskapsarkitekt og snakka om klimaforskjeller og vekstforhold og nå lurer jeg veldig på hva som blei brukt her på berget før.

Er det noen historikere/arkeologer som veit om det var skudd eller kløyvd ved som var favoritisert til piler?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler fra skudd?

Legg inn av Kviljo »

Kløyvde stokker ser ut til å være trenden helt fra steinalder og opp til middelalder. Faktisk har jeg ikke sett eller hørt om et eneste skaft av skudd, med europeisk kontekst.


Bjørk og furu.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Piler fra skudd?

Legg inn av Christian »

Se der ja, spør man så får man svar :mrgreen:

men hvorfor?? det må da være mer fornuftig å sette en pinne på strengen en å høgge ned et tre og kløyve det maaaange ganger for å få seg non piler... er virkelig skuddemner såpass mye dårligere en kløyvd ved at det lønner seg? Jeg har et sett med piler av rose (ikke mary :wink: ) og de er tunge og stive. Tror nok at rose er noe av det bedre innen viltvoksende piler her til lands. hmf... kjenner at det er en viss mulighet for at det blir litt spikking i morra :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Piler fra skudd?

Legg inn av nidrinr »

Mulig jeg er helt på tur nå, men jeg mener å huske at jeg en gang leste om piler av hasselskudd, og at dette skal ha vært i Europa.... Kildehenvisninga og hukommelsen er omtrent like sikre her... (mao litt mindre sikker enn jeg er på å vinne lotto..)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Piler fra skudd?

Legg inn av Oddbjørn »

Mener å ha lest at Øtzis piler var skudd fra Viburnum og Dogwood. Oddbjørn.
Svar