Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av Batstat »

Hei har tenkt å sende følgende mail til tradebow.no. Burde jeg endre på det?
Hei

Jeg har så vidt begynt å syssle med det å begynne å bygge buer. Har en del ask, rogn og lønn til tørking, og har bygd 4 – 5 buer av ask plank.

Piler har jeg ikke laget enda. Kan du sette opp forslag til en pakke, der jeg kan bygge pilene selv.



Dvs 100 cedar skaft for buer fra 10 - 15kg og trekklengde 26 – 28”
+ 100 cedar skaft for buer fra 20 – 30 kg og trekklengde 28 – 31”

Trenger:
Fjøringsapparat,
Fjærkutter,
Pil spisser,
Utstyr for tapering,
Lim og for å lime på fjær
Lim for å lime på spiss.
Ingen av buene er vel så kraftige at de trenger ekstra nock forsterkning enda.

200 skaft blir vel 600 fjær. Hmm må prøve å unngå å gå konkurs, men med fjærkutter, så holder en fjær kanskje til mer en 0.3 pil?

Info:
Jeg har frem til nå kjøpt piler på xxl, med ”plast” fjær. Når ungene skyter med disse går det greit, men max lengde er 28” og når jeg drar til 28” (på vei mot 31) så virker spine på disse pilene helt ute av synk. Minner litt om en propell som er på vei til blinken. Det står at disse skal holde opp 40pund (hvilket ikke virker veldig troverdig)

Mvh
Øyvind Husum

Ps er det mulig å få prisen for 100 piler men dele 100 piler opp i to ulike pakker med ulike spine?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av Moen »

Ett par tips på veien.
Hvis du reiser på Claser`n og kjøper Locktite Superattac superlim, så har du ganske rimelig og knallgodt lim til spiss og fjør. Ikke èn spiss har falt av enda, og jeg gidder ikke å avfette de heller. Når du limer fjør med det, så slenger du på fjøra, og snur deg rundt èn gang, så sitter fjøra der for alltid. Jeg har laget en anselig mengde piler med dette, og har tilgode å se fjør/spiss falle av. Ett lite tips er også å gi spissen en liten rapp med en gang du setter den på.
Med fjørkutter kan du regne, til nød, to av en. Hvis du skal ha f.eks 5,5" shieldcut, får du ikke to av en, men en 5,5" og kanskje en 3"
Om du får delt fjørpakkene vet jeg ikke. Men hvis det er av farger som jeg også bruker (ikke hvit og sort), kan jeg bli med å splitte noen pakker.
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av Skogheim »

skal du bestille fjær fra tradbow nå, så må du regne med litt ventetid. var der på midtsommerjakta og da var det nesten ikke fjær igjen. Mulig ola har fått igjen nå, men det er det jo bare å spørre han om. Eventuelt kan du bestille fra 3riversarchery. Men da må du huske å spesifisere Leftwing eller rightwing avhengig av hva fjerklemma di er laget for.

Til å lime fjær på så foreslår jeg å kjøpe fjærteip hvis du ikke har god tollmodighet eller skal ha det historisk. Ikke noe søl, går MYE fortere og sitter bra.

på buene på 10-15 kg ville jeg bestilt gran i stedet for cedar. fordi gran er ca 10% lettere en cedar og du får mer fart ut av pilene, hvis det er ønskelig. Cedar har jeg opplevd er litt mer robuste en gran.
Lykke til
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av nidrinr »

Fordelen med cedar er at du ikke blir like lei deg når de brekker... De lukter så godt :)
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av bueeirik »

Cederskaft er jo mye rettere og finer en gran ellr furu syns jeg. Og som Nidrinr sier, det lukter godt! :D

Jeg brukte mye gran før men nå har jeg gått over tilceder fordi jeg syns de går bedre :mrgreen:
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av Skogheim »

syns grana brenner bedre da :D da du skal varme opp huset da vinteren nærmer seg, og mann føler at mann har knekt nokk piler :) cedar syns jeg er lettere og taperere enn gran. Men ville fortsatt gått for gran på buene du skal lage mellom 20-35 pound hvis du vil ha fart, men det er bare min mening 8)
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av nidrinr »

De beste skaftene jeg har for tida er nå av furu.. Ellers om du vil ha lette piler, prøv selje. De veier nærmest ikkeno!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av Christian »

Det støtter jeg opp om! Jeg driver å funderer på skaft fra skudd for tia. Har rundt et dusin av kornell (dogwood), rogn, hassel og selje bunta opp og klare for redusering :D De har forsåvidt vært klare i noen måneder nå men... ting tar tid osv

men selje ja, veldig undervurdert etter min erfaring! I Bows and arrows of the native americans skriver Jim Hamm at selje ikke er no tess og absolutt ikke verdt bryet siden det finnes så mange andre gode tresorter. MEN han bor ikke i Norge :roll: det er forskjeller i klima og vekstforhold mellom texas og stovner...

Selje er virkelig piler som vokser rett opp fra bakken! De har lett for å bøye seg, men de er lette og rette ut igjen. Enkle å jobbe med, tar varmebehandling bra og er VELDIG lette saker! Passer supert sammen med lette buer. Den pila jeg lagde med Hunting trade point og fasanfjær ligger begravd i en skog i Lørenskog etter at den fløy rett igjennom et opphengt saueskinn fra 18m. Bua var på 18# :lol: Men til fita skyting hadde jeg nok valgt noe annet :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til å bestille pilmaker utstyr og emner

Legg inn av nidrinr »

Hassel, rogn, ask, selje.. Alle har fine rette skudd. Planen er å sanke masse i sommer.. En gang man får tid :)
Svar