flightpiler..?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: flightpiler..?

Legg inn av Sturlabuer »

Den ballen du kaster lengst er den tyngste ballen som er lett nok til ikke å sakke ned hastigheten på kastearmen din.
Her kan håndleddet ditt gi deg litt lure resultater.
Overført til buer kan du skyte lettere og lettere piler, helt til hastigheten ikke øker lengre, da er det buen som har nådd sin max hastighet.
Pilene vil da ikke gå fortere, og den tyngste av disse pilene fører med seg mest energi som den kan bruke på å fly langt, dvs. bruke på å
overvinne luftmotstanden.
Litt enkelt? forklart :?

Jeg tror det står litt om dette i en av bue-biblene.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

Hmmm. jo, det gir litt mening. Fram igjen med bibal. (Tenk at en hedning som meg skulle ende opp med 4 bibler, og attpåtil lese i dem til stadighet :P )
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

10 gpp skulle tilsi 58,3 gram på en 90# bue..... 64,8 på en 100-punder.. 1/2tomms askekrigspilene er nærmere enn lengdeplene mine til en slik idealvekt, om den stemmer....
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Kviljo »

10 grain pr. pund regnes for å være vanlige piler, mens 3-5 grain pr. pund regnes som optimalt for lengdepiler.

Ellers er jeg enig i det du skriver i den første nyeste posten din, Nidrinr. Jeg har lagd to slike piler som er tykkest bak, som forhåpentligvis skal testes til helga. Har noget tro på det. Men jeg er redd de vil oppføre seg ganske ustabilt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: flightpiler..?

Legg inn av woodstick »

Hmmm tykkest bak eller tykkest foran??? Hvem løper fortest, dame med stor rompe eller store pupper?

fra spøk til alvor, logisk må vel være at tyngst foran går lengst. Alt bak spissen på pila er bare noe som må være der for å klare å sende spissen avsted og bør være et minimum om den skal gå langt. Men så kommer selvsagt det med aerodynamikk inn i bildet. Jeg så i går på tv om ulike fisker, og der var det en sekvens om tunfisk. Som de sa så ser den ikke spesielt hurtig ut i fasongen, men hydrodynamiske teste viste at fasongen var optimal for å svømme fort ...80km/t under vann!!!! Hvorvidt man kan sammenligne hydro og aerodynamikk som ganske likt tør jeg ikke å si, men en tønnefasong (som har vært brukt før :D ) høres rimelig ut.
Om man tenker seg at man knyter et snøre på en stein og sveiver opp hastigheten og kaster ...så går det langt!
Hva med en klomp-tupp og så tynt som mulig bak ....kanskje uten fjør. Jeg husker pilene som bestefar spikket til meg av lekter da jeg var liten gutt. En 8-10 cm klomp på tuppen med en spiker i og ingen fjør bak. De gikk rett som ei snor.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

Har tenkt tanken på vanndråper... De har visstnok en lur form mtp. luftmotstand...
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: flightpiler..?

Legg inn av woodstick »

vanndråpe fasong med lang tynn pinne bak :idea:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: flightpiler..?

Legg inn av Christian »

Nå er vel egentlig vanndråper helt sirkelrunde når de er i fritt fall men...

er enig i tapert nokk for å minske turbulens som vil trekke hastiget fra pila, men det er vel flere ting som kan forårsake turbulens i stærre grad en en litt klumpete nokk? Fjæra f.eks...

Jeg mener (helt ukvalifisert) at det viktigste er at pilkroppen er utformet slik at den kan ha opptimale egenskaper uten å unødvendige elementer som hefter. duh... det var revolusjonerende tanker det... men altså, tønneformede skaft for å holde spine oppe mens vekt minskes og for å bestemme tyngdepunktet slik at man trenger mindre fjær for stabilisering osv

hm... nå må jeg ut å skyte litt kjenner jeg :roll: :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: flightpiler..?

Legg inn av woodstick »

Kanskje man kan dra nytte av hvordan en golfball minsker turbulens ved at den er ruglete. Ruglete overflate på pila????? Var det ikke noe med de nymoderne svømme draktene også som hadde en form for skjell-mønster?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: flightpiler..?

Legg inn av nilstor »

Har sakset dette innlegget fra O. L. Adcock fra flightforumet på PaleoPlanet:

Nilstor, Nice arrows! Something you might want to experiment with....Aerodynamiclly a symetrical barrel taper in theory is best but the trick is to have the least surface area possible. In the wood arrow classes that is difficult because diameter and spine are so closely related. Having 3" extra arrow increases the surface area by 10%. The added length increases the spine required so the total increase in draggy surface is greater then 10%. Folks can help themselves a lot by only having as much length as they dare. Symetrical barrel tapering....Looking at just the shaft, where is the majority of the drag? In the middle right? Where do we want the drag?.....Must be in the back since that's where we put fletching. Try barreling with the fat part in the aft 1/3rd or 1/4. It may take a slightly heavier point to get the FOC as far forward as possible but being able to get the same stability with less fletching more then makes up for it. You'll need less overall spine also since the back half bends more the the front. Anyway, something to think about and play with....O.L.

Mine små praktiske forsøk kan tyde på at O. L. Adcock har rett, og det er noen ukjente faktorer her som jeg ikke har undersøkt, da særlig spine og slipp. Men iallfall gikk "fat aft"-pilen min gjenomgående noen meter lenger enn 325m-pilen fra NM på Hamar (som har praktisk talt symmetrisk taper), selv om "fat aft" både har større største diameter, og er 2 gram tyngre. MEN: Fjærene er noe mindre, likevel går pilen stabilt. Det er iallfall en teori det er verdt å utforske!

Jeg skal være forsiktig med å dra bastante konklusjoner på mitt spinkle grunnlag, men mye tyder på at O. L. kan ha rett.

(Akk o ve! Jeg har visst servert dette sitatet før, til og med i samme tråd ... Sånn går det når man ikke leser grundig nok!)
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: flightpiler..?

Legg inn av Christian »

Golfpiler ja, spurte Ivar om det rett etter han skøyt 365m faktisk. Tanken bak dumper eller riller på skaftet er jo at lufta ikke skal ha noe å "henge seg fast i". Hvordan det fungerer er hakket over min fatteevne, men det fungerer jo på golfballer så... Hvordan man kan få et symetrisk mønster av dumper på et pilskaft for være et annet spørsmål:P

Korte piler ja, er det noen regler for overtrekk? Altså å trekke pila forbi bua ved bruk av siphal eller lignende?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: flightpiler..?

Legg inn av woodstick »

Vel, det burde vel funke med en Dremel, en passende slipe-dings og tålmodighet. Er det noen som har tilgang på en vind tunnel så kunne man få testet om det hjelper på turbolensen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: flightpiler..?

Legg inn av Are »

Christian skrev:Golfpiler ja, spurte Ivar om det rett etter han skøyt 365m faktisk. Tanken bak dumper eller riller på skaftet er jo at lufta ikke skal ha noe å "henge seg fast i". Hvordan det fungerer er hakket over min fatteevne, men det fungerer jo på golfballer så... Hvordan man kan få et symetrisk mønster av dumper på et pilskaft for være et annet spørsmål:P

Korte piler ja, er det noen regler for overtrekk? Altså å trekke pila forbi bua ved bruk av siphal eller lignende?
Når det gjelder golfballer mistenker jeg at det ikke er overførbart til piler. Baller er forholdsvis lite aerodynamiske. Rillene er såvidt meg bekjent for å bryte luftstrønmmen for å hindre stort dragsug bak ballen. Pila vil du heller ha å glatt som mulig for å la lufta passere så uhindret som mulig. For å gjøre dette er det også svært viktig å lage nokken så aerodynamisk som mulig. Med andre ord spiss med minst mulig tverr avslutning.

Overtrekk?
Sakset fra regelverket for historisk klasse, skyteteknikk
Pila skal hvile på buehåndens knoke.
Det burde klart og tydelig utelukke overtrekk.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: flightpiler..?

Legg inn av nidrinr »

-Så jeg som skyter med pila hvilende i tommelgropa vil da ikke få tellende resultat....?
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: flightpiler..?

Legg inn av jamar »

Godt å se du holder armlengdes avstand til konformitetens diktatur, Daniel :wink:
mvh jamar
Svar