Piler til sånn tullebue...

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Piler til sånn tullebue...

Legg inn av Christian »

Bare lurte på om noen hadde noe å komme med når det gjelder trepiler til compundbuer. Har en kompis som desverre er litt svak i hodet og må bruke støttehjul når han skyter :roll: men altså 55# compound, hva kreves av trepiler for at de skal kunne holde? tjukkelse, nokk osv..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Piler til sånn tullebue...

Legg inn av Moen »

Går det ikke å bruke helt vanlige 55# da? Har egentlig ikke peiling på slike dingser. Kanskje gjøre det såpass ubehagelig at dude`n hopper over til trad/hist.. :twisted:
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Piler til sånn tullebue...

Legg inn av jamar »

Hvis compounden er s.k. senterskutt er det vel bare å prøve noe 11/32 i et passe stivt treslag (ask, eik et al.) Da er vel ikke spining så kritisk, eller...?
mvh jamar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Piler til sånn tullebue...

Legg inn av Christian »

ok, var litt skeptisk på nokkene med tanke på hastighet osv men da prøver jeg meg med litt ask i første omgang.

Et lite eksploderende flismonster med påfølgende samtaler om at noe sånt ville aaaaldri skjedd med ei ordentlig bue kunne jo også ha vært en ide :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Piler til sånn tullebue...

Legg inn av KEn »

Funksjonsmessig er det ingen problem å bruke trepiler, og jeg har prøvde også mange slags trepiler i min gamle. Da en compoundbue er justerbar i alle bauger og kanter spiller spine mindre rolle. Det er bare å stille inn...
11/32" piler er jo tykkere enn vanlig 5/16" karbonpiler og alu-piler har alle mulige tykkelser - 19,20,21,22,23,24 /64", her er det enda flere muligheter til å skru på buen.

Pilene utsettes for langt lavere akselerasjonskrefter i en compoundbue (av tilsvarende dravekt) enn i en lang- eller recurvebue - så de er sterke nok i massevis. Og ja, det er jo da mindre last på nockene.

At compoundbuen leverer pilene endel raskere i målet vil nok gi høyere slitasje, og en (knall)god skytter vil neppe skyte sitt beste med trepiler som jo tross alt varierer endel både i spine og vekt.

K
Svar