Mer Panzerknacker light ...

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av nilstor »

Noen ganger forundres man over hva en pil egentlig er i stand til å trenge gjennom. På lørdag var jeg sammen med noen andre bueskyttere og demonstrerte bueskytingens ymse sider på et evenemang i et nærliggende samfunnshus.

For å lage litt halloi, hadde jeg tatt med meg 120-punderen, panserbrytere (se bilde) og en 1 mm tykk jernplate. Jernplata ble rigget opp på en vanlig halmmatte, 7-8 cm tykk. Å skyte hull i en jernplate er i og for seg ingen heksekunst, men riktig artig ble det da en av pilene gikk gjennom både plata og matta, og begravde hele spissen i stativet bak. Nå var ikke holdet lenger enn 7-8 meter, men likevel, en ridder bak plata ville ha fått det svært ubehagelig! (Nå er jo lykken den at det er en svært tynn bestand av riddere i Værrddal'n, de få gjenværende har nok slått seg ned som Lottovinnere, hvis de da ikke deltar i Olsokspelet ...)

Bilde

Og det gnager en faglært fotograf i hjertet at kameraet lå igjen hjemme ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av nidrinr »

TØFT! -Må få til en konkurranse en eller anna gang der det er om å gjøre å skyte gjennom forskjellige gjenstander.
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av rfz »

.. som vil ha et klart rekruteringspotensiale .., og kunne vise at man 'må' håndtere buer med respekt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av nidrinr »

Sant. -Det er nok av folk med holdninger om at hjemmespikka buer umulig kan være farlige.. Glassfiberlist fra sporten på 15# derimot, det er visst farlige greier... :?
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av Jadda »

nidrinr skrev:TØFT! -Må få til en konkurranse en eller anna gang der det er om å gjøre å skyte gjennom forskjellige gjenstander.
PÅ fjorårets juleskyting med nidaros håndbuelag var det og ett poeng man kunne høste om man skjøt gjennom en stålplate. Det hører med til historien at man kun fikk bruke en bue under hele kunkuransen.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av nidrinr »

Men forskjellige piler da kanskje..?
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av Jadda »

nidrinr skrev:Men forskjellige piler da kanskje..?
Joda, og jeg hadde tatt med bodkin piler for de som ville låne :-)
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av Jadda »

Under årests Egge festival traff jeg på Nils som sto å hadde streng disiplin blandn unge ivrige skyttere. JEg kom dillende nedover med bue og pil samt mitt nye fine rundskjold laget av 8 mm kryssfiner, kantent med råhud som er sydd fast, grunnet med hudlim og kritt for deretter å bli malt rødt og forseglet med en voks og harpiksløsning. Har sikkert lagt ned over 20 timers jobb med det skjoldet. Hvordpå Nils sier. "Vi må skjøt på skjoldet" :shock:

Ok som sagt så gjort. Ett skudd med bodkinpil 55lbs rytterbue 10 meters hold.
Pila fikk gjennomslag men gikk bare 10 - 12 cm igjennom. Skjold er å foretrekke fremfor brynje hva piler angår.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mer Panzerknacker light ...

Legg inn av nilstor »

Ingen vits, egentlig, hvis det ikke er noe man kan skyte gjennom. Stålplater, skjold, naboens nye Mercedes, hva som helst ...

Artig helg på vikingfestival på Egge museum på Steinkjer, forresten. En ufattelig mengde unge bueskyttere som prøvde seg, kø hele dagen i tre samfulle dager! Dessuten var det noen polakker der som bl. a. solgte buer av brukbar kvalitet til hyggelige priser. Falt for en laminert Østeninspirert sak til 1450 kroner. 56 tommer lang, 48 pund på 28 tommers drag. Dratt ut til 30 og skutt med tommelring gikk den som bare xxxx. (Her strøk sensuren det siste ordet for å skåne eventuelle følsomme lesere!).
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar