store eller små fjær

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

store eller små fjær

Legg inn av Truls med bogen »

Du skal treffe noe på 25 meter utendørs, det blåser litt til og fra som det ofte gjør...hva slags størrelse har du på fjærene , store, mellomstore, små..? 35-40 punds bue ved 28 tommers drag..Jeg har lest flere steder at fasongen på fjærene ikke betyr noe..den tyske buejegerkjendisen Henrik Bodnik sier noe annet? Hva skal jeg tro?
Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: store eller små fjær

Legg inn av GreenMan »

Tung bue, med tyngst mulig prosjektiler med store fjær som gir en stabil flukt?...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: store eller små fjær

Legg inn av Griffin »

Om man skjuter med ca 35# på 25m så tycker jag det märks skillnad på stora och små fjädrar.

4" shieldcut/parabolic fungerar fint.
Tror inte det blir någon märkbar skillnad med 3" på 25m

I teorien beror det lite på vad man är ute efter.
Stora fjädrar ger stabilare pilbana, och "korrigerar" dina miss i släppet.
Däremot droppar dom fortare vid 25m
Gör du exakt likadant varje gång du skjuter så är detta inget problem.
Om du drar lite för kort så kommer detta ge mer utslag vertikalt än med små fjädrar.

Störst spridning horisontelt = använd stora fjädrar.
Störst spridning vertikalt = använd små fjädrar.
(för att krångla till det mer, vi säger att du har störst spridning horisontelt och du byter till stora fjädrar, vips kanske du har spridning både i höjd och sidled)

I teorien då. I praktiken tror jag man bara få testa sig fram.
Om jag skulle skjuta fita på 25m ute så skulle jag kunna använda stora fjädrar
men om jag ska på 3d i hönefoss eller på vinstra där avstånden kan vara
ända upp till 40meter så vill jag helst ha 4" shield eller parabolic.

Dom som har testat ut flu-flu vet att när pilen börjar bromsa så sker det fort.
Den stannar nästan och bara ramlar ner.
Säg att vi ska skjuta något högt upp t.ex en skylt som sitter i ett träd, om vi missbedömmer eller drar lite kort med en flu-flu pil så kommer vi att bomma med kanske en meter (beroende på hur långt ifrån vi står) men med 4" fjädrar så bommar vi bara med 10cm.
Troligtvis sker detta gradvis från bittesmå fjädrar till enorma.

Jag testade ju ut 4st fjädrar på varje pil och tycker att dom droppar för mycket på 20m+ för att det lilla extra i stabilitet ska vara värt det. (69" r/d båge på 44# vid 29")

Jag har också testat att ta med mig 3st olika pilar på 3d.
Längdpilen för 20m+ med 3" parabolic.
Normalpilen för 10-20m med 5" shield.
Korthållpilen för upp till 10m en fullängd och fullhöjdfjäder satt i spiral.

Detta var rent tull och jag fick inte bättre poäng än med "vanliga" pilar. :P
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: store eller små fjær

Legg inn av Truls med bogen »

Takk så langt...FITA/NBF regelverket sier at du kan ha med så mange buer du vil på TK, med forskjellige design og pundstyrker bare de tilfredstiller vanlige krav. Piler derimot skal være helt like av utseende, jeg fikk litt "kjeft" pga mine marmorerte plastnocker som har ørsmå fargeforskjeller!! Men var det i "American Round" folk også hadde/har med deg forskjellige piler til de forskjellige avstander? Og eller "York Round"...?
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: store eller små fjær

Legg inn av Moen »

Var det de plastnockene jeg så hos deg på onsdag? Er de pirkete?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: store eller små fjær

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, de du så her. De kan være pirkete, men de fleste dommere er sikkert helt ok...når der VIKTIG nok å vinne for mange må regleverket være mest mulig vanntett, men det dukker stadig opp varianter som ingen har tenkt på og da kommer sunn fornuft inn, som må løses der og da. I x-sand NM var det f.eks ikke lov med støvletter og sandaler, om man ikke er klar over dette så, er ikke barbent løsningen, det er ikke lov det heller..tåfis..i en finaleskyting kan forstyrre motsatnderen...he he...men ka du mein om små eller store fjær..
Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: store eller små fjær

Legg inn av Sturlabuer »

Treffe noe på 25 meter? Det bør vel nesten være en låvevegg det da :wink:
Lettest mulig piler med lave fjær, spesielt når buen er litt lett også. Best med mest mulig fart på pilene, så når kanskje de frem før det skjer så mye endringer i vindstyrke og retning.
Store fjær får vinden godt tak i, og på 25 meter har nok pilene rettet seg opp alikevel, hvis det ikke er noe alvorlig galt med dem.

Selv ville jeg nok ikke giddet å bytte fjær, men skutt med det jeg har for hånden.

Det FITA/NBF regelverket er ikke noe for trad/historiske skyttere ser jeg...
Tror ikke jeg har èn eneste pil som er lik en annen, både når det gjelder lengde, tykkelse, vekt eller utseende :lol:
Hva slags sko ER tillatt da? Har et bilde i hodet nå av en i viking kostyme med sølvfarga joggiser!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: store eller små fjær

Legg inn av Moen »

Hva er egentlig forskjellen på parabolic, shield, banana osv? Foruten fasongen da..dèt har til og med jeg fått med meg.. Hva er fordelen/ulempen med de forskjellige? Vil ikke en lang og lav fjær både stabilisere og samtidig gi liten motstand? Fornuften sier så, men det var det med praksis da. Godt jeg har hele påsken å tenke på... :D
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: store eller små fjær

Legg inn av Sturlabuer »

Enig med deg Moen, om at en lang og lav fjær burde gi mindre luftmotstand, og samtidig rette opp pilen. Men så var det teori og praksis...
Jeg tror, uten å vite, at parabolic form er mest utbredt fordi den gir mindre luftmotstand enn shield cut, og bedre stabilisering enn banana.
Dette gjelder vel standard fjærlengder. I tillegg kan fjærene limes på rett eller skrått, og da endres ting.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: store eller små fjær

Legg inn av Stein »

Hvis det blir buemakertreff til høsten, kunne ikke det vært aktuelt å teste slike ting da?
Noen har utstyr for måling av fart. Man har tilgang på mange forskjellige typer piler deltagerne tar med. Forskjellige buer.
Forskjellige strenger, dempere.
Mange av de tingene en har snakket om burde vært testet, kan gjennomføres på en slik samling.
Da en har mulighet for å samle alt nødvendig utstyr på en plass.
Rett og slett gjennomføre en "halvvitenskapelig" økt med testing av ulike problemstillinger, og notere ned resultater.

Bare en tanke.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: store eller små fjær

Legg inn av woodstick »

klipt fra thrueflight feathers hjemmeside: http://www.trueflightfeathers.com/

Do "Round Back" (or "Parabolic") and "Shield Back" fly differently?

We haven't been able to detect any difference in the performance of round back or shield back. It appears that the only difference is one of appearance. Round back are more popular in the United States; shield back are more popular in Europe.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: store eller små fjær

Legg inn av woodstick »

Men til større fjørene er, til mere skjuler de våre feil:) På hold opp til 15-20 så burde man strengt talt ikke ha fjør på om bue og pil er tunet til hverandre ...og i tillegg at man har et perfekt slipp!
Har diskutert litt om fjør størrelser med en amerikansk pilmaker og det han sier er at innendørs så er 3"-4" ok, utendørs så går han for 5" eller større. Argumentet er at de går rettere i vind. Det er viktig at det er twist slik at de spinner godt.
Mere fjør gir mere "drag" og man må velge mellom presisjon eller hastighet. Taperte skaft gjør også at de retter seg raskere opp og man kan gå ned på fjør størrelsen.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: store eller små fjær

Legg inn av Griffin »

Jag läste på någon vetenskaplig sida att fjädrarna inte är till för att få pilen att spinna, utan tvärt emot, att få den att spinna saktare - men jämnt.

Tror det var samma sida dom testade luftmotstånd på olka fjädertyper och parabolic har mindre luftmotstånd än shield. En 3" shield har ungefär samma luftmotstånd som en 4" parabolic.

Personligen märker jag ingen skillnad men gillar de låga 4" shieldcut som 3rivers har på sina pilar. Dessa går att köpa relativt billigt i 100-pack men då blir det i samma färg.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: store eller små fjær

Legg inn av Moen »

Er det også fjærklemmer med forskjellig vridning? Eller er det øynene mine som er litt på utur?
Gå sammen flere på fjørshopping..?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: store eller små fjær

Legg inn av woodstick »

Vanligvis så kan du på de fleste stille opp fjøra mer eller mindre skrått på skaften. På pilanlegget på den jeg bruker så er det en stillskrue hvor du kan "tilte" pila fra rett til skrått. Fjør klemma er tilpasset enten rett, høre eller venstere fjør. Tror ikke det er mange som bruker rett klemme. Jeg bruker venstre klemme. Eneste grunn for det er at Klåpbakken selger venstre fjør:)
Griffin ....jeg var ikke helt med på at fjør er med på å hindre at pila spinner for fort. Den spinner da ikke uten fjør? Men det er et poeng at den spinner sånn passe. Jeg har skutt en del svartkrutt, både glattløpa musketter og diverse med bommer/riller. Her er det en hel vitenskap om hvilken twist som passer til de forskjellige kaliber og ladninger. Det er helt klart at det går ut over presisjon både med for slakk eller skarp twist.
Det gikk sikker an å teste ut dette i en skytemaskin. Men jeg tror nok at riktig spine, lengde på pila og vekt på spissen kommer først i køen.
Svar