Spisser for skyting på trær/stubber?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Spisser for skyting på trær/stubber?

Legg inn av Kviljo »

Gummiblunts er jo genialt, men det er ikke så tøft at de bare spretter av, hehe.

Og feltspisser har en tendens til å løsne når de blir slått inn i treverket, dessuten er de ikke alltid så lette å få ut :roll:

Tobladete jaktspisser ser ut til å funke bra, men de borer seg gjerne litt for langt inn.


Erfaringer?

Det går rykter om at det å skyte på trær er stort i England, og at de bruker spisser m/klypetang som er bereknet for slikt...?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

....spisser m/klypetang som er beregna for slikt...? snakker vi judopoints? Sjekk Tradbow, sida for spisser & fjær. Har brukt de, rimlig geniale, og som reklamen sier, pila forsvinner ikke i busk & kratt, praktisk talt umulig å ødelegge,... spissene. Problemet er at treffer du en stein isteden så brekker skaftet, og judopointen forsvinner til h..... i nærmeste kratt. Billige er de heller ikke. De får sprette hvor de vil, men jeg prøver gummiblunts i år. Så får vi de hvordan det går....... (se sig- - - - - )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Detta er sorten serru:

Bilde

Klåpbakken har det meste han.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, sikkert fine de, men ikke for en fattig* student :P
Dessuten tipper jeg at de ikke står i treet, men bare spretter av.

Tobladete jaktspisser med en stopper som hindrer de i å gå inn flere centimeter ville vært en god løsning tror jeg, men det har jeg ikke sett til nå.

Hilsen en som er lei av å brekke skaft og la feltspisser stå igjen i skogen :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Judospissene står helt fint i trærne de :D Men det kan lønne seg å bruke solide skaft. Treffer man derimot granitten bak treet
er det lite som hjelper som Lurz skriver. Spissene har holdt, men har trengt litt retting med tang.
Feltspisser går greit hvis man har med kniv for å spikke dem ut :wink:
Jeg pleier å pusse dem innvendig med sandpapir for å få god heft med aralditen. Igjen er solide skaft et must!

Lars
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Er helt enig, Kviljo, pila må stå å dirrrre! Gummiblunts og blikkbokser blir liksom ikke det samme. En løsning er å alltid skyte på råtne stubber og alltid treffe. Straffen for å bomme er jo svært Darwinistisk av natur, ødelagt pil og ingen stek til middag! Man blir god buskytter av slikt.
Vel, spøk tilside. Har du prøvd en slik tykk "gummisak" som gir deg mye bedre tak i pilen for å dra den ut? (og innerst ved rota selvsagt)

Spørsmål: Jeg har kjøpt endel Select kulespisser 22/64- 125 grains, ganske like de vanlige feltspissene. Synes de ser litt mer historiske ut. har noen erfaring med begge typene, mht det å sitte fast, både i pil og blink?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, mye av moroa er jo å se pila som står i treet. Ser skikkelig pinglete ut når de bare spretter av, hehe :D

Har vurdert ei slik gummiuttrekker-greie, men det er jo ikke historisk riktig :lol: 8) Hehe, nei det er ikke fingrene som er det svakeste leddet, men snarere skaftet.

Tror kanskje løsningen er å smi sine egne spisser, som er så lange at man får tak med ei tang.

Skal kjøpe et lass slike, når de får inn flere:

http://www.english-longbow.co.uk/largep ... heapsm.jpg
http://www.english-longbow.co.uk

Hvordan ser Select kulespissene ut?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvis målet ditt er å være historisk når du driver med stubbeskyting Kviljo, ville jeg heller gått for den såkalte roving-spissen på denne siden http://www.hectorcoleironwork.com/Arrowheads.html .

Ville ikke anbefale bodkins til stubbeskyting, de sitter omtrent like bra som vanlige feltspisser. Det er i alle fall min erfaring. Lagde meg fire piler av gran med gullregn-fotstykke og judospisser. Fjærene er oransje og hvite 15 cm lango og full høyde, montert med skru.

Erfaringen er at judospissene er helt geniale :D Jeg skjøyt i busker og gresshauger uten at pila ble borte. Jeg skjøyt i trær og pilene sto, og var forholdsvis lette og trekke ut. De anbefales på det varmeste. De skal definitivt med på sommerferie i år også.

Bare en tanke: Hva med å bore hull i de ferdige monterte feltspissene like foran skaftet, og montere noe pianotråd som hindrer pila i å gå for langt inn i treet?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, på ingen måte :) Jeg forestiller meg at skaftet vil brekke lett med en slik brei "roving"-spiss. Treffer jo ikke alltid ei 90 graders overflate. Dessuten har den fal, så den er vel ikke så historisk riktig uansett? - iallefall her

Tror nok bodkins sitter like bra som feltspisser, men de er forhåpentligvis så lange at man kan trekke de ut ved å holde på selve spissen. Dvs. like kjedelig når de graver seg ned og treffer ei rot :roll:

Ideen om å modifisere feltspissene var ikke dum! det må prøves etterhvert tror jeg :)

Litt av problemet mitt er at jeg pleier å treffe steiner :oops: Og da burde vel egentlig valget være lett, hehe...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Kviljo......ikke tro for mye på meg. Testa pilene med gummiblunts på Bronseplassen i helga, og de likte møtet med bjerkeleggene ganske dårlig.
Har bestilt nye judopoints, så får vi se om 11/32" laminerte bjerkeskaft holder bedre enn de pingleskaftene jeg hadde før. :cry:
Men det er i allefall sant at judopoints står i treet. Ta med tang, ta tak i spissen.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, riktig ja. Fikk akkurat ei levering slike blunts selv. Greie å ta på med luftehullet i front, men det ser ikke helt helselig ut. Mulig de holder bedre om du limer de på slik at de ikke kan skli framover?

Bjørkeskaftene er gromme. Selv har jeg ikke klart å knekke noen til nå. Dvs. jeg har ikke prøvd å hamra de fast med noen 50#+bue ennå.

Spørs vel om jeg skulle prøvd disse judospissene likevel :) Men det får vente til neste studielån kommer :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

De var limt. :cry:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg bruker en 5mm bred lærremse rullet sammen, pluss litt ullgarn som jeg dytter ned i mine gummiblunts.
Skaftene er pusset litt runde foran og såpass store at de sitter av seg selv uten lim.
Før jeg startet med polstring ble alltid skaftene most eller knekt inne i gummibluntsene etter noen treff.
Men min kraftigste bue er på bare 50#, så det er kanske derfor jeg ikke har klart å lage hull.

Are, hvordan funker fotstykkene av gullregn?
Jeg vet ikke mer om treslaget enn at det er giftig og det vokser som ugrass her.

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Med tanke på ditt lokale "ugress" er du heldig.
Kjerneveden er tung og hard. I starten er treverket svært gulaktig, men ved litt UV-stråling blir det nærmest sjokoladebrunt, med nydelige tegninger. Selv har jeg bare jobbet litt med det, men jeg har pratet med buemakeren Sigmund Skeie i Oslo, og han påstår det er et av de gjeveste buematerialene du kan få tak i. Minner litt om osage orange i hardhet sier han. Har sett flere buer han har laget av det, nydelig. Den er i erteblomsfamilien, men minner ikke mye om sukkererter :D

Som fotsykke fungerer det glimrende. Granskaftene bakenfor har fått mye juling, men gullregnen er fortsatt like fin.

Men absolutt hele planten er giftig. Noe av samme giftstoffet som i nikotin. Anbefaler støvmaske.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det var morsomt på Bronseplassen, Lurz, og så smart da med ståltråd tvers gjennom feltspissen. Det har jeg gjort for flere år siden, men da med ståltråden bøyd bakover. Disse spissene bruker jeg på min årlige gjeddeskytningsjakt, altså enkle mothaker. Ved første anledning skal jeg bøye dem rett ut for rover-skyting, den morsomste form for skyting man kan tenke seg!

Til mitt forige innlegg: Det er altså ingen som kan fortelle forskjellen i bruk av feltspiss kontra bullet? Så får jeg prøve ut selv?

....jo nå har jeg snakket med Ketil Kilhavn i Norsk buesport as, han sier at bullet er enklere å dra ut og ødelegger blinker mindre enn feltspisser. så når prisen er den samme, de ser litt mer umodrene ut, så skal jeg gi slike spisser en chanse
Bilde
Svar