Fjerne feltspisser (sic!)

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Skogheim »

Det enkl er ofte det beste vettu :D
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av woodstick »

jeg prøvde å legge en på kokeplata som var limt med blå araldit, det skjedde ikke noe. Jeg prøvde å vri med ei tang, men den satt fast. Mulig den ikke lå lenge nok, til slutt så tar det vel fyr i treverket:).
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av rosa77 »

Legg den inni vedovnen. Må lete litt, men det funker. Helt odørfritt, og sint kone fritt.
rosa
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av woodstick »

I prinsipp så blir jo karbonstrukturen endret ved en for kraftig oppvarming. I vedovnen så blir de glødene. De vil mest sannsynlig bli sprøere. Spørsmålet er det har noen betydning til bruk som feltspisser. Jeg har heller ikke klart å finne ut hvilken stålkvalitet disse spissene har.

(har hverken kone eller vedovn ...så jeg slipper overhøvling, men får ikke av den jæ....a pilspissen!!) :lol:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av nilstor »

Stålet omkrystalliserer når det varmes opp til noe over 700 grader, og eventuell herding kan gå ut fra ca. 150 grader og oppover. Men disse spissene er så vidt jeg vet ikke herdet, iallfall er de svært lette å file.

Oppvarming har fint lite å si i praksis. Enkelte av mine spisser har vært fjernet med varme (skismørebrenner) 2 - 4 ganger, men de har likevel vært skutt gjennom både stålplater og glassbyggesteiner uten å ta nevneverdig skade av det.

Tips:
Varm forsiktig opp over åpen flamme, roter spissen hele tiden. Når det begynner å ryke fra limfugen (fulgt av en ganske stram lukt!), er det bare å dra spissen av. Jeg bruker å brenne den ren innvendig etterpå, så er det bare å pusse rent innvendig med smergelpapir, og lime den på neste pil.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar