Fjerne feltspisser (sic!)

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av arco »

Det forekommer at piler knekker. Har pleid å ta vare på bitene. I mangel på andre ting å gjøre fant jeg en brukket pil, en tang og varmepistolen. Varmet lenge og vel og vips løsnet spissen som den aldri skulle vært limt. Morsomt. Dette er selvsagt common knowledge for de fleste her, men er sikkert noen nye som kan dra nytte av det. Så.. Ta vare på spissene og bruk dem om igjen :-)
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Kviljo »

Jepp, genialt opplegg :)

Har man ikke varmepistol kan man bare legge spissene med skaftrester på kokeplata, så spretter treet ut av seg selv :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Stein »

Hvis jeg la pilspiss med lim, på kokeplate her i huset, hadde jeg måtte sprette ut av huset... :D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av nilstor »

En skismørebrenner er et formålstjenlig redskap også. Så et spørsmål til Griffin: Burde ikke en sånn miniflammekaster som man legger siste hånd på crème brûlée - eller brølekrem, som det vel heter på norsk - med, gjøre susen?

Uansett, ta det litt lungt, for spissen kan fly temmelig langt hvis man varmer for sterkt!Og den er meget varm!Kokeplatemetoden virker besnærende, men benyttes vel best når koner og barn er ute av huset ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av arco »

Jeg får ikke lov til å benytte de keramiske kokeplatene til noe buerelatert :-) Dvs jeg har disp til å koke buetupper.. Men ting som genererer lukt eller flekker straffes hardt. Tror muligens Kviljo har skuddsikkert kjøkken med historisk kokeplate.. Men vi andre må nok bruke andre varmekilder :D
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Moen »

Hallo...!
Dere må da ha lært ett par ting når det gjelder fruer og merkelige "manne-ting"? Dere må forklare på en litt overbevisende måte, "at dette kan jeg tjene penger på..." Og penger sier de sjelden nei takk til. Det har fungert til enn viss grad her i heimen...helt til jeg dro frem fjærbrenner`n :D
Uansett, ta det litt lungt, for spissen kan fly temmelig langt hvis man varmer for sterkt!Og den er meget varm!
Og å prøve å fange den med hånden er heller ikke noen glup idè... :oops:
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av arco »

Før jeg fyrer opp fjærbrenner eller koker hudlim eller annen djevelskap på hjemmekjøkkenet ( ymse fremgangsmåter beskrives av trivelige amerikanere i TBB-serien), bør jeg proviantere og kjøpe inn litt møbler til den afganske fjellhulen jeg må søke tilflukt i.. Jeg laget veldig små hornnokker med drill og Dremel og etter den gangen. Hornstøv og lukt. Jeeezus. Koner liker ikke sånt. Truet med å brenne hele "buedriten".. Uhu
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Sturlabuer »

Fjerning av feltspisser med varme lukter da så lite! Tror nesten jeg kunne sluppet unna med det!
Alt arbeid med fjær, horn eller bein som fremkaller noe som helst varme har jeg skjønt bør foregå utendørs.
Ellers har jeg drevet endel med garving av skinn... selv etter mye såpe og vann blir det sofaen en stund :lol:
Selv bruk av tretjære byr på problemer... koner! :wink:
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Stein »

Jeg har prøvd garving. Skraping av halvråtten hjortehud. Anbefales absolutt ikke, hvis en tenker hjemmeperspektiv...
Semmelweis var nok inne på noe.

Mtp kone, så prøver jeg å så forståelse for at det finnes mange verre hobbyer her i verden.
Ikke alltid med stor respons. Kanskje jeg skulle blitt ihuga Brann-supporter noen måneder?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av woodstick »

...sist jeg hadde kjærring så hadde ho ikke noe på kjøkkenet å gjøre ....klarte knapt nok å koke vann så da gikk det greit å drive med kjøkken mekking.
Om dere klarer å overgår dem i kokekunster får de kjøkken angst og holder seg borte:)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Stein »

Er ikke uenig i det nei.

Men når en trekker inn lukter, eller sliper noe så uskyldig som horn et eller annet sted i huset, så er de der med en gang... :)

Ja ja, det er vel derfor bil-mekkere skaffer seg lokaler andre steder.

Må nok gjøre det her også. Så snart en lager mer enn 20 dB med lyd, eller litt lukt, så får en meldinger. Slitsomt...

Tøffel jeg? Neiiiida.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av nidrinr »

Sjekk loppemarkeder for hybelkomfyrer. De er GENIALE. Kan ta dem med hvor som helst, den passer til og med i tursekken. :)

Ang. fruer og forståelse, noen som har prøvd å legge buene over gardingreia og vente til frua skal dra fra gardina igjen...? :roll: Blir litt volum og pene ord som ikke står lista opp i skoleordboka av det også.. :lol:
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av arco »

Håh! Jeg har en lur ide. Man putter sine sønderskutte piler i en gammel kjele og hiver på lokk. Da kan spissene poppe fritt. Så fremt det dreier seg om vanlige feltspisser og ikke brynjebrytere. Sikkert ikke veldig populært om det kommer rødglødende brynjebrytere i 230 fps GJENNOM gryta og videre inn i hustruens intimssfære. Mulig at en gammeldags jerngryte gjør susen?
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Stein »

Dersom en blir tatt på fersken på kjøkkenet, stående over komfyren, med pop-corn-grepet på en jerngryte, og det kommer noen heftige poppelyder, er det mye mulig en kan slippe unna med det. Men det er også mulig noen kraftige karer med hvite frakker kan dukke opp ganske kjapt... :)
Så en mellomting mellom hule i Afghanistan og hybelkomfyr i kjelleren, er nok sikrere....
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Fjerne feltspisser (sic!)

Legg inn av Ingis »

En feltspiss fjernes enkelt ved å rotere den over flammen fra et stearinlys. :D
"Back to nature!"
Svar