Feste av feltspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

De fleste av oss har vel opplevd å miste en spiss inne i skiva..finner vi den ikke,kan det bli avhopper for nestemann som treffer nettopp der..ergelig begge deler...jeg limer og fester rimelig forskriftsmessig med spritbehandlede spisser osv..innvendig gjenget spiss er best, men disse kan også mistes...mye av limet blir jo persset ut ved påsettelse og det kan bli vakum inne i spissen...limet kan bli sprøtt...osv..jeg har testet flere metoder for "sikker spiss" ørtynn hull tvers igjennom spissen men klinket nedslipt "bolt" tves igjennom..alt for mye arbeid..testet ut i dag "ny" enkel metode som jeg ønsker kommentarer på: Tar en vanlig stor avbitertang klemmer øverst på spissen to ørsmå "hakk" bulker som går litt inn i spissen og treverket under...ka dere tru om det?
ps..får ikke tak i messing 125grains med innvendige gjenger finnes ikke slike?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Kviljo »

Det kan nok hjelpe, men er det da snakk om en vanlig feltspiss? Er ikke de veldig harde å klemme sammen?

Jeg vasker spissene (vanlige feltspisser) i avfetter og limer med blå aralditt. En klatt lim i spissen og i med skaftet. Har ikke hatt problemer med at spissene løsner ved denne metoden. Derimot har noen løsnet når jeg har brukt smeltelim.

Trodde 3rivers hadde messingspisser med innvendige gjenger? Ola skaffer vel slikt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av jamar »

Hvorfor ikke, Torgisl. Det enkle er ofte det beste (unnskyld rema-reklamen). Spørsmålet er om man klarer å gjøre det uten at åpningen på spissen får en oval form. Mulig det påvirker flukt-egenskapene, selv om det kanskje ikke er like enkelt å måle. Hvis du klemmer på to steder med 90 gr vinkel unngår du kanskje ovalen. Lar det seg gjøre uten for mye plunder? Min egen avbiter er stedt til den evige hvile, og rørleggertang ga definitivt ikke suksess.
mvh jamar
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av woodstick »

Jeg kjøper messing skruspisser av Ola. Jeg fester både dem og stålspissen med blå araldit. Skyter jevnt og trutt med høy pundstyrke og den enste gangen jeg har mister en spiss i skiva var under felt NM. Halmatta var så hard, og pila satt så hardt at jeg dro skaftet i to. Jeg har heller aldri avfettet nye spisser. Jeg har sett noen som bruker smeltelim ...de faller av nå og da. BLÅ ARALDIT funker:)
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Skogheim »

Som woodstick sier så har ola 125grains messingspisser med innvendige gjenger for 11/32" skaft. de har litt annerledes form en vanlige feltspisser og går litt lenger inn i blinken. har ikke mista noen av de. limer med to comp. epoxy.
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, men ikke for oss som skyter med "strikkepinner" 5/16 og i 125 grain finner jeg ikke spisser med innvendige gjenger.
Spritbehandlet/Q-tips på nye vanlige feltspisser er nok lurt..noenganger er jo Q-tipsen helt svart av fett og olje..
Ivar...nei spissen er ganske myk i enden..ikke vanskelig å klemme litt til...man på faktisk passe på at man ikke klemmer for mye så spissen blir oval...etter at jeg skrev førtste innlegg har jeg funnet fram en liten Bahco kjørner...skal prøve et lite "kakk" i spissen med en amolt under...tror ikke en så liten "bulk" i spissen vil påvirke pilens gang i særlig grad..jeg forstår på dere at jeg ikke er helt på ville veier..så jeg tester videre med kjørner..takk takk så langt...
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Kviljo »

Hmm, akkurat. Da er det kanskje verre ja.

Alternativt kan du borre et lite hull i spissen og nagle den fast :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Lurz »

Pleier å hive nye feltspisser i et lite lukka glass med rødsprit, lar de stå over natta, rister litt av og til, og lar dem lufttørke.
Limer på nyspissa skaft med ti-minutters araldit (rød) eller blå ettersom hva jeg har.
Smører lim både i spissen og på skaftet, holder spissen i ei flattang og vrir skaftet inn mens jeg presser spissen mot en vegg eller noe. Sjekker om skaftet blir pressa ut igjen av luftbobler, vrir ev inn igjen.
Ekstremt sjelden jeg har mista spisser i matta etter at jeg begynte med denne metoden.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av arco »

Har pleid å sette press på spiss og skaft med limklemmer slik at spissen ikke blir presset ut. Pleier også å grise skikkelig med limet slik at hele innsiden av spissen og tuppen på skaftet er mettet. Bruker litt tid på dette, men har ikke opplevd å miste spisser. Bruker blåepoxy.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Moen »

Putter du lim kun nedi spissen, får du ikke "trykk" nedi der, og spissen sitter godt uten noe overflødig lim. Skrur du spissen ned samtidig, vil det også bli lim rundt hele greia. Får du først trykk, så kan du banne på at den spissen kryper litt ut igjen... Samma f`n hvor mye en dytter og klemmer...
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Griffin »

Jag använder blå araldit.
Har aldrig haft en spets som lossnat efter jag började med det.

Jag använder historypoints utan invändiga gänger och bara sprider ut lim på den avkonade ytan på pilen och sätter dit spetsen och ger ett hårt tryck mot bordet...klart. Aldrig använt avfettning eller något sånt.

Smältlim med limpistol är som att be om trubbel :P
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

Altså: Blå er bedre enn rød epoxy, vakum kan bli et problem...har noen erfaring med polyterhanlim..som herder ved fuktighet?..Ivar: ja, som jeg skriver borrer jeg et 1mm gjennomgående hull med "knappenål" tvers igjennom, men det er mye styr. Men ingen har erfaring eller meninger om "kjørlermetoden"? Kan mye skyting bidra til at limet blir sprøtt? Pga friksjonsvarme? Hvor varm kan en slik spiss bli tro i en knallhard egerton halmmatte?
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Lurz »

Hvis du mener polyuretanlim så har jeg brukt det, og har ikke mista spisser med det heller. (Gul plastflaske som ligner hvitt sløydlimflaskene. Problemet var at det størkna i flaska før den var halvtom.) Jeg brukte avfetting med det også.

Blir det varmt nok så løsner både araldit og polyuretanlim. Fin måte å gjenbruke spisser fra knekte piler er å holde spissen over en god varm flamme, propan eller noe sånn. "Plopp", sier det og så fyker spissen av. Men siden alle virker å mene at spissene holder med araldit, så blir det ikke så varmt av friksjonen i ei halmmatte. Men det blir varmt nok til å brenne halmbiter fast i pilskaftet hvis det er lakka. :cry:

Blå er bedre enn rød, men etter min erfaring er rød bra nok til spisser, avfetting er viktig for å få det best mulig.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Griffin »

Jag har haft röd araldit där båda tuberna sitter fast och man sprutar ut lika mycket varje gång.
Denna versionen jag hade var av en eller annan anledning helt värdelös.
Jag har haft bågar som delaminerat och handtag som lossnat med det.

Sedan finns den blå aralditen (Proffs) i röd version också som heter snabblim och den är också kass.

De jag testat som funkar är:
Järnias blå. (ska blandas ganska länge)
Biltemas snabb araldit. (behöver inte blandas så länge, men man måste skynda sig)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, jeg tar også av både spisser og plastnocker med min varmepistol ved behov, og med stor suksess. Den har jeg hatt mye glede av til mange forskjellige ting..nyttig sak...gjenbruk av spisser? Vel, har noen en god ide på hvordan man får ut en spiss som sitter 5cm inne i en knallhard halm-matte? Jeg bruker en strikkepinne for søk og en lang spiss tang...men det funker ikke optimalt...av omsorg for compoundskytterpilene til 300kroner stykket...og for å "spare/tjene" kr. 5.-...pris for en spiss..

ps..i samme gate: Hvor små metallsøkere kan man få ClaesOlson?...er de nøyaktige nok til å finne spissen tro?
pps. Det funker meget bra med kjørler..to små "kakk" inn, helt bakert på feltspissen..tror den nå sitter "DØNN"
ppps.Smører også inn spiss og forskaft med fett, fra tid til annet, også med det jeg har raskest for håndet...som oftest Bremykt fra kjøleskapet...
Bilde
Svar