Feste av feltspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av nilstor »

Flere gode metoder her, ser jeg!

Selv har jeg gode erfaringer med denne:
Ruller en bit grovt smergelpapir rundt en kjørner og pusser spissen grundig invendig. Driver på til smergelpapiret ikke er svart lenger (spissene er innsatt med fett for at de ikke skal ruste før kunden får dem!). Smører et tynt lag blå Aralditt eller do. Casco på hele limflaten på pilen, setter på spissen og roterer den slik at limet blir jevnt fordelt, dessuten blir det ikke noe luft igjen inne i spissen. Deretter trykker jeg den så fast jeg kan med en roterende bevegelse til den suger seg fast. Tørker av overflødig lim, og lar pilen stå i et døgn. Har aldri mistet en spiss med denne metoden, selv om pilene har vært trukket ut av ganske mye rart, fra steinharde halmmatter, furupanel, stålplater oggudvethva.

Hurtigaraldit har jeg sluttet å bruke. Til dette formål er herdetiden i praksis nesten like lang, og den er etter mine erfaringer ikke så sterk. Mulig det er noe jeg innbiller meg, men erfaringen tilsier noe annet.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Grauten »

Ser ikke helt vitsen med kjørninga di Torgisl, da det er den kjemiske bindinga i limet som er saliggjørende. Slipper limet, så vil du ikke ha noen effekt av kjørninga. Grunnen er at treverket i pilskaftet er for bløtt, til at du vil kunne få nok feste for kjørnmerkene dine. Dette kan du ta en enkel test på: ikke bruk lim, kun kjørne, ta pilskaftet i en hånd og bruk i tang på pilspissen. Dersom du uten for mye plunder og heft, kan vri av spissen, så har ikke kjørningen noen misjon.Jeg benytter Nilstor metoden for liming(unntatt smerglinga) og dette har funka som bare det, da du unngår overtrykk ved luftbobler osv.
Ved skruspisser, så har jeg ikke brukt lim i det hele tatt, og har ikke mistet noen spisser så langt. Limet har jeg kuttet ut, fordi at jeg mener det kan medføre at du ikke får skrudd spissen helt i bunnen, og kan fungere som en pakning, slik at det oppstår en luftlomme foran spissen. Denne vil da fungere som en "støtdemper" ved treff i hard blink, og svekke den mekaniske innfestingen av pila. :? Men dette er å anses som en av mine sære meninger, og er ikke på noen måte vitenskapelig bevist, kun underfundig saklig gjort rede for gjennom ukvalifisert synsing. :D Men så langt har det funka bra. Ps. jeg bruker 2 skrutrekkere til å "vippe" slike spisser ut av blinken. Hvordan du bruker dem, får du finne ut av selv. 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Brage »

Ps. jeg bruker 2 skrutrekkere til å "vippe" slike spisser ut av blinken
? Jeg hadde trodd du brukte dynamitt til det ? :wink:
MartiN
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Grauten »

Når tålmodigheten er slutt :twisted: da kommer dynamitten fram. Problemet er løst! 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av woodstick »

Man kunne kanskje montert på ei perkusjons hette med noen korn med svartkrutt i på tuppen slik at pila skvetter ut igjen he-he

Hvorfor ikke prøve å lage en liten granat:) en av dere som kan dreie og mekke litt ...bygge om en feltspiss, lage et kruttkammer og ei perk.hette på tuppen ....swooosj ...pooffff :twisted:
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av jamar »

woodstick skrev:Hvorfor ikke prøve å lage en liten granat:) en av dere som kan dreie og mekke litt ...bygge om en feltspiss, lage et kruttkammer og ei perk.hette på tuppen ....swooosj ...pooffff :twisted:
Det der gjorde jeg faktisk for en del år siden. Tuppen var et rundt trestykke med hull igjennom til en pappspiker, slik at den drives inn i fenghetta ved anslag. Haglepatron med ekstra kruttladning og foring rundt med blyhagl imellom. Glad jeg var langt fra folk - og at jeg skøyt langt vekk. Smalt som f... :P
mvh jamar
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av woodstick »

godt det ikke er bare jeg som har fikse ideer :mrgreen:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

Klarer ikke å dra av spissene med en vannpumpetang, ikke ved vridninger og ikke ved drag rett ut..men nå er jeg ikke noen herkules da...så langt virker kjørlermetoden lovende...jeg gjør følgende..taper fast pilspissen på en liten ambold..et lite kakk med kjørleren en ørliten millimeter fra overgangen tre/metall...det funker også i overgangen...det som skjer at jeg slår en liten "metallgrad" med i treverket..jeg kjør dette symetrisk også på den andre siden..jeg taper fordi pila ikke har lyst til å ligge stille...skal prøve uten lim...sette den i en skrutvinge å dra det jeg orker...mykt tre??...ja,du har et poeng..forsøkene er i POC..men jeg har fremdeles tro på denne fremgangsmåten...

ps..for "kjørlerløse" vil nok en stålspiker gjøre noe av det samme...
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Truls med bogen »

Siste nytte fra: Prosjekt kjørner...dårlig metode!! du har helt rett Grauten, jeg tok et bjerkeskaft..kjørnet forskriftsmessig..ikke lim..satt i skruestikka stemmer benet i mot og DRAAAAR.....av spissen...to Riper i treverket....back to basic..rødsprit..liten dremmel med sandpapirromdell inne i spissen...blå aralditt...gjennomgående hull 1mm hull med liten "stålknappenål"..110%....eller innvendige gjengede spisser...98% og 110 med "bolt"
Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Feste av feltspiss

Legg inn av Grauten »

:mrgreen:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar