Piler og lakk/olje

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Piler og lakk/olje

Legg inn av Truls med bogen »

Påstand: Når et i utgangspuntet rett pilskaft, behandles olje/lakk etc kan det bli skakkt pga åringenes beskaffenhet?
Skånsom Lakking/oljing(Danish oil) i rør og tørking på kles-snora med tyngdekraften som "stabilisator"...hva mender Woodstick og dere andre om dette?
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av woodstick »

Min erfaring så langt er at de forblir rette etter lakkering om de er rette og fine. Noen skaft er imidlertid håpløse pga skjeive årringer. Til gode blinkpiler så må det rett og slett sorteres ut, de som blir til overs er som regel ok til stubbeskyting.
Når du har funnet de perfekte skaftene til blink skyting så må de behandles med varsomhet. Ligge i en pilkoffert og dra dem "rett" ut av blinken med begge hendene og høflig avvis de som gjerne vil trekke dem ut for deg.
Jeg ser mange som tar tak midt på pila og brekker dem ut. Det skjer mer som kan skade under bruk enn under produksjon.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Moen »

De fleste av skaftene mine som er rette før lakkering, forblir slik. Men mange av de skaftene som jeg har rettet på forhånd, har kroket seg noe etter en stund. Men det kommer vel ikke av verken lakk eller olje, vil jeg tro. Og jeg bruker kun furu i skaftene. Dette er helt sikkert litt opp til hvilken tresort som brukes..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Kviljo »

Er det spor av reaksjonsved (tennar eller strekkved) i skaftene vil de bøye seg i takt med hvor fuktige de er.

Ergo jo mer vanntette de er, jo mindre vil de bøye seg selv.


Både lakk og olje trekker veldig lite inn i treet, så jeg tviler på at det har noen praktisk betydning om behandlinga påvirker trefibrene. Det er jo uansett bare å rette pilene etterpå.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Grauten »

Men det må skilles mellom vannbasert og oljelakk. Bruker du vannbasert, så vil du få "knudrete" piler, grunnet forskjellig inntrenging i sommer/vinter ved. Jeg bruker en god oljelakk, som jeg tynner godt. Denne legger seg i et tynt skikt på utsiden av pila, og påvirker ikke fuktigheten på samme måte. Som kviljo påpeker, så vil du få noen merkelige resultater dersom det er spenningsved i pila, og du lakker med vannbasert lakk. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av woodstick »

Jeg har prøvd både olje og vannbasert lakk. Siden jeg "mekker" piler på kjøkkenet så dypp lakker jeg ikke, men jeg bruker lakken som den er og lakker 5-6 tynne strøk. Blitt glatte og fine i begge tilfeller.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Truls med bogen »

Takk for mange fine tips og råd...Har aldri lakket piler før, men har lyst til å prøve..har dere noen tips på hva merke jeg kan eller bør bruke? Eller er mange strøk eller dypp med Danishoil ok nok?
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Moen »

Eneste jeg har prøvd er styggdomlakken jeg brukte på jobben og vannbasert. Den vannbaserte..ja, du vet..vann..trevirke... Og syrelakken har en tendens til å konvertere fra lakk til superlim når de treffer blinken.. Men jeg prøvde en silikonspray som rørleggere bruker på sammenføyninger. Fikk de lettere ut av blinken, men det fungerte ikke lenge. En annen ting du skal tenke på, er at noen lakktyper reagerer med noen limtyper. Jeg bruker vanlig kontaktlim, og den fungerer på begge lakktypene.

En annen ting ang lakk. (må bare ta på meg alvorligmaska) For 5 år siden fulgte det med et datablad på den lakken jeg bruker. Der står det at vanlig støvmaske er godkjent som beskyttelse ved sprøyting... Hansker anbefales. I databladet jeg får i dag, står det: Må ikke brukes i rom uten GODKJENT avtrekk. Må ikke brukes uten GODKJENT lakkdress. Må ikke brukes uten GODKJENTE SYREBESTANDIGE hansker.. Altså ingen tvil om at stoffet kan være skummelt!

Jeg gikk over til vannbasert lakk. (mindre farlig, selvsagt) I dag står det på databladet: BØR bruke støvmaske... Jeg har en slik varsler i fabrikken som skal registrer farlige gasser... Den starter umiddelbart etter den første dusjen med vannbasert lakk! Hva står på databladet om 5-10 år???
Altså ikke bare gullregn og barlind som kan være farlig for buemakeren.. Skal jeg lakke, skjer det ute med frisk bris i ryggen :wink:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av nilstor »

Har stort sett bare brukt trestjerners gulvlakk, oljebasert, og er fremdeles i live. Men den skal jo tynnes med white spirit, da ... Legger på ett tynt lag, og drar over med fin stålull når den er skikkelig tørr. Da er pilen godt beskyttet mot fukt, men ser ikke så innmari "lakkert" ut. Jeg fester fjærene med tape fra Ola, og tapen sitter godt på lakken, men er heller ikke så vanskelig å fjerne.

Minuset med lakken er at det setter seg fast halm i den, det virker som om stråene smeltes fast. Det utvikles tydeligvis ganske høy varme når pilene går inn i halmen. Jeg har faktisk kjent at det har luktet svidd av piler som jeg har trukket ut av halmmatta etter å ha vært skutt skikkelig fast.

Men problemet med "lodne" piler reduseres etter hvert som de brukes!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Grauten »

Jeg gjør som Nilstor, dvs 3 stjerners, men tynner med terpentin. Men i tillegg, så setter jeg inn den fremste delen av pila med Bisonvoks.Den er utrolig slitesterk, og jeg får aldri problemer med at pila brenner seg fast.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Moen »

Jeg fester fjærene med tape fra Ola, og tapen sitter godt på lakken
Bare slenger med et lite tips her. Legger du ei stripe dobbeltsidig tape på en silikonmatte, finner frem stål-linjal og standley kniven. Har du fort noen billige og BRA strimler fjørtape.

Bisonvoks? Er det den som er litt kremete i konsistensen? Eller finnes det flere typer bison (voks) kanskje?
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av Grauten »

Jepp, det er den litt kremete varianten, som lukter hårpomade. Vinrød/rød boks med en del detaljer av ymse slag. Selges som regel sammen med Libron olje. Bruker det bla på knivskaft, gir en sånn satin overflate. Dersom du bruker 00 stålull mellom påføringene, så blir resultatet 100%, kan poleres med tørr klut til den er speilblank. :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Piler og lakk/olje

Legg inn av woodstick »

Jeg bruker en sånn svamp med blank silikon skokrem. Gni på før hver skyting så går det ganske greit.
Svar