Pilbilder

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Nå er jeg sikker på at jeg har gjort feil... :oops:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde spleising til en engelsk kunde som vil ha det engelske st.georges flagget i fletchingen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Hvor mye lar du bli igjen av "såla" på den biten du legger inn? Jeg har forsåvidt fått spleisingen på glid, men i dag når jeg skulle lime på fjørene, så jeg ett lite problem. Jeg fikk ikke fjøra nedi klemma. Fjøra er jo nesten dobbelt så tykk akkurat der spleisen er.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Kviljo »

Eventuelt kan man klippe fjærene helt over, slik at de står stu i stu. Funker fint om man limer de på.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Men da får jeg ikke kappet de, vel? Eller sitter de såpass godt sammen når en "buttlimer" de? Nå ble jeg nysgjerrig her. Tror jeg må prøve den varianten, gitt. Kappa-kappe-lime-lime... :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Kviljo »

Trenger ikke å lime de sammen nør du skal kutte formen på de. Bare hold de sammen mens du kutter. Bruker man fjør med lik stivhet og vinkel på strålene hekter de seg fint sammen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Pilbilder

Legg inn av Jorarn »

Mye flott arbeid der, og sikkert den "riktige" måten å gjøre det på. Men kanskje litt omstendelig om man ikke skal selge pilene. Jeg bruker også butt i butt metoden, så kan jeg benytte meg av noen års oppsamlet avkapp og legge puslespill :)
Jeg synes det funker greit med fjøringstape som holder delene sammen til jeg får satt de på pila, klipper til formen til slutt med skarp saks og papirmal med dobbeltsidig tape på.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Om jeg forstår spm riktig så filer du vekk det den skumaktige substansen på fjørbiten du skal lime inn. Fjør strålene sitter på et mebran og det er det du skal b ruke. la det sitte igjen omtrent en fjerdedel av skum/foamet. Moen....fikk du de spleisa fjøra jeg sendgte deg? Ødelegg en av dem så ser du
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Joda, jeg fikk dem. Og tenkte jeg skulle glo litt på de...bare jeg fant de i kaoset her... Men jeg ser jo nå hva som er feil. Prøvde også but-but ideen, men å kappe de pent, var ikke lett.(I fjørkutter`n altså)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Har sett butt i butt skjøting, men den ser litt "enkel" ut om du skal gjøre litt nummer ut av å ha spleisa fjør. Så en svenske med fint malte piler og butt i butt skjøting, det ble liksom litt feil i helheten.
Kan nok tenke meg at butt i butt metoden i fjørkutteren kan være vrien:) Spleisinga går egentlig ganske raskt med litt trening. Den enkleste metoden er 2 delt spleis hvor man fjerner f.eks 1/3 av bakerste membran med fjørstråler, gjør klar en ny farge hvor man fjerner mesteparten av skumlaget og limer den på hovedfjøra med fletching tape. Litt mere presisjon er det å legge inn ei stripe midt i, men prinsippet er det samme. ...å lage "norske" flagget er et helvete til å begynne med, utrolig vankelig å få bitene i samme lengde. Det blir en del justering før de kan monteres sammen.

Er helt fersk med spleising selv så det er enda mye å lære:) Detaljer som å kappe fjørene riktig. se på den røde og hvit i forstørrelse. I bakkant av det røde så kappet jeg 90 grader fordi det sto på ei nettside at de skulle man gjøre. Da ender man opp med ei lita glippe og ser ikke pent ut. Det blir selvsagt mye bedre når man legger kuttet i samme vinkel som fjørstrålene. Det er også viktig at stålene på de ulike fargene man blander sammen har lik vinkel, ellers blir det feil når man tar de i fjør kutteren. Den feilen kan også ses på den røde og hvite. Det røde partiet er litt lavere en det hvite.
Det er også viktig at fjørstrålene på "base" fjøra er samme bredde som "monterings" fjørene. Har man bredere monterings-fjør en base-fjør så vil de stikke på utsiden.

Mye fjør og øvelse gjør mester.... :mrgreen:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde til en kar med "horn" buen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilbilder

Legg inn av Hardwood »

Nydelige piler ! Hva slags tre er de laget av ? Og er det cap wrap eller har du lakket mønsteret ?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

itnno cæp wræp her nei!!! Det her malt. Dette er ceder skaft
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilbilder

Legg inn av Hardwood »

Puh..... ble litt bekymret en stund.. :D Pent utført, da !!! Skaftene ser fine og mørke ut. Har du noen gang prøvd kvistlakk på pilene ? Den trenger godt inn og gir pilene mørkere tone enn andre lakker jeg har prøvd. Mulig det ikke er så bra, men så tørker den fort ! 10 minutter, og.... vips ! Ut og skyte 8)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

kvistlakk har jeg ikke prøvd enda, kanskje jeg skulle gjøre et forsøk. Den mørke fargen er narvsverte.
Svar