Pilbilder

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Kviljo »

Okay, somregel blir det litt varierende lengde og litt variabel høyde på den første centimeteren, på fjørene fra min chopper. Kan ikke helt se hva som skulle være galt med den, men den er jo godt brukt. Må bruke saksa i tillegg om de skal bli like.

Pene piler du lager! Tør jeg spørre hva du tar for ei "standard" Woodstick?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Mulig at det kan være et lite presisjons problem med kutteren din:) Det er jo sånn sett ikke så dyre saken så noe variasjoner kan det vel være på dem.
Jeg har frem til nå tatt 100,- pr stk for woodstick`s, men jeg har vurdert å legge på 20,-. Det er mye jobb og lite fortjenste, og det baller seg på med verktøy og duppeditter he-he. Men 120,- er vel ikke så hakkende galt for håndmalte piler uansett.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Kviljo »

120,- er absolutt ingen upris for så pent arbeide. Jeg hadde ikke nølt med de siste 20 kronene i alle fall.

Selv tar jeg 85,- og ser jo at det ikke er mye igjen for arbeidet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilbilder

Legg inn av MalaWolf »

120,- pr pil er gi-bort-pris :)
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Brage »

Kviljo skrev:Min chopper gir ikke så regelmessig fremre part av fjørene.
Opplever det samme med mine kuttere. Virker som om den fremre delen av kutteren ikke greier å kutte gjennom randen(hva heter det igjen, midten av fjæra?) stammen? Får derfor ofte litt skjeivt kutt.

Pleier derfor å kutte fjøra slik at ingen ting på venstre side av fjøra blir kuttet. Da får man dessverre ikke den fine skråkutten av "randen". Men de får lik profil...
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Det der har jeg hatt mye problemer med òg...helt til jeg lærte hvordan. Når du har lagt fjøra nedi kutteren, så gir jeg den en liten dunk rett over der fronten på fjøra er. Bare så den skjærer i gjennom ca halve av det hvite. Altså "stammen" få fjøra. Av og til dunker jeg lett over bakenden også. Men det er kun hvis jeg er på sparer`n :wink: Så dunker jeg midt oppå kutteren, eller litt bak midten, og IKKE hardt! Voila... Perfekte fjør hele dagen. Forstått?
Men det er også viktig at du kutter på midten av full lengde fjøra. Langt frem blir for tykt, og langt bak blir for tynt...synes jeg, da. Den fremre resten blir som regel flu-flu, og den bakerste blir fin til barnepiler. Jeg lagde meg en 2" (Shieldcut) kutter som jeg bruker på barnepilene. Om ikke annet, så synes minstemann han får like tøffe fjør som pappa...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

120.- for de pilene der er sletts ingen upris! Jeg tar som Ivar 85.- pr stk..og det er uten maling men med klarlakk. Jeg sitter selvsagt igjen med litt mere når jeg lager skaftene selv, men noe gullgruve er det jo ikke. Snakket med en fæling i Oslo i sommer. Han hadde kjøpt 24 piler av en svensk selvoppnevnt professor i pil & buekunst og "vånnabi" viking...11/32" ubeh skaft, merkelig feltspiss og tre stk hvite fjør (Hist profil) uten surring... 210.- pr stk takk... Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

...svensken gliste nok fra øre til øre når den handlen var avsluttet :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Ja de svenskene... Hihi..
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Pilbilder

Legg inn av Griffin »

Men det är bara runt 170nok det.

:mrgreen:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Kanskje han betalte med svenske-penger, ja... Men det blir fortsatt 178.- og er steindyrt :D
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde
Første forsøk med spleising midt på fjøra. Det er en fordel å ha prøvd seg som hjerne kirurg først, skikkelig pirkejobb å få de til å matche med hverandre. Nå har jeg bare 35 stk igjen for å lage et 12 pils sett, jeg burde klare det før 17 mai!!! :mrgreen: Se bort fra litt "hakkete" kanter, slurvet litt med teknikken i fjørkutteren
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

Bilde ....og noen til!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilbilder

Legg inn av Moen »

Cool 8) Har ikke problemer med å fylle fritiden, ser jeg:) Jeg prøvde meg på spleising selv, men det gikk heller dårlig. Tror ikke jeg har forstått hvordan det egentlig skal gjøres... :oops:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pilbilder

Legg inn av woodstick »

sjekk denne linken om du får den opp, genialt forklart:) http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 2;t=000090
Svar