Pil-shopping, hva skal man se etter?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Tjarand »

Bor i Vestfold så det er vikingtreff og middelalderfestivaler på hvert jorde her om sommeren. Har sett flere ganger at det er ganske mange som selger piler og andre "replica"-greier. Sønnen min kjøpte seg en pil til en ganske ublu pris, mest til å ha på hylla. Den så kjempefin ut med surring og alt som hører med, veldig stiv i treet men lakkert så det var vanskelig å se hva det var. Siden den hadde passe lengde for min Kviljo-produserte 70-punder lånte jeg den og fyrte av et par ganger. Tredje skuddet delte pila på langs og sendte pil, fjør og splinter veggimellom i en sky av fliser. Så det jeg lurer litt på er hva man skal se etter i en pil når man kommer over de på slike markeder? Jeg vet at det er mange av "vikingene" fra polen som er kjempedyktige pilmakere, men hvordan skille veggpryd fra prosjektil?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Are »

Trist med pila.

Det kan være mange grunner til at pila gikk i biter. Ikke alle skyldes pila. Det kan f.eks. være slurvete slipp, trang nokk, at strengen ikke har ligget helt inne i nokken ved slippet.

Det aller viktigste er at trverket går forholdsvis rett gjennom skaftet. Bår du bruker en 70# bør du kanskje vurdere å forsterke nokkene enten med en surring eller å felle inn horn e.l. Mange av originalpilene fra jernalderen har en fortykket nokk som også vil være med på å styrke dette området.

Men det skal vel også nevnes at stort sett det meste av det som selges på markeder ikke har så mye med historie å gjøre. Hvis du er ute etter en vikingpil bør du se etter 4 styrefjær montert med 90 graders mellomrom, fortykket nokk, tønneformet pil, spiss med fal, bek som festemiddel og selvsagt ingen lakk eller beis :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av KEn »

4 styrefjær
Visste jeg ikke, utbroder. Stadig skal en lære noe.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Are »

Er det så mye å utbrodere?

4 styrefjær med 90 graders mellomrom. Fjærrne var montert 45 grader på nokken. Altså er det ett fett hvilken vei man setter pila på strengen.

Smart i hurtigskyting.

Det er få såkalte historiske piler som egentlig kan kalles historiske. De fleste er bare lett inspirerte av historien eller fri fantasi. Det krever derfor en viss kompetanse hos kjøperen for å skille en god historisk pil fra en dårlig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av KEn »

Jeg tenkte hvor mange piler er funnet som er 4-fjæret, er det funnet noe som er 3-fjæret, hvilke funn, når hvor etc..store fjær, små fjær, fugl?
Kort sagt mest mulig om bakgrunnen for at du kan si at 4 fjær er historisk korrekt?

K
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Stein »

Nå venter jeg i spenning på at Kviljo skal logge seg på.

Han har vært i pile-paradis....

:D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Are »

Lengs siden jeg skrev første innlegget.

Det jeg kan finne uten å lese alt for mye og lete alt for lenge er av "pilefunn fra Oppdalsfjella" . Der beskrives skaft nr T 17699. Så vidt jeg kan skjønne er det det eneste skaftet fra jernalder der det er mulig å se antsll fjær utfra avtrykk i beket som sitter igjen på skaftet. Dette er riktignok den eneste pila som har avtrykk etter fire fjær. De andre som er fra middelader og har 3 fjær. Formen på fjærene kan man si lite om på vikingpiler siden jkeg ikke vet om en eneste vikingpil med bevarte fjær.

Min andre kilde som er langt mindre presis er fra "Eksperimentel arkæologi" nr 1 1991 utigtt av Lejrte forsøgscenter. Vikingpilene de har laget til sitt eksperiment er laget som jeg tidligere har beskrevet. Jeg vet ikke hvor de har sine kilder fra.

Håper Ivar kan komme med utfyllende info
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av Kviljo »

Det vil komme en artikkel om dette etterhvert. (dvs. innen tre år :lol: ) Tror det skal finnes piler fra de fleste periodene som viser hvor mange fjør det har vært. Til nå har jeg sett både tre og fire, men flest av tre. Det er også mulig at de med fire ikke har vært satt på med 45 grader imellom, men at to og to er satt litt tettere sammen. Det er "en hel haug" piler fra Jotunheimen, i tillegg til Oppdalsfjellene, så man har veldig godt kildegrunnlag for piler brukt til reinsdyrjakt. De fleste er som Are sier, fortykket nokk, tett surrede fjør festet i bek, og tønneformede skaft. Det første jeg kan love av data er bilder av rekonstruksjoner. Grundigere dokumentasjon må vente, dessverre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av nidrinr »

Hvor mange lager identiske piler i dag?
Det må da ha vært flere fornuftige løsninger før i tida også, ikke bare en løsning alle brukte..? Jeg tipper 3 og 4 fjør ble brukt om hverandre, men jeg tipper bare ut fra hva jeg mener er logisk gjetning.
Jeg laga forresten piler med 4 fjørspiler med 90 grader montering i fht. nokken for ikke altfor lenge sida, skal se om jeg ikke klarer å rote fram noen bilder. De var forresten gode å skyte med.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av nidrinr »

Her er pilene: (Ikke brukt bek, ikke tønneforma eller fortjukkning i nokken.. Surringa er lin)

Bilde

Spissene. (De til venstre, men det regner jeg med at dere forsto..)

[imghttp://i252.photobucket.com/albums/hh40/nidrinr/100_1321.jpg][/img]
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av nidrinr »

Vi prøver bilde nr. 2 en gang til:

Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av KEn »

Idag settes "4-fletch" enten 4x90 eller 60-120. Mange buejegere eksperimenterer med dette for å få god pilflukt med store jaktspisser og særlig i høy hastighet, eller ved lav. FOC.
Har prøvd selv, men oppnådde ikke annet enn å bruke 25% mer fjær - de nok ikke ukritiske når de brukte 4 fjær, for det var nok litt jobb med hver fjær også.

Med de kjempestore spissene som er funnet så er det nok ikke rart om de har syslet med 4-fjær for å få de til å fly rett fram..
Det er forøvrog funnet indianer-piler med både 5 og 6 fjær.

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av woodstick »

Jeg tipper de eksprimenterte like mye da som nå ...og vil nok tro at de kjørte med 2 fjørs piler også. Kanskje fiske piler uten fjør også. Om jeg skal forestille meg ei reinsdyr jakt gjort på gamle måten vil jeg tro at de hadde drevjakt og at de samlet dyrene i en flaskehals og peppret løs med piler og spyd på hold opp til 10m. I prinsipp kunne de ha skutt bare skaft.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av KEn »

I prinsipp kunne de ha skutt bare skaft.
Kunne de nok, men jeg tror de ville sluttet fort... Har du prøvd barskaft med jaktspiss :roll: Uansett, det kunne kanskje ha lignet på det vi ser på film fra indianernes bøffeljakt, bare uten hester, og noen fangstgroper innimellom.

K
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?

Legg inn av jamar »

En ting jeg lurer på. Er det mulig å finne om pilene har vært montert skrått på skaftet, dvs slik at pila roterer rundt sin egen akse? Det bedrer jo presisjonen noe, men vet man om det var i bruk i eldre tid?
mvh jamar
Svar