kutting av fjær

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

kutting av fjær

Legg inn av Tailer »

hei, jeg fikk i dag en del fjær i posten de var vel 10 tommer lang, de må jo klippes i rett fasong
er den noen som har en god måtte å gjøre det på?

Takk på forhånd: )
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Kviljo »

Jeg kutter bare til lengden på fjørene før jeg setter de på, så bruker jeg ei stor skarp saks til å klippe de til når de er på skaftet. Klipper bakfra og frem.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: kutting av fjær

Legg inn av Tailer »

men blir de gjevn og fin da kviljo?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Moen »

Jeg bruker ett sånn skjæreunderlag. (Kan bruke stuebordet for den saks skyld) Så legger jeg fjæra med kuvingen opp. Så legger jeg på en stripe med frysetape over hele fjøra, samtidig som jeg holder den tett og rett inntil kanten på bordet/ underlaget. Så bruker jeg en linjal og tapet-kniv og skjærer profilen på fjæra. Nå funker dette med linjal selvsagt bare på f.eks historisk profil. Men du kan også tegne på en profil etter at tapen er på. Så er det bare å finne saksa å klippe på harde livet. Jeg lagde selv over 200 shieldcut på 2 1/2" på denne måten med mal og tusj her om kvelden. Drit kjedelig, men det ble da fjær :D
Jeg kan ta noen bilder å legge ut senere i kveld, så ser du hvordan. Ikke sikkert forklaringen min er den beste... :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Kviljo »

Ikke to fjør er like stive, og noen klemmer seg lettere sammen enn andre etter litt bruk, så jeg ser ikke nytten av å klippe de 100% like. Men med litt trening blir det temmelig bra å klippe de på frihånd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: kutting av fjær

Legg inn av Tailer »

det ville vært veldig fint moen.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Moen »

Nå skal vi se her...

Det er lurt å bruke en lang fjær som "mal". Fest den lille listen etter at du har lagt fjæra nedi sporet. Pass på å klem god til når du taper den fast.
Bilde

Slik skal den sitte uten hjelp.
Bilde

Så kutter du fjæra i riktig lengde, og klemmer den ned i sporet.
Bilde

Se til at strålene på fjæra ligger "naturlig" (Ellers blir den skjev når du skjærer profilen.
Bilde

Så legger du en tape som rekker over begge ender. Ikke så viktig at tapen sitter rett, bare fjæra ligger i sporet.
Bilde

Lønner seg å merke på forhånd hvor du skal legge linjalen, slik at alle blir like.
Bilde

Sikker ikke alle som er enige, men jeg kapper også bak på fjæra.
Bilde

Så napper du av hele sulamitten. Og..voila..ferdig :D
Bilde
Bilde


En annen måte å kutte fjær på... Smart hvis du kjøper avkapp, og ingen av fjørene passer i noen fjærkutter.

Lag først en mal slik du vil at profilen skal være.
Bilde

Legg på frysetape. Pass på at det blir rett.
Bilde

Legg på malen og tegn av med en kulepenn..
Bilde
Bilde

Jeg kapper lengden før jeg klipper ut profilen. Lettere å få ting rett da.
Bilde

Klippe, klippe, og vips, en ferdig fjær.
Bilde

Sånn! Slik gjør jeg det. Men som Kviljo skriver, ingen fjær er vel like, og de forandrer seg etter en tids bruk. Men er det ikke slik at en vil i begynnelsen ha ting 100%, for så etter en stund finne ut at det ikke er så himle nøye med det utseende...? For min del kunne fjærene hvert montert feil vei... Jeg treffer ingenting like vel :wink:
Tailer
Bueskytter
Innlegg: 38
Registrert: 16 jun 2008, 00:07

Re: kutting av fjær

Legg inn av Tailer »

hehe tusen takk moen for at du tar deg tid til å hjelpe meg meg.
føler det litt at jeg vil ha det 100 %
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Brage »

så også en dud på et annet forum, som hadde laget seg en enkel fjørbrenner:
To like pappmaler for profilen på fjøra, klemmer den sammen på hver side av fjøra, så brukte han en gassbrenner til å brenne bort det som stakk ut av pappmalen.
skal teste det i kveld når jeg kommer hjem. kan ta noen bilder.

Ellers er det jo noe som heter fjørkutter, da. koster 210 kroner og kapper samme kuttet gang etter gang etter gang... uten å lukte
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Moen »

Jeg har prøvd den malgreia og gassbrenner. Jeg brukte tynne biter av brannhemmende list. Enda så ble fjøra brent "inni" malen. Ingen stor sukess, altså.
En fjærkutter lager en også utrolig lett selv. Med en bit aluminium 10x150x80mm fra skraphandleren (koster ikke mer en 30.- hos forhandler eller), litt spon eller MDF, 20 cm gammelt båndsagblad og ei lita båndsag pluss et par karosseriskruer, kan du lage akkurat den profilen du ønsker. Jeg har laget 2 stk, og de har kanskje kostet meg 50 kroner. Skal legge ut tegninger litt senere i dag.
Men det er selvsagt for de som ønsker å lage sitt eget verktøy. Det er etter min mening, halve moroa :wink:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: kutting av fjær

Legg inn av Lurz »

En annen svi-mulighet, to versjoner.
Vargen sin:
viewtopic.php?f=5&t=224
Og min:
viewtopic.php?f=5&t=63
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: kutting av fjær

Legg inn av Moen »

Er det mulig å få forklart litt nærmere hvordan det hele er koblet? Eller bruker du en "ren" strømforsyning??
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: kutting av fjær

Legg inn av Lurz »

Har ikke så veldig peiling på strøm. Prøvde bare med vanlig batterieliminator først, men da blei tråden snaut varm.
Så det måtte noe kraftigere til. Ut med strømforsyninga av gammel pc, måle fram til ledninger som passa sammen og teste. Ikke mer hokus enn å koble en ledning i hver ende av glødetråden. Ellers så står det jo en del nedover i postene etter Vargen sin brenner. Mer enn jeg vet, jeg er ikke elekriker.......
Og siglinja mi er nok aktuell som aldri før :lol:
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: kutting av fjær

Legg inn av Ingis »

Kutting av fjær har jeg rimelig god erfaring med,etter å ha laget ganske mange piler de seneste årene.Etter at jeg gikk over til å kjøpe helfjær,lager jeg meg rett å slett maler av isbokser i plast. Når malen er skjært/klippet ut,er det bare å legge malen ned mot fjærens rot,og klippe etter formen til malen. Fungerer helt greit når saksen er god og skarp.Litt finpuss til slutt og du har en helt grei fjær til din pil.Håper dette kan være en grei løsning for flere. :D
"Back to nature!"
Svar