Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

Etter litt frem og tilbake...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå ser jeg at fjærene ble NOE kraftige!? Ble veldig mye "svisj" av de. Hvor høye var de egentlig? Disse fjærene er 6" lange.
Ser òg noe nå som kanskje burde vært forandret på... Jeg har ikke vært over-nøyaktig med hvor splitten på fotstykket ble laget. Heller ikke kilen på skaftene sitter der de skal. Eller kanskje det ikke er så farlig? Håper ikke at surringer var vanlig i disse trakter i riktig gamledager, for det var en riktig kjedelig jobb, gitt... :wink:
Nå mangler bare å få den langbuen ferdig...og noen "riktige" spisser :D

Spørsmål: Hva bruker dere andre å lime spissene med?
Sist redigert av Moen den 23 sep 2009, 23:33, redigert 5 ganger totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av nidrinr »

Utrolig fine piler!

De spissene jeg har fått til å sitte best har jeg faktisk brukt "supersterk"-limet som kan kjøpes på spar.. (scotch eller no)
Det finnes sikkert noe bedre, men så lenge jeg ikke plages med at spissene detter ut ser jeg ingen grunn til å søle med lim som skal blandes.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Moen »

Jo, takk.
Det er det samme som jeg har brukt. Også kjøpt på GG-Super`n nedi her. Rikt utvalg i lim-hylla der, gitt... Men jeg har hatt litt problemer med at de sitter igjen i blinken. (blå styrofoam) Nå har jeg ikke prøvd etter at jeg spanderte på meg en slik blå "blyant-kvesser-dings" Kan hende at jeg ikke har fått den beste tilpassingen med pussemaskinen... Skal prøve de nye "svisj-pilene" i morgen, så da finner jeg vel ut om det stemmer.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av nidrinr »

Kan ha sammenheng med at jeg skyter på "snill blink" ja... Men de har klart våt stråmatte der mange andre spisser har blitt sittende fast, så jeg trur ikke det er det dårligste. Veit at mange bruker sterkere lim enn det jeg gjør, men jeg har en mistanke om at det har mye å si hvordan pila "spisses".
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Kviljo »

Gromme piler! 8)

Tøft med litt store fjør. Blir mer moro sånn. Svosj! :mrgreen:

Uansett type lim, husk å avfette spissene før liming.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Moen »

Uansett type lim, husk å avfette spissene før liming.
Hvorfor har jeg ikke tenkt på noe så innlysende tro?? :oops: :oops: En liten dusj med breakclean i røva, gjør seg vet du..!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Are »

Fine piler Moen, hold dem unna bikja :P

Hvis du ikke er veldig glad i mye lyd på pilene vile jeg kuttet ned fjærene en del. SLike piler mister farten fort. Dette igjen medfører at pilene faller veldig mye, spesilet på de litt lengre distansene.

Jeg limer feltspisser med fjærlim. Min erfaring er at med nye liming og nøyaktig tilpasning (skaftspisseren er fin) sitter spissene på i alle typer matter.

Er det noen grunn rent bortsett fra de estetiske at du lar strenghakket gå såpsss langt ned på hver side av skaftet?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Moen »

Fine piler Moen, hold dem unna bikja
Man lærer fort at gromme ting skal henge høyt oppe på veggen :D
Er det noen grunn rent bortsett fra de estetiske at du lar strenghakket gå såpsss langt ned på hver side av skaftet?
Absolutt ikke. Syntes bare det så litt tøft ut... :D Men.. Det BLIR mindre dragsug bak der. (Som om dèt skulle ha noe å si med de monster fjærene :? )
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av nilstor »

Drabelig flott piler, Moen!

Selvsagt vet vi at store fjær bremser, men det er nå herlig med den lyden, da! Alt behøver ikke å være så innmari effektivt til enhver tid, det estetiske - for ikke å nevne det spektakulære! - skal vi også ta i betraktning. Det må være litt sus over det!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Brage »

Vil henge meg på koret! Utrolig fine piler!
Er enig i at store fjør er fint og lyden tøff. Men det blir jo litt vanskeligere å skyte/treffe med iogmed at de faller fort. Men man får løfte buen litt høyere da!
MartiN
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Brage »

Ang lim:
Jeg bruker tokomponent Araldit rapid til spisser (sånn tandemsprøyte). Og glemmer ofte å avfette.. Men de sitter fast. Som oftest.

Ellers er jeg tilhenger av skruspisser, de i messing.
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Moen »

Rota litt i jakke-lomma mi i dag og fant igjen nokk-prosjektet mitt... Ett alternativ hvis en ikke vil ha plast. Finere òg synes jeg.
Satans enkelt å lage de. Kon plate bor fra Biltema, og en drill+litt pussepapir, da.

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av nidrinr »

Den vakke dum.. :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av Moen »

Hva er mest vanlig tapering på skaft? Ser de selger ferdig 10" taperte skaft... Går de ned èn str, eller? F.eks.. 23/64" tapert til 11/32", 11/32" tapert til 5/16" osv??
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Mr Moen`s piler...

Legg inn av woodstick »

Den mest vanlige taperingen er å gå ned en størrelse bak på nocken. Jeg har brukt noen pilskaft som er litt mer forsegjorte. Det er 23/64 footed hexshafts som er taper til 5/16 på nocken og 11/32 på spissen. På 32" trekk er disse spinet til 80-85 på 60punds bue. Pilene er tunge og stabile ...rett og slett high class!!!Bilde
Bilde
Svar