Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av Moen »

149m med rytterbua på lørdag, og 211m med askebua på søndag. Har en del skaft til overs, så jeg tenkte å lage ett par piler med snorrette 6"fjør, den jeg prøvde har jo fjørene vridd nesten 45 grader rundt. Ikke svosj, men FRRRRrrrrrrr.. De nye lengdepilene jeg hadde på treffet, ga meg en på tygga. De var noget mykere enn de vi skjøt med i våres, og gikk jo bare helt rævva. Tror skuffelsen syntes :wink: Men klok av skade har jeg satt av en haug 80#+ hos Ola, og hagla ligger ladd i gangen (Duejakt fra trappa :D ) Må jo prøve duefjør. Så da får vi se hvordan det går. Temmelig irriterende å se pilene lande på 227m, eller hva det var, når bua før så vidt har krøpet over 300... Jeg holder forresten på med en Tyrkerkopi. Pil, altså. Den ser ut til å bli såpass fin at jeg ikke tenker å plante den i ett jorde.

Er du klar for en flightaften, Daniel? Jeg fikk plutselig en snekkerjobb, så jeg får ikke skutt på dagtid. Og kanskje vi klarer å lure sidebrokmannen fra Lillehammer ned hit også..? Lokalderby... 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av nidrinr »

Høres ut som en god plan med et aldri så lite lokalderby :) Vi kan jo høre med Norgesmestern oppi svingen her om han kan noe mer enn å sikte på kort hold også.. :P
Kan mulig få til noe i helga eller på mandag, og om vesla er lysten på å være med kan jeg alltids stikke ut en tur torsdags ettermiddag for litt tjuvtrening :wink:

Tipper det er en på Lillehammer med nyvarma buk og reduserte tupper på askestokken sin som er litt klar for å nærme seg 300 også. Jeg har ikke hatt tid til å lage så mye nytt, men det har blitt litt justering på noen av pilene, og reperasjon av nokken på fiskeskinnbua. Kan jeg forresten låne litt FF av deg fram til høstjakta? Morro å sett hva en litt tynnere streng kunne spe på med av meter..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av Moen »

Kan stikke nedom med FF når jeg henter Max-T i dag. I firetiden... Anton? Vet ikke hva han holder på med om dagen. Men det skulle vel la seg gjøre å lure han med en tur. Det er de damene hans da.. Han løper jo rundt som ei hannbikkje om dagen..sikler og hakker tenner :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av nidrinr »

Legg det i postkassa, vi er i oslo hele gjengen fra 12- tida idag.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

Fruen stakk av med bilen før jeg rakk å snu meg i dag. Prøver igjen i morgen.

Gjort ferdig flightpilen i kveld. Laget etter gode gamle mål..som jeg fant på nettet en plass... Furu skaft. Elghorn spiss og nockforsterkning.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Moen den 30 mar 2010, 09:13, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av Kviljo »

Mektig lekker! - men du er sikker på at du ikke vil ha ei senesurring over leppene til nokken?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Ikke strikkepinner, akkurat..**

Legg inn av Moen »

Hehe.. Jeg glemte det :oops: Ble litt overivrig skjønner du.. Men det er jo enda mulig å legge på sener. Fjørene sitter noe vridd, så at det går så veldig langt, tror jeg neppe. Moro læll :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

Hehe.. Jeg glemte det :oops: Ble litt overivrig skjønner du.. Men det er jo enda mulig å legge på sener. Fjørene sitter noe vridd, så at det går så veldig langt, tror jeg neppe. Moro læll :D
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av jamar »

Ang. disse lekre firfotingene dine med Wengé, Moen. Mener å huske at du hadde en skrekkhistorie med en flis i armen. Bladde litt i Damms store snekkerbok i kveld, og under tresorter finner jeg en kort passus om Ramin (Gonystylus macrophyllum): "... vanskelig å sage rent. Tresorten er giftig, så fliser må fjernes fra huden umiddelbart." Derimot står det ingen slik info om Wengé (Millettia laurentii), bare "Sprø og svært splintrete". Kan det være at de har byttet om tekstene eller burde denne tilføyes også omtalen av Wengé? Hvor lenge satt den flisa i armen din før du fjernet den forresten?
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

At Wengè kan gi lammelser, det er det liten tvil om. Splinten som jeg fikk i armen satt bare i noen sekunder. Men at alt kom ut, tviler jeg på. Wengè er jo nesten som knust bambus. Det splintrer lett, og hårtynne fliser ligger "løst" inni trevirket. Hva som står skrevet om treet har jeg ingen peiling på. Men legene ved Elverum fortalte at Wengè kan gi midlertidige, og varige lammelser, støv kan gi alvorlige pusteproblemer og sløvhet ( :wink: ) Samtidig som den er septisk. (Kan gi blodforgiftning)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Kviljo »

Hva var det du hadde brukt det treet til igjen, sa du? :shock:

Hvem trenger vel giftpiler når man har fotstykke av wenge? :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

Det er noe som jeg hadde igjen etter å ha laget 3 trapper til en velbeslått herremann i Oslo...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Moen »

Fikk nesten gjort ferdig de nye 1/2" "flightpilene" mine i kveld... På disse er fjøra limt på rett i motsetning til den første som har voksen vridning. Frrrrrrrrrrrrrr... Fikk endelig prøvd fjæringsapparatusen min også. Tror det er ett år siden jeg lagde den. Med plexiglass på den ene siden, ble den fin å bruke. Lett å se om fjøra sitter riktig under liming. Skal bli moro å se hvor langt den går i forhold til den første jeg lagde på treffet.

Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Moen den 30 mar 2010, 09:12, redigert 1 gang totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av nidrinr »

Regner med at disse skal prøves i helga?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Moen`s piler... **Flightpil**

Legg inn av Kviljo »

Meget pent!

Veldig smart med plexiglasset. Det spørs om jeg må kopiere den innretningen der ei gang.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar