Lakk eller olje??

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Mozzarella
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 14 aug 2008, 22:52

Lakk eller olje??

Legg inn av Mozzarella »

Hva bruker dere når dere skal overflatebehandle pilene??? Kan man bruke vanlig lakk eller olje fra en malingsforhandler eller er det noe helt spesielt som brukes? :oops:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av Lurz »

Vrien sak det der. Har opplevd at med lakk "brenner" halmen seg fast i pila når jeg skyter på halmmatter. Men det kan være den lakktypen jeg brukte, ev at jeg ikke lot den herde lenge nok før jeg skøyt med pilene. (mye mulig det ja)

Har også prøvd kokt linjole. Det tar litt tid å tørke, trenger lys og luft, særlig lys, tror det er det som herder. (Ikke bruk rå linålje, det tørker v..e..l..d..i..g seint) "Danish oil" syns jeg virker som tørker raskere, er det jeg bruker nå.

Ellers så har det vel også med hvor historisk en vil være. Fuktbeskyttelse mot utseende? Er veldig interessert i om andre har noen erfaringer.
"If it breaks you get to keep both parts"
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av rosa77 »

Jeg har brukt sånn Visir. Litt tilfeldig at det var den boksen som sto så lagelig til, da jeg først begynte. Legger på to lag i "dipper", det tar litt tid før det tørker, men den tåler mye. Vet at noen bruker gulvlakk.
rosa
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av Moen »

Jeg bruker industrilakk både i jobben og på skaftene. Den herder på 20 minutter, tåler forferdelig mye friksjon, og du trenger kun to supertynne strøk for perfekt finish. (UV-filter får du på kjøpet) Det første strøket får skaftet til "å reise bust", så det lønner seg å slipe lett over før andrestrøket legges. Ulempen er at du må også ha en tynner som er laget for denne type lakk (Følger med hvis du husker å spørre), og at du må til en trevarebedrift for å få lakken. Husk bare på at denne lakken er en industrilakk, og er helseskadelig og må kun brukes utendørs, og ellers krever en god del varme for å herde raskt. Rasende billig er den òg. Jeg betaler ca 20.- pr.l, så da vet dere sånn ca hvor mye de kan forlange :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av nidrinr »

Har brukt vannbasert golvlakk som sto igjen som rest etter oppussing av golv. Den "reiser også bust" etter første strøket, men etter en lett puss trenger den bare et tynt lag til. Har ikke opplevd noen nevneverdige negativiteter med den, men så skyter jeg ikke så ofte på halm heller. :wink:

Ellers hender det ofte at jeg ikke gidder å sette inn "vanlige" blinkpiler til meg sjøv med noe som helst..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av Christian »

Jeg pleier ikke å bruke noenting på skafta mine, da slipper jeg å bekymre meg for om pila går til helheimen når jeg skyter :P
De pilene jeg pynter litt på dekker jeg med lakk fra barnehagen :lol: helt luktfri og tørker på 30min 8)
På de ubehandla skafta mine pleier jeg også og "burnishe" "glatte"? gni ned med en metalldings.. virker som de holder litt lenger da, enklere å gni jord og drit av dem ihvertfall.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Lakk eller olje??

Legg inn av nilstor »

Jeg bruker gjerne trestjerners gulvlakk på pilene, først et tynt lag, så en lett omgang med stålull, og så et lag til, med lett pussing etterpå for å ta den verste glansen av det.

Det beskytter utmerket mot fukt, men har, som noen var inne på i et annet innlegg, en lei tendens til å "brenne" seg fast i halmskiver. Sist fredag satte en pil seg så dugelig fast i halmskiva (jo mer kompakte de er, jo verre er det!), at jeg vred den av da jeg skulle ta den ut igjen. Å dra den rett ut var kul umulig. Så nå har vi skive med ikke bare pilspiss i seg, men også nesten ti cm pilskaft ....

Men, som Fred Åkerstrøm synger i en vise: "Nå't fa'nstyg ska' man ha." Men det var vel helst leveren han tenkte på ....
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar