Brannpiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brannpiler

Legg inn av Grauten »

Da håper jeg Tangen fortsatt eksisterer på Norgeskartet til over jul. :mrgreen:
Følger spent med i avisa framover, om det skulle skje eksplosive episoder på Tangen. :shock:
Sist vi var der, så var det jo bevæpnet politi, som jakta på duejaktende våpendesperadoer. Nå får Tangen en Osama-light i nærområdet i tillegg. :twisted:
Det er livat der oppe ved Mjøsa! :D
Stå på Daniel, vi venter i spenning på rapporten.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

hehe, får vel lage en ballista med en variant av den samma pila, så vi kan ta ned fientlige krigsfly om de skulle våge seg hit :lol:
Øyvind Y
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 15 apr 2007, 03:18
Sted: Bergen\Ålesund

Re: Brannpiler

Legg inn av Øyvind Y »

Hmm etter litt regning så har jegfått ned oppskriften til en mengde som er håndterbar men 1,5 kg av guffen er fortsatt mye, kansje jeg må ha den litt lengre ned for å gjøre et ekspiriment men det ser ut til at jeg får gjenomfort dette i løpet av julen... det eneste som er vanskelig å fa tak i er antimon er ikke helt sikker på om det lar seg gjøre nå rett før jul....
og til jamar antimon er ikke svart antimonsulfid. hvis du brenner antimon får man svart antimonsulfid..... lurer litt på om jeg skal sløyfe den. men brann piler skal det bli!!!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brannpiler

Legg inn av Grauten »

Mener jeg kjøpte flytende Antimon i Sverige for noen år siden.
Der ble det solgt som et konserveringsmiddel. Har en tegning av
en kineser på flaska, hvis jeg ikke husker feil.
Men det er Antimon i fast form du er ute etter?
Der kan jeg ikke hjelpe deg, spør av ren nysgjerrighet. :oops:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Brannpiler

Legg inn av jamar »

Hei igjen, Øyvind Y. Ser at jeg også har forholdt meg til en anglosisme. Black antimony er antimonsulfid (som er svart og forekommer naturlig). Rent antimon utvinnes fra antimonsulfid - antimonitt el. stibnitt som det også kalles, derav det kjemiske symbolet Sb. Du kan ikke fremstille antimonsulfid ved å brenne antimon, men du kan reversere fremstillingsprosessen med saltsyre.
Åkkesom: Antimon ble ikke fremstilt i ren form før på 1600-tallet, så om oppskriften din er fra 14-1500-tallet som du oppgir, er det nok garantert antimonsulfid det er snakk om. Det har vært kjent siden antikken.
Når jeg advarer mot å blande det med kaliumklorat er det fordi mange kjemikere uten praktisk erfaring tror at kloratet bare har samme funksjon som salpeter, dvs å frigjøre oksygen til forbrenningen. En rakkettkonkurranse blant kjemistudenter på blindern for noen år tilbake lagde overskrifter. Det er TEORETISK riktig, og resepten anvendes i enkelte typer fyrstikker og fyrverkeri, bl.a. Imidlertid forbrenner det så fort at effekten er jevngod med detonasjon, snarere enn eksplosjon (som krever lukket kammer). Blandingen må fuktes med vann. Hvis du tørrblander med kaliumklorat (som er godt gammeldags "ugressalt") vil selv det å riste blandingen kunne forårsake pang. Med svovel kanskje, med rødt fosfor eller antimonsulfid, ganske sikkert. En god redegjørelse finnes i Kurt Saxons "The poor man's James Bond". Ble i sin tid (1970-tallet) skrevet som en amerikansk høyreekstremists reaksjon på div kokebøker for anarkister og venstreekstremister. Utgitt på Paladin Press - ikke spør hvorfor jeg kjøpte den, ligger ikke spes til høyre i landskapet. Imidlertid: He lived to tell the tale, men med fire fingre mindre etter å ha blandet ca 25 gram i en åpen glassflaske.
I sammenheng med din oppskrift har antimonsulfid samme funksjon som svovel og kull, så du kan sikkert bytte ut litt av det med pulverisert grillkull og litt svovel.
1,5 kg tilsvarer en tur langt til skogs. Husk ullgenser, matpakke og termos med kakao. 8)
God tur! Håper du kan fortelle oss hvordan det gikk. Skal vi etterlyse deg hvis vi ikke hører fra deg innen nyttår?
Tvi-tvi nok en gang. Ta gjerne bilder.
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

Kjemi var det man skulle visst litt mer om ja... Der er det STORE hull i min kunnskap. -Men jeg kan å lage kokosnøttbomber da 8)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brannpiler

Legg inn av Grauten »

Godt Jamar tro til her, synes det var noe som skurret kraftig ved den oppskriften. Men når du
ikke har den rette akademiske vinklingen, så hjelper ikke en forsiktig advarsel. :(
Har en bror som holdt på å blåse huset til himmels en gang, da han brygget litt sterkt "julegodt" . Dævelskapet tørrkokte, og parfymen la seg som et gasslag i kjelleren.
Flaks og snarrådighet gjorde at det ikke smalt, men det hadde holdt at han hadde vridd om bryteren på plata, eller at varmtvannstanken hadde slått inn, så hadde jeg ikke hatt en bror lenger. :shock: Derfor er jeg hyperskeptisk til alt som kan si boooom. Tror det har sin forklaring
i at jeg har en uvenn som heter Murphy! :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Brannpiler

Legg inn av jamar »

Fin story, Grauten. Selv julegodt har sine baksider.
En onkel prøvde det samme i sine ungkarsdager, bortsett fra at han brukte åpen spritbrenner. Lokket på apparatet spratt av da trykket ble for stort, ren etanoldamp steg opp, bredte seg til sidene i rommet og sank deretter ned til den nådde flammen. Han slapp unna med andregrads forbrenning i ansiktet, håret ble reddet av capsen fra Felleskjøpet og en av plankene som var spikret for kjellervinduet ble knekt. Øyenbrynene begynte å vokse igjen etter noen måneder - men de har nå ellers sett litt gammelmannsbustete ut. :P Alt i alt må det vel kunne kalles flaks. :?

Slapp selv unna med seks timer på operasjonsbordet som trettenåring, etter at jeg skulle lage en liten nyttårssalutt. To øyenleger jobbet på skift med å grave kruttslam av netthinnen min. Slapp unna med litt redusert syn på ene øyet i et års tid. Av og til er lykken bedre enn forstanden - heldigvis.
Eneste jeg av egen erfaring kan si til alle som skal prøve seg som pyroteknikere, er at sikkerhetsregler ikke er oppfunnet for å ødelegge moroa, men for å hindre at moroa ødelegger deg. Live and learn...
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Brannpiler

Legg inn av nidrinr »

Utrolig mange som har lært det der i praksis...
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Brannpiler

Legg inn av nilstor »

Det er sannelig noen som har vært borti det! Selv har jeg ikke drevet det lenger enn til å fotografere med svartkrutt.Studioet kunne dog ikke brukes før etter flere timers utlufting ...

Så altså, hvis dere plutselig skulle stå uten blitzpulver en dag, så går det bra med svartkrutt. Men sørg for god gjennomtrekk!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Brannpiler

Legg inn av arco »

Husker en historie fra barndommen.. Min oldefar hadde mange kreative ideer. Han pleide å stå for dynamittsalutt og fyrverkeri på nyttårsaften. Det ble fortalt at han festet stjerneskudd til pilene sine og dro av noen runder med einerbuen. Har ikke forsøkt dette i praksis, men disse stjerneskuddene brenner jo jævlig bra. Hvis man taper sammen et dusin eller så mange man får plass til, borer et hull i pilskaftet og limer dem fast?? I teorien må jo det bli tøft? Løp og kjøp..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Brannpiler

Legg inn av Christian »

Det går helt fint det... nabon fikk et som stod i takpappen for rundt 10år sia... :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Brannpiler

Legg inn av MalaWolf »

Jeg mekka tre nyttårspiler i år - men de var svært moderne :)
Stjerneskudd som jeg vikla rundt spissen, slik at det brennbare lå parallellt bakover med skaftet

... men pent var det med stjerneskudd over himmelen .. hehe

Rent historiske brannpiler med historisk stoff har jeg ikke testa .. enn så lenge. Selv tenker jeg at tjære, ull/linstoff bør fungere.
Hva slags materialer brukte man i fakler? Burde ikke brannpiler benytte noe av det samme?

Og - GODT NYTT ÅR :) til dere alle ....
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Brannpiler

Legg inn av Grauten »

Når det gjelder brannpiler, så tror jeg det vil være en stor fordel med noe som ikke blir
flytende ved høy temperatur. Med det mener jeg at slike ting som oljer/fett eller voks, i rikelige
mengder, fort kan bli temmelig ubehagelig. Man går for et høyt skudd, trekker til bristepunktet og fyrer av. Med det resultat at halvparten av det som skulle vært på pila, er på vei mot fjeset ditt. Jeg har ikke testet dette i praksis(for en gangs skyld), det er bare et utslag av naturlig skeptis. :shock:
Godt nytt år forresten! (og at det blir et skadefritt et for oss alle! :) )
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Brannpiler

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar