Fjæringsapparat og fjærkutter

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Moen »

Når man ikke er overladet med dollar, og samtidig skulle ha montert fjær... Den ble "noe" stor.. 30 cm!! Men den virker.

Bilde
Bilde
Bilde

Malen min ble speilvendt, gitt. Synd jeg ikke hadde hue med meg på den første pila :?
Bilde

Kutter`n. Bærer preg av å være prototype :D Laget av 2 plater MDF, pianohengsel og kniven lagde jeg av et gammelt båndsagblad.
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Christian »

Haha stilig! Båndsagkniven må jo være grei å bøye til for andre former også, artig.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av rosa77 »

Fjærkutteren er genial, -- den kan jo lages så stor som helst :D Jeg har lagd et fjæringsapparat som er nesten identisk med din etter et bilde av "the big jig" hos Richard Head. RH ville ikke selge tegninger av sin. Men jeg brukte to linjaler til fjærholder, jeg skal ta et bilde av den en gang.
rosa
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Are »

Det der så bra ut. Jeg har selv kjøpt "the big jig" og er ikke imponert. Den har rom for forbedringer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Moen »

Lurer på om det var en snutt av "The Big Jig" som ga meg ideen. Ser slik ut i alle fall :D Hvor lange var egentlig fjørene på pilene i historiske gamle dager? Eller var det egentlig noen standard?
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av rosa77 »

Min ligger på denne lenka: http://s255.photobucket.com/albums/hh12 ... rrowpiler/ Om forbedringene er der vet jeg ikke, men min kosta ca 40,- kr unntatt bordbiten + litt egeninnsats. Når jeg lager en ny vil jeg bruke finer (12mm) i "gavlene". En "gammel" pil som står i for eksempelets skyld.
rosa
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av rosa77 »

Standard? Mener å ha lest at de restene som var på Mary Rose var 6"-8". (Jeg er langt ute på is så tynn som flatbrød nå, jeg stoler på husken). De jeg har lagd er 7,5", unntatt eks 2. som er barnetilpasset.
rosa
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Håkan SLS »

Are skrev:Det der så bra ut. Jeg har selv kjøpt "the big jig" og er ikke imponert. Den har rom for forbedringer.
Vad är det du har varit missnöjd med ? Jag blir lite nyfiken eftersom jag av och till har funderat på att slänga ihop en liknande jigg men ännu inte har kommit till skott.
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Are »

I første rekke er jeg misførnøyd med sporets tilpasning til klypa. Slik den er nå er Sporet bredt og rommer begge diene av klypa. Når klypa holder en fjær vil den ha en smal v-form. Man ender da opp med en lVl - form som er lite presis. I tillegg er det dumt at den begge delen av klypa ligger i sporet. Når man skal åpne klypa for å ta den av den pålimte fjæra, ender man med å presse den ut mot sidne i sporet. I tillegg sanver jeg et mer presist system for vinkleen ved nokken.

Forbedringsforslag: Lag et smalt spor som bare omslutter den ene delen av klypa = presist.
Trangere rom til pila. The big jig er stor nok til å fjære spyd. Lage noen skalae, merker så man letter kan plassere fjærene likt/riktig på alle pilene.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Moen »

Her er et forslag.. Ser innviklet ut, men er veldig simpel. Nøyaktig må man være, men er det ikke snakk om å få vinkelen til strengehakket perfekt, da? De røde pilene skal liksom vise hakkene for hvor fjøra skal sitte. Ble mye det her, men tror nok at dere skjønner hva jeg mener.

Bilde

I stedet for å file/sage hakket til pila direkte i sidene på jiggen, kan en også lage de "løse" med mulighet for justering sideveis. (Opp og ned å kanskje?)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Moen »

Utrolig hvor penere/ nøyaktigere alt blir på en tegning... Jeg raska sammen en dings i dag som vil holde pila i riktig posisjon, og blabla... Ikke så pene greiene, men det var dette med prototyper dah... "kalibrere" kan man jo gjøre med en pil man VET er riktig. (Hvis man har dèt da :wink: )

Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Kviljo »

Temmelig tøft! 8)

Selvgjort er alltid velgjort :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Fjæringsapparat og fjærkutter

Legg inn av Brage »

Å joda, temmelig pent!!
MartiN
Svar