Ceder

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Ceder

Legg inn av Moen »

Kom over en liten artikkel hos Treteknisk nå: Cedrus atlantica e. Atlascedar, f. cédre de Atlas og Cedrus libani, e.Lebanon cedar. "Disse treslag er nærmest utdødd, eller forekommer i dag bare for helt lokalt bruk, og er således ikke handelsvare."
Dere som er litt mere bereist i pil og bue verden, er dette samme sorter som bla skaft lages av? Og kan noen fortelle meg den store "greia" med Cedertre som skaft? Kan vel tenke meg at det har en sammenheng med styrke og vekt, og jeg sitter her og titter på noen skaft... Her går årringene litt i hytt og pine, og noen går på skrå gjennom skaftet. Altså ikke optimalt når vi snakker om f.eks gran og furu. Har Cedar også fordeler der?
Jeg bare spør :wink:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ceder

Legg inn av Are »

Personblig ser jeg ingen god grunn til å bruke cedertreskaft. Tidligere brukte jeg bare ceder, men bruker nå gran til puslepiler (30-60 spine) og furu/ask til ordentlige piler :wink:

Har også hørt at ceder er rødlista. Japanerne er fæle til å bruke dette treslaget til alskens snekkerarbeider. Vet ikke om det er samme art, men hold deg heller til tresorter det finnes nok av for å være på den sikre siden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Ceder

Legg inn av Skogheim »

http://www.mastergardenproducts.com/portorfordcedar.htm
Var å søkte litt på nettet. Dette er det treslaget som man for kjøpt til pilskaft hvertfall. Ser ut til at "Leksikon Are" hadde rett igjen :) Den er satt som "vunerable" som er den mildeste graden som blir satt på trua treslag. Men tror det er mer det formålet japenerene bruker den til istede for bueskyttere, selv om vi har en tendens til å knekke j#.&" skaft på 3d skytinger. Bruker selv cedar skaft men har ikke merket noen spesiel forskjell en at de er litt tyngre en feks gran. trodde de kanskje var bedre siden de var litt dyrere
If it isn't broken, don't fix it!!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ceder

Legg inn av MalaWolf »

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet ja... skal unngå cederskafta heretter tror jeg.. men det kommer til å lbi et lite savn. De lukter himmelsk når man jobber med de :=)
Europeisk furu burde dekke behovet mht til tyngde og spine tror jeg. Og den er det vel nok av fremdeles :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Ceder

Legg inn av Christian »

Mye nydelig pilmateriale i rundstokk haugen på byggmaker :mrgreen: eller i bambusplomsterpinne kassa på plantasjen for den saks skyld :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ceder

Legg inn av MalaWolf »

http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/34004/0

Ceder er truet av et innført patogen, og spres særlig der hvor det er anlagt veier inn til skogene..urk. Cedersyke?
Høres som et kjent problem i våre kretser, almesyke, askesyke, barlind som sliter med rekrutering ....
Imidlertid blir barlind sterkt beitet av hjort (på Vestlandet) og rådyr (på Austlandet). I visse områder hvor barlind fortsatt er relativt vanlig er det praktisk talt ikke registrert rekruttering.kilde


Foryngelse av barlind på Vestlandet (pdf)
Svar