Cresting

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Cresting

Legg inn av Skogheim »

Noen som har peiling. Prøvde meg på dette i dag. Lagde meg et eget lite apperat som gjorde at jeg kunne spinne skafte rundt med en liten drill. fikk til noe bra, men syns det var vannskelig å fordele fargen likt. Brukte samme acrylfarge som modelbyggere bruker. Noen som har gjodt seg noen erfaringer på hvor fort skaftet skal spinne, mailing, og pensel man brukte?
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Cresting

Legg inn av KEn »

Brukte samme triks. Har en skjøteledning med bryter så jeg kan slå drillen av og på med foten ala symaskin.
Modellfarger, passe tykk/tynn du må eksperimentere litt , og sakte fart. Litt trening så blir det bra. tynn pensel for tynne streker og bred for brede.


K
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Cresting

Legg inn av Skogheim »

har du noen tips til å ungå at pila for kast i seg da den snurrer?. var det som gjorde at det ble litt ugjevnt fordeling på fargen
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Cresting

Legg inn av Christian »

Sakte fart og/eller en dings til å holde enden på plass, et fjærbelasta kulelager eller no annet MacGyversk kan sikkert funke.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Cresting

Legg inn av Moen »

Hvis du lager noe som ligner på denne, er du i mål.
Bilde

Her er tegninger av en...
Bilde

Har selv lagd en, og det funker perfekt. Jeg bruker en "Elektrisk skrutrekker" Bilde(Clahs Ohlson, for 117.-)
Du må bare passe på at hullet til skrutrekker`n kommer i senter av skaftet. Disse går heller ikke så veldig fort, så de kan egentlig surre å gå noen få minutter slik at lakken/malingen kan tørke. For feste til skaftet, bruker jeg en gummislange som jeg trer på skrutrekkeren. Pass på så du limer filt eller noe nedi v`n. Og for å holde skaftet nede i sporet, kan du lage "kroker av f.eks piperensere festet med gummistrikk.

MacGyversk? Kansje, men den funker :D
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Cresting

Legg inn av Skogheim »

Genialt, må prøves den der. Noen spesiel måte du fester drillen? eller bare holder du den der med knappen inne? Var noe slikt jeg prøvde på men det var plater med hull jeg stakk pila inni. Ser at den Ven kanskje er bedre en hullene for å ungå kast.
If it isn't broken, don't fix it!!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Cresting

Legg inn av Moen »

Prøv å borre hullet så nær diameter`n på drillen som mulig. Jeg har limt fast hele greia med epoxy, men det funker å bruke tynne trekiler i mellom. Eller lage til en "settskrue" som du bare strammer til. Skrutrekker`n tåler ganske mye press før den kolapser :)
Svar