Vekt på pila?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Jeg har lyst til å begynne å lage piler selv, men har noen spørsmål angående dette. Hvor stor rolle spiller vekt og lengde på pila opp mot spine på skaftet? Er det sånn at da du først har funnet ut hvilken spine du bør ha på pilene dine til en bue så spiller ikke vekt og lengde på pilene så mye inn. Hva er fordelene med ei tung pil kontra ei lett pil og motsatt?
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Are »

I utgangspunktet bør pilene veie omtrent det samme. Dette er ikke så viktig på kort hold, men en tyungre pil vil generelt ha lavere utgangshastighet og dermed dale skyte kortere/lavere enn enn lettere pil.

Lengden på pila vil endre den den effektive stivheten på pila. EN lengre pil vil fungere mykere enn en kortere pil. En tyngre spiss vil også gjøre pila mykere. Hold deg derfor til samme lengde og samme spisstyngde ved samme stivhet. Like piler er bra.

Generelt skyter de fleste hisroriske skytterne med for tunge piler. Mange vil få mer effekt ut av buene sine med lettere piler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Ok. Takk for svar. Har tyngden på pila noe med presisjonen å gjøre? Hva med formen på fjærene? ser at det er mange forskjellige former ute å går. er det mer hva man føler seg komfortabel med? har ikke så mye peiling på dette feltet enda. føler det er bedre å spørre folk som kan det, enn å bruke mye energi, frustrasjon og penger på ting folk har funnet ut før deg
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Are »

Så lenge du holder deg innen rimelighetens grenser har vekta på pila ingenting å si for presisjonen, så lenge alle pilene veier det samme.

Fjærenes fasong/størrelse er stort sett smak og behag. Har du funnet riktig stivhet på pilene behøver du nesten ikke fjær. Store fjær brukes når man har store (jakt)spisser eller hvis man liker lyden av dem. Store fjær bremser fælt og pila vil på litt avstand dale veldig. Hvis du nsker størrelse på fjærene vil jeg anbefale lange, lave fjær framfor høye. Når det gjelder selve formen er det bare å finne fram saksa å prøve seg fram. Hvis du klistrer litt papirteip på fjæra kan du tegne på fasongen før du klipper og du vil også merke at de blir mye letter å klippe. Teipen fjernes etter at klippingen er ferdig. Skal du klippe helt rette fjær kan du enkelt tadem på frihånd med litt øvelse og en skarp saks.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Ja da er det vell bare for meg å sette i gang med å lage noen piler. blir spent på resultatet. Tenkte jeg skulle prøve "bare tuning" for å finne riktig kombinasjon av lengde, spine og vekt. Er det noe lur måte å feste spissen på pila da? eller er det sånn det må gjøres. og hvordan får man ut tre restene på best måte? litt tungvint å kutte og lime på spiss hver gang man skyter.
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Are »

Å skyte uten fjær er en glimrende måte å sjekke om du har riktig stivhet på pila. Vær bare klar over at hvis stivheten ikke er riktig har pilene lett for å knekke når de treffer matta.

Når det gjelder spisser kan du bruke skruspisser. Andre alternativet er å løsne spissen med arme fra en stearinlysflamme. Jeg bruker fjæringslim til å feste feltspisser med og det løsner fint med litt varme. Begge disse teknikkene gjør at du slipper å kappe skaftene.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Lurz »

Overraska meg litt at fjæringslim holder til spisser :o Men holder de til dine piler Are, så må det jo tåle det meste.
Selv har jeg brukt polyuretanlim og araldit. De har også holdt fint, og begge lar seg fjerne med varme. (propanbrenner, mot spissen)
Kanskje stearinlysflamme holder til de limene også? Må prøve.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Vekt på pila?

Legg inn av KEn »

Nja, Lurz

Husk at Are sjelden (tror eg) skyter i nye beinharde Egerton halmmatter. Iallefall ikke 100vis av piler i uka. Det er de som røkker av spissene. Problemet eskalerer med hardere matter og raskere buer.
Uansett tror eg tabben eg gør når spissene faller av er å ikke avfette spissene, det brukes olje under produksonen.

Hvordan er grunnforholdene på Deponiet nå? :D

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Lurz »

Deponiet var fint på tirsdag. Blir spennende å se åssen det tåler regn.
Prøvde oss litt på 60 yards. (tjuvtrener :P )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Are »

KEn skrev:Nja, Lurz

Husk at Are sjelden (tror eg) skyter i nye beinharde Egerton halmmatter. Iallefall ikke 100vis av piler i uka. Det er de som røkker av spissene. Problemet eskalerer med hardere matter og raskere buer.
K
Har nå tilbrakt noen tusen piler på innendørsbanen i Trondheim. Egertonmatter vi brukte der. Kunsten er bare å lime riktig. Ta på lim, ta på spiss, vri spissen rundt for å fordelel limet, ta av spissen for å lufte limet litt, stapp spissen på igjen og vri den sakte mens du presser den på, etter litt vridning sitter den. Dette limet er avhengig av varmt vær. Funker ikke å lime i lave temepraturer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Fikk ferdig noen av pilene i dag, ble litt irritert da jeg prøvde og "bareshaft tune" den og fant ut at det var for liten spine verdi på skaftene. Hadde brukt litt tid på lakking og sånt, men sånn er livet, en erfaring rikere :D klarte å redusere at den trakk til venstre med å kappe skaftet så spissen berørte buen da jeg trakk opp og byttet til en lettere spiss, men det var ikke nok. bua er på 55pund på 28" og stivheten var på 60-65. tror dere det holder å gå opp til 65-70 eller må jeg lenger?
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Lurz »

Mener du at pila treffer til venstre for blinken, eller at nockenden peker mot venstre når pila står i skiva?
"If it breaks you get to keep both parts"
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Nokk enden står til venstre for spissen. ser at pila går ut skrått etter den forlater buen.
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Sturlabuer »

Hva slags bue skyter du med? Hvor langt trekker du pilene? Hvor tung og hvilken type spiss bruker du?
Holder du buen med venstre hånd eller høyre?
"Noen" av tingene som spiller inn ved tuning.
Hvis du holder buen i venstre hånd, trekker til 28", har en "normal" bue og bruker feltspisser på 125 grain eller mindre,
vil jeg tro at du har for stive piler.

Hvis pilene er alt for langt utenfor riktig spine område kan de oppføre seg motsatt av det man skulle tro.
Det har jeg selv testet med noen piler som var for svake, de endte opp med å gå i oppløsning i det jeg slapp strengen :shock:

Er strenghakket i pilene dine i rett størrelse? Det kan også skape kluss.

Lars
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vekt på pila?

Legg inn av Skogheim »

Skyter en Tomahawk ss diamond. trekker 28" holder buen med venstre handen. bruker 125 i spissene. Prøvdeå tune med et skaft med mindre stivhet i dag 55-60. effekten av at pila sto skjeivt i blinken ble bare forsterka. tyder på at det er for liten stivhet i pila slik jeg ser det, ikke at jeg har så mye peiling. Her er hverfall bilde av de pilene jeg gjorde ferdig. Lærte veldig mye hverfall. blir bedre neste gang. Veit ikke hvordan jeg skal få bilde større men det er greit at dere ikke før se alle feilene på crestingen :)
Bilde
If it isn't broken, don't fix it!!
Svar