Litt om pilmakerverktøy

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Litt om pilmakerverktøy

Legg inn av Truls med bogen »

Denne er ment for å lage "nuler" , propper og rundstokk for båtbyggerfaget, men man også lage pilemner med den. Den store åpningen må stå ned slik at spon faller ut. ca 9x9 mm emner(eller tørkede naturskudd) settes inn i en drill og den "dyttes" gjennom.
Så en annen mer sofistikert sak på en US-webside, fastmonterte rør, overfres som sto opp, pluss en drill som roterte emnet. Altså toveisfres.
Dessverre mistet jeg linken til den, vet noen om den?

Så til "stengeflauget", eller hakket. Jeg fester Dremmelen med to eksosklemmer, limer sammen to skiver (aralditt eller epoxy) og vips lager jeg hakk på løpende bånd. Jeg begynner alltid med hakket, er jeg ikke førnøyd med sentrering, kapper jeg bare for å starte på nytt. En liten rundfil (rotte-hale) fikser "snap-on" effekt til slutt. Å sette enden i Danish-oil en stund (suge olje) vil nok herde endel.

BildeBilde
BildeBilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Tar opp en tråd som nok passer bedre her. Piler av skudd og piler av kløvd ved. Jo, Are, du har sikkert rett, det ser faktisk ut som om at her i nordeuroparopa så har kløyvd vært enerådende ialle tider. Hygger meg med "Acta Archaelocica" vol. 49... 1978. "An 8000 year old arrow...northern Jutland, Denmark...The Flippenborg arrow
Estimert til ca. 90 til 100 cm lang, pildelen, brukket i begge ender, er 38. 5 cm lang 10.1 mm diam. i pilspissenden og 8.5 i nockenden. Og av kløvd furu, i den tykke enden telles 12 årringer. Pilen har også en lang surring, antagelig av sener og med anatgelig bjerketjærelim under. Det er også morsomt å lese at pilen er tatt fra ytterveden på en furustokk der veden er rettest. Bakhon er altså bra til pilemner

...Jo, jeg tror jeg kom på en men piler av skudd. ! Øtzi, "Frozen Fritz" mener jeg ble funnet med piler av villkornell, finnes i endel hager rundt om i landet ganske rette røde skudd. Mer busk enn tre.
Sist redigert av Truls med bogen den 31 mar 2006, 23:24, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Fortsetter serien!
Her er fjerbrenneren fra eeh.... sørlandet.

Bilde
En planke, to - tre støtter for pila, 12volt strømforsyning fra en datating, og glødetråd til svi-apparat. Fås kjøpt løst.

Bilde
"På med pilen" .... snurr runt. Det største problemet er at når tråden blir varm utvider den seg, og du får mye
større fjær enn du hadde tenkt. Prøv, se, skru av, bøy tråden, prøv igjen, osv.
Du bør treffe med en gang, det er ikke lett å svi av "litt mer".

Bilde
Når du er fornøyd .... snurr! Og som noen sa på et amrikansk forum: Er du gift, og har tenkt å fortsette å
være det, så gjør dette ute. Det stinker! (NEMKO syns sikkert også det er en god ide :D )
PS. Skulle svi noen små lengdepilfjær etterpå, og satte på en kort liten glødetråd. Det ble litt for lite motstand,
og det likte strømforsyninga dårlig. En slags regulerbar motstand er helt klart en god ide :oops:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Du skriver ikke noe om lukta? :?
Vel, her er en mer moderne "rund-stokk-maker-dings" basert på håndoverfres og drill:

http://www.tools-for-woodworking.com/in ... stom&ID=53
Bilde
Øyvind Y
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 15 apr 2007, 03:18
Sted: Bergen\Ålesund

Legg inn av Øyvind Y »

her er en link til ett annet vertøy for å lage runde pinner...
http://www.workshopheaven.com/eStore/cg ... es&catstr=
virker ok
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Bare til opplysning så har vi allerede en tråd om hvordan lage rundtsokk her:
http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t= ... =rundstokk
:)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar