18oo-tallets piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

18oo-tallets piler

Legg inn av Are »

Sitat fra "the encyclopedia of archery" av Cdr. W. F. Peterson (1984):

Examinations of dozens of well-made 19th cebntury arrows from the golden years of the long-bow archery have indicated to the auther that the mean for a man's 27" target arrow of 5/16" dia. Baltic Pine was 360 grains, with a point of balance 9" from the shoulder of the pile; whilst that for the 28" target arrow and similar diameter and materials was 420 grains, with a point of balance 10 1/4" from the shoulder. Although long, low triangular profiles were still to be encountered late into the century, short fletchings were the mean, seldom exceeding 2 1/2" in length an 1/2" in depth.

Disse små fjærene var ofte med mer eller mindre parabolsk- eller skjoldformet profil.

De ble laget på en tid da pilmkerne la sjela si i arbeidet. Fotstykker i edle tresorter, messingtupper og påmalte markeringer i gilde farger.

Jeg håper jeg i framtiden får se piler av denne typen. Med så små fjær får heller ikke pilen så mye fall på lengre distanser.

Hvorfor bruker dagens skyttere vanvittig store fjær. Helge har proklamert at han liker lyden :lol: Er det noen som har noen andre grunner? En pil med riktig stivhet behøver ikke større fjær enn det nevnt over for å gå stabilt gjennom lufta.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Jeg lager oftest pyntepilene mine med store fjær. Bare fordi jeg synes de ser penere ut da. Også får jeg mer plass til å surre...

Ellers er jo lyden en faktor, store fjær lager en unektelig tøff lyd!!

Litt ullent bilde av pyntepiler her...
http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t=625

men når det gjelder piler som skal treffe noe bruker jeg som oftest små og lave fjær, ingen annen grunn en at jeg synes det fungere bedre.
Mindre sjangse for at stive kalkunfjær slår pila ut fra bue/knoke kanskje..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Gromlyd 8)

Men stort sett syntes jeg det er greit med store fjør, siden jeg sjelden skyter piler med akkurat riktig spine.

Dessuten skyter jeg sjelden presisjon på lengre avstander.


Forsovidt artig å lese den beskrivelsen. Temmelig små fjør for presisjon, selv om disse pilene var såpass framtunge.

11/32" skaft med 125 grain spiss, vanlige fjør, og historisk nokk, har balansepunkt omtrent 12,5-13" fra spissen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Stas når det bruser i fjøra!

Jeg skjøt en tid med tre tommers uklipte fjær montert med drabelig skru. Herlig lyd! Og pilene gikk rett som en strek, om enn ikke så langt. Men så var det dét, da, at fjærene hadde den stygge uvanen å kile meg i nesa, og det gikk utover en allerede tvilsom presisjon. Så etter en tid ble fjærene trimmet ned til mer "nesevennlige" dimensjoner...

Trist, selvfølgelig, men enkelte ting må vel ofres på effektivitetens alter!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ja alle er vel glade i den lyden. Men hvis man skal slippe å ha pilbanen til en BK når man skyter f.eks clout er det fint med små fjær. Det er i alle fall noe de som bruker svakere buer burde lære seg. Så kanskje de kan nå fram til 150 meteren.

Ha store styrefjær for å kompensere for dårlig tilpasset stivhet leste jeg noe om på det gamle flight-forumet. "it's like putting lipstick on a pig"
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Stemmer det ja, et av gullsitatene til O.L. :lol:
Han skaut jo med fluffy duefjær på 1x0,6cm :shock:

Alt med måte selvsagt, og dette har jo mye å gjøre med hvor senterskutt buen er. Tross alt kan fjørene bli for små også, og det er en ganske skummel affære, spesielt om det er flere folk tilstede på området.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

For min del har det i alle fall litt å si at fjæra er ferdigklippa i lik størrelse når jeg bestiller dem, og da blir det den størrelsen.. Er ikke altfor lenge sida jeg brukte kråke eller skjærefjør, klippa dem til med saks, limte dem på med trelim og surra med sytråd. (Dette var før jeg hadde noe som helst ide om å lage hverken piler eller buer etter noe historisk mal, jeg skulle bare lage det sjøl) Funka på et vis det også, men det tok #@!!* lang tid. Det ble det ikke så store fjør, ganske enkelt fordi de måtte gjøres små for å bli tilnærma like. Høgda ble sjelden over 1 cm, ble den det varte det ikke lenge før jeg satt med ei "pjuskepil". :?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

"Lipstick on a pig" :lol:
Jeg bruker stort sett store fjær for å kompensere for ulike piler brukt på ulike buer.
Dårlig og lat pilmaker med andre ord.

Jeg bruker også store fjær i farger jeg kan se, på piler til stubbeskyting. Grunnen kan dere tenke ut selv :oops:

Lars
Svar