Mine første piler.

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Mine første piler.

Legg inn av ingos »

Endelig har jeg tatt meg tid til å lage mine egne piler og det var gøy. Kom gjerne med evt utbedringer:-)

Jeg brukte fluebindertråd-lakk, men hva er det beste å lage surringer med?
Jeg brukte flossy på noen, men dette ble fort litt tykt og i morgen skal de testes med ny bue som kom på fredag:-)

Lakk/olje fordeler og ulemper?

Bilde
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Fluebinderutstyr er susen. En dråpe CA-lim på enden-surr, en dråpe til -klipp-ferdig. Lakk over.

Må jo oppfordre til å styre unna plastnocker på de fine pilene. Men de er greie til treningspiler.

K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

De var ment som treningspiler, får jeg har ikke trent så mye enda og noen piler går utenfor enda:-) Søren hell, jeg oppdaget at noen av nockene satt litt feil:-( Er nå rettet opp og er klar får skyting.

Er Horn nocks noe fornuftig å bruke?

Hvordan nocker vil du anbefale KEn og hvor kjøper man de ?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nå har vel ikke jeg svaret på alt, men siden du spør:

Jeg pleier å skille på "pene" piler, og vanlige piler. Tror mange gjør det.

pene piler er det, og brukes ikke på plaskanner i våt steinete plen osv..
Surringer, cresting, ringer, "historiske" eller naturlige farger, iallefall bare små ringer av skarpe farger, beis, prøver å holde stilen. Self nocks eller hardved/horn nokker.

vanlige piler, kan godt skytes i rullende bildekk eller etter fisk..
ingen surringer, pynt etc. glorete maling og fjær så en kan finne dem igjen. Nirk nokker holder mye bedre enn Bohning nokker. Tror Ola har begge. Piler med plastnokker overlever som regel "robin hood", men "self noks" piler blir splittet.

Pene piler har jeg, og vanlige piler bruker jeg :wink:



K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Den er god og takk får rådene:-) Skal sjekke ut hva Ola har.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Fine piler!

Hvis du vil ha piler med selvnokk finnes det en grei beskrivelse på http://www.langbue.no/lage/piler.htm

Jeg synes det er en enkel, grei og billig måte å lage hakk i pilene på, pleier også å lage en surring rett under hakket.

Lars
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Takk får linken Lars. Jeg ser du bor i Hurum og hvilken bueskytter klubb er du med i?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Ingos, jeg er medlem av Norsk Langbuelag, ingen lokale klubber.
Er ikke noen stor konkurransemann. Mekker litt buesaker innimellom andre ting som er gøy.

Lars
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Sturlabur: Jeg er også med i Norsk Langbuelag og skytter også med Drammen Bueskytter, vi trener mandager/torsdager og det er bare å bli med. Du treffer folk med samme int:-) Buer er gøy å lage og de må prøves på blink.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg har sett noen bruker fire fjær på sine piler og hva er fordelen/ulempen med dette kontra tre fjærer?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har testat 4-fjädrars pilar en del.

Nackdelen är att det blir mer luftmotstånd och pilen droppar fortare.
Ju längre ifrån du skjuter desto värre. Jag tycker det märks redan på 18-meter men då har jag bara skjutigt med runt 40# båge.

Fördelen ska vara bättre stabilitet.

Jag tycker inte det blir så stor skillnad.


Personligen tycker jag 3st 5" parabolic cut ger bäst förhållande fart/stabilitet. Denna oventenskapliga uppfattningen fick jag också stöd för på en sida där de testat olika storlekar/cut i vindtunnel. Mycket riktigt så blir motståndet nästan lika stort för 4" shieldcut som för 5" parabolic cut.

Det känns alltså som att långa men inte så höga fjädrar är fint.

Sammtidigt så är det också väldigt lite som skiljer och jag har en 4" shield little chopper så jag bara kör på den jag. :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ellers er det også genialt med 4 fjør med tanke på piler til hurtigskyting, siden man ikke trenger å tenke på hvilken vei man setter pila på strengen. Men det forutsetter at man har skaft med veldig rett fiberretning, slik at man ikke kiler pila inn i hånda, om noen fliser skulle løfte seg opp.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg tror nok det blir tre fjærer fortsatt, men jeg likte å se på fire fjærer. Det kan vel ikke bremse av slik betydning på 18m eller?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Hvis du bruker 4 fjør bør du kutte de litt lavere en hvis du bruker 3. Hvertfall hvis du setter de opp til å gi pila rotasjon. men det er nå bare min mening. Kan desverre ikke basere påstandene mine på vitenskapen på lik linje med Griffin :P men det hadde vært interesant med litt mere viten om hvor mye forskjellige fjørskjæringer påvirker pila i presisjon og lengde.
han her:
http://www.youtube.com/watch?v=BBNTwmUzms4
ser ut til å bruke lange men lave fjør. uforskammet fin bue lager han også...

Ellers kan du jo begynne å lage deg noen fluflu piler, enten med 6 fjør i full høyde eller med fjør som er vridd rundt pila.
Utfordring: skyt ei flu pil opp i lufta og skyt den med ei anna pil når den er på vei ned igjen 8) Jeg har sett det bli gjort med langbue!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

De bromsar inte mycket på 18m.
Jag märkte det lite litegrand, men jag märkte ingen förbättring i precision.


Mina 4-fjädrars pilar var med 5" parabolic satt bittelite på skrått men inte snurrade längs pilen.

Bilde
Bilde


Det är en person i Masters of the barebow Vol.1 som skjuter med 4st shieldcut gula har jag för mig. Han skjuter ju väldigt bra. Allting handlar ju om vad man trivs med och hur högt man siktar och hur konsistent man skjuter. Du kan gott skjuta med rotborste-flu-flu pilar på 25meter sålänge du siktar högt nog.

Flu-flu går dessutom (imho) stabilare på korta avstånd. Ett tag hade jag olika typer pilar med mig på 3d-banan:
Kort avstånd: Flu-flu pilar
Mellanavstånd: 3st 5" shieldcut
Långt avstånd: 3st 4" parabolic

Slutsatsen blev att det inte var någon förbättring för mig vid dom tillfällena jag testade. :P
Svar