Mary Rose replica

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Mary Rose replica

Legg inn av Kviljo »

Vel, nesten iallefall.

1/2" -> 3/8" ask. Håndsmidd spiss (av Mark Stretton). 7 1/2" lange fjør, bundet med lintråd og limt med bek. Nokk forsterket med 2" lang hornplate. 58 gram.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Mary rose

Legg inn av demian »

Kult med replica`er. Nydelig pil. Ser enkel men funksjonell ut. :lol: Artig med bjørkebek. Hadde faktisk ikke hørt om det før jeg begynte å "lurke" rundt på dette forumet. Har jo hørt om bek..men trodde det var et eller annet laget på tjære/harpiks fra bar trær eller sågar et asfaltbiprodukt eller steinkull tjære :oops: . Har til og med laga "bekka tråd" med svinebust. Når jeg tenker meg om lukta det ikke akkurat tyri av den tråden. Er bek`et tilsatt noe? Linolje feks.? Hva har du limt spissen på med? Er den selvsmidd?

Ørgen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mary rose

Legg inn av Kviljo »

Bek kan lages av furu også, og jeg antar faktisk at dette er furu-bek. Den er iallefall kjøpt (på skinnlåven.no).

Ellers kan man lage ei liknende guffe ved å blande harpiks med litt knust trekull visstnok.

Tror ikke man får bek som er tilsatt olje, men hvem vet?

Spissen er smidd av Mark Stretton. Den galne engelskmannen som har verdensrekord i å trekke den tyngste buen. Dessverre er den limt med aralditt. Bek holder ikke så godt, og jeg vet ikke hvordan hudlim duger til slikt? Vet igrunnen ikke hva som er historisk riktig å feste jernalderspisser med.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Meeeget fin!

Ikke så dumt å bruke aralditt til spissene kanskje. Kjedelig å sette igjen håndsmidde spisser i blinken :?

Det er vel sikkert lettere å dra ut pilen fra en kropp enn en halmmatte... så kanskje man ikke trengte det sterkeste limet til spisser i gamle dager?
MartiN
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har lite svårt att tro att man samlade in pilar etterpå.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Interessant spørsmål dette!

Vi kan bruke slaget ved Agincourt i 1415 og fabulere litt: Der deltok det ca 6000 engelske bueskyttere. Hver skytter var utstyrt med et futteral som tok 24 eller 36 piler.

Hvis vi velger det største, og antar at alle pilene ble skutt, blir det altså 216 000 piler. Jeg husker ikke i farten hvor lenge slaget sto på, men det er sannsynlig det varte så lenge at bueskytterne måtte etterforsynes med nye futteraler fra trenet som holdt til i skogen bak.

Sannsynligvis skjøt hver skytter mer enn ett futteral med piler. Det er ikke usannsynlig at omkring en halv million piler ble skutt i det slaget. Hæren hadde med seg både bue- og pilmakere, men det er ikke sannsynlig at disse greide å produsere nok til å erstatte skutte piler.

Jeg tro derfor at det ville vært fornuftig politikk å samle inn så mange som mulig av de skutte pilene, med tanke på det videre felttog.

En viktig forutsetning for dét, var jo selvfølgelig at man vant slaget ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Finders keepers..

Såvidt jeg har lest meg til var det vanlig å samle inn fiendens våpen, våpen fra falne etc. etter slaget (dvs. de seirende samlet). Både for å fjerne det fra omløp og for å bruke det selv. I tillegg ransaket man jo alltid falne fiender for verdigjenstander av alle slag.
Våpen fra beseirede fiender er forresten ettertraktede trofer den dag i dag...

Har vanskelig for å tro at de IKKE samlet inn de pilene de fant. Tipper soldatene rasket til seg alt av verdi, fine våpen etc. piler?, ingen bueskytter vil vel la piler ligge når han vasser over dem? Så kom vel trennet og samlet resten av alt som ver brukandes.

Om festing av pilspisser, så finnes det flere eksempler på at en IKKE festet spissene særlig godt (Afrika, Nordamerika). For da sitter den igjen når man prøver å dra ut pila :(

K
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

KEn skrev: Om festing av pilspisser, så finnes det flere eksempler på at en IKKE festet spissene særlig godt (Afrika, Nordamerika). For da sitter den igjen når man prøver å dra ut pila :(
Og det er jo noen teorier som går på nettopp dette når det gjelder stridspiler.

Når det gjelder gjenbruk - det ville jo vært høl i hue å ikke samle inn brukbare piler (og annet morro) etter slaget.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Mary Rose replica

Legg inn av rosa77 »

Bilder av de piler jeg har lagd selv, stridspiler (wararrows). Fargevalget får vel de engelske folka til å vri seg, men den sjansen får en ta. Jeg har lagd tre dusin, men har ikke tre dusin lenger :? Blir høst og vinter nå, da tenker jeg å lage noe annet, dvs. annen type piler. http://s255.photobucket.com/albums/hh12 ... rrowpiler/

Footingen er gran og eik (litt uskarpt bilde, dårlig makro).
rosa
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Mary Rose replica

Legg inn av Brage »

Flotte piler!!
MartiN
Svar