Rygh nr. 76

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Rygh nr. 76

Legg inn av Kviljo »

Før var det, for arkeologer, veldig stas å kunne betegnelsene på de forskjellige typene arkeologiske gjenstander. Oluf Rygh lagde i 1885 en katalog/bok kalt "Norske oldsager", og i den er de forskjellige typene tegnet og gitt et nummer.

Rygh nr. 76 er en såkalt hjerteformet pilspiss, og den som er tegnet i boka til Rygh er funnet bare 5 km fra Kviljo.

Så derfor pressa jeg ut en spiss og skjefta den. Den er festa med bek, og skaftet m/fjører er surra med sener.


Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Har du dårlig med pilskaft-emner for tiden?
Eller insinuerer du at de hadde armbrøst på denne tiden?
Eller er det bilde-manipulering...

:P

Forøvrig rimelig imponerende at du bare presser ut en slik spiss uten videre. Alle som har presset flint vet at det ikke er bare-bare.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, nei den var ment som en gave, så jeg tenkte det var praktisk å ikke lage den i full lengde :)

Denne var min beste spiss foreløpig, og skal jeg være helt ærlig, så var den steike lik den på tegninga til Rygh 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

nydelig pil :o

hvordan fikk du til mothakene?? :shock:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Med samme teknikk som resten av spissen. Bruker en blyantaktig ting med kobberspiss som man presser av små flak med. Søk på flintknappingtips på youtube, og du finner masse fine videoer som viser hvordan det gjøres :)

Spissen ser ut som en V eller et hjerte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

takk for tipset :D

masse lærerike videoer, må nok innvestere i et slikt flintknappings-sett, ja :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Kviljo »

Pressa ut denne her i dag. Moro. Flint.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Moen »

Øøhh.. Hvor får man kjøpt slike presser? :wink: Men litt alvor..hvor finner man flint da? Har jo hørt at Danmark er ett egnet sted.. Og er ofte i nord DK(slekt) Men har til gode å finne noe.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Kviljo »

Det får man kjøpt på de fleste jernia-forretninger, hehe. Eller der man får kjøpt båtnagler av kobber :wink:

Danmark er helt klart plassen, men jeg vet ikke hvor. Min flint har gått via en kar fra Bergen. Men man kan bruke glass istede, om man vil. Det er lettere å lage i, og er hakket skarpere. Obsidian/naturlig glass er veldig populært knakkemateriale.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 11 jun 2008, 15:31
Sted: Kristiansand

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av arco »

Hirtshals :) Husker som liten hvor gøy det var å plukke flint rundt moloene og havneområdet. Danskerne har brukt flint omtrent som vi bruker pukk. Fikk høre en gang at grunnen til disse mengdene flint i Hirtshals er gammel ballaststein. Har syklet Danmark på kryss og tvers, men har aldri sett som mye som i Hirtshals.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Moen »

Hmmm.. Da har jeg sikkert sitti å glodd på flint i mange år.. :? Verdens beste fiskeplass= Vestpieren, Hirtshals! Vi bor (sommerhus) jo bare 5-10 minutter derfra.. Kanskje jeg skal prøve meg på knakking òg..? Teste mine loslitte tålmodighets-gener :D
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Stein »

Ikke alltid lett å se hva som er flint. Men har en først funnet sorten en gang, åpner verden seg, og den er plutselig full av flint...:-)
Finn en rund stein som kan holdes fint i hånden. Av vanlig gråstenstype. Det blir knakkesteinen.
Så leter en etter flintknoller. Ofte hvite på utsiden.
Knakkesteinen slår en kontrollert med på kantene, og med riktig tyngde på slaget, flekker en av biter. Da ser en den "ferske" flinten. Kan være alt fra svart til lys grå. Desto "våtere" den ser ut, desto bedre slik jeg forstår. I tillegg skal det helst ikke være urenheter i selve flinten, om en ønsker å lage noe av den. Biter til å bruke som ildslagingssten, er det ikke så nøye med.
Ta med et ildstål på turen, så kan en teste gnistregnet :)

Lenger syd, ved Limfjorden, finner en http://www.stenaldercenter.dk/
Her er det også flint langs stranden, og en veldig flott atmosfære.
Jeg pleier å bo på http://www.myrhojcamping.dk/ når jeg er på de kanter, da det blåser for mye nede ved Ertebølle Camping. Det var dagens ferietips.
Men feriehytte ved Hirtshals hørtes heller ikke så dumt ut. Mye flott der oppe!

Kanskje vi kan ta med flint til buemakertreffet til høsten?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Moen »

Kanskje vi kan ta med flint til buemakertreffet til høsten?
Hvorfor ikke? Hadde vært kjempegøy om vi kunne samle alle "grener" der.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Stein »

Da skal vi få tak i flint.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Rygh nr. 76

Legg inn av Griffin »

Kviljo: Du säger hacket skarpare, menar du att man kan få en vassare yta med glas än med flint?

Jag såg något program på tv där dom sa att flint har egenskapen att kunna bli vassare än något annat material.

:?:
Svar