Nye lengdepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

har du på noe får å tynge pila foran??
Bare at den er noe tykkere foran midten, tyngdepunktet er ca 3cm foran midten.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kviljo, du som kan dette? Hvor langt tror du de går med 200fps? Kronograferte de i hagen i dag.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er fryktelig vrient å si igrunnen. Jeg har ikke testa flightbuene mine ordentlig i kronografen, foruten den første hickorybuen.

Det maksimale jeg fikk ut av den da var 218 fps, med et gjennomsnitt på rundt 210. Og den skaut jo faktisk 290 meter ei gang. Men bare ei gang. Resten av gangene har den skutt mellom 230 og 260.

Det virker som om små forskjeller utgjør mye her. Det har hendt flere ganger at jeg har blitt overraska over at to tilsynelatende like piler har gått helt forskjellig.

Det jeg har funnet ut, i likhet med mange andre, er at det gjelder å lage opp et sett med litt forskjellige piler, teste de, og så lage et sett nye piler ut fra de beste i det siste kullet. Også fortsette å avle videre.


Men et hot tips er å lime inn en spiker i spissen. Da kan du pusse spissen temmelig tynn, samtidig som pila blir fortung. Tror jeg hevet snittet mitt med 10 meter bare på grunn av det faktisk :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Spikertrikset gjør susen!

Ellers er det bare én måte finne ut om pilene går langt på: Prøve dem med den buen de skal skytes med. Som Kviljo er inne på, to tilsynelatende identiske piler kan gå totalt forskjellig. Her gjelder det engelske ordtaket uavkortet:

"The test of the pudding is in the tasting"!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar