varmeelement tråd for fjøringsmaskin?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

varmeelement tråd for fjøringsmaskin?

Legg inn av PunyV »

Er det noen som vet hvor man kan få ta i varmeelement tråd? Har prøvd på clas ohlson, men har ikke funnet sånn der lengre, ser ut som varmeelement tråden er er utgått...

Hvis det er noen som har noen biter med slik tråd til overs så send meg en mail. Jeg trenger bare 2-3 lengder hver på 10-20 cm (forskjellige former på fjørene)

-Kjell
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Fikk kjøpt på Jernia for ei stund siden. Hang sammen med sånne svipenner til å tegne på tre med. Har ikke noe mer akkurat nå, men send meg en pm om du vil jeg skal se om de har noe igjen her i byen, så kan jeg kjøpe noe for deg og sende. Mulig jeg burde skaffe et lager sjøl også hvis det holder på å bli vekk. :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Hvorfor har de fleste spørsmål et så enklet svar....

Jeg trodde jeg måtte kjøpe motstandstråd i 200m ruller fra merkelige spesialforhandlere, eller håpe på at en eller annen clas ohlson butikk hadde noe på lager. Hvem kan tenke seg til at det kan finnes et så enkelt svar som å gå innom nærmeste Jernia for å høre om de kan ha :oops: Jeg trodde de svipennene bare brukte 2-3cm lang tråd så derfor har jeg ikke giddet å sjekke med slike butikker.

Som de sier; det enkleste er ofte det beste...

Hvis de ikke har på noen av de Jernia butikkene i nærheten så får du en pm Lurz. Takk for et godt tips...

-Kjell
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Da er tråd til svipenn innkjøpt, 1 m kosta kr 29,- (standard sortiment på jernia). Problemet mitt nå er at den strømforsyningen jeg har vært å funnet meg, en standard pc strømforsyning, ikke klarer å levere nok strøm! Finnes det noen motstandstråder som har større motstand, den jeg bruker er 0,6ohm pr 20cm, dvs at strømforsyningen burde levert 20A ved 12V, og slik strømforsyning er det de færreste som har tilgang til! Hadde jeg hatt motstands tråd som var 1,5ohm eller mere så hadde den strømforsyningen som jeg har laget vært kraftig nok!

Lurz: Hva slags strømforsyning brukte du til ditt fjørsvi apparat? Fra en Datating skrev du, men hva?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hei Kjell! Noen ting du kan prøve er:
*Bruke lengre tråd, så får du større motstand.
*Teste 5V utgangen.
*Skaffe en strømforsyning til, og PARALELLKOBLE de to slik at begge gir 12 V til tråden din.
*En kombinasjon av det som er nevnt over.

Jeg tror Lurz kanskje har skrevet om dette på en gammel tråd.

Lars
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Bruker en standard pc-strømforsyning. Ser ut til å være merka at den skal kunne gi 12amp på 12volten ut. Det holder til å gløde en 16-17cm tråd på min svier. Hvis det ikke er for mye vind eller for kalt. Fjærsviing er en hobby som bør bedrives utendørs, det stinker noe :evil:

Står ikke noe om motstanden på min trådpakke, den er merka "Noratel, Glødetråd HAP20

Vær forresten obs på trådlengden, en gang skulle jeg bruke kort tråd til korte fjær, og da røyk jeg strømforsyninga :oops:

Tråden Sturlabuer nevner ligger her: http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t=63
Og så har Vargen en mer elegant en her: http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t= ... %E6rsvi%2A
"If it breaks you get to keep both parts"
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Endelig!

Som gammel elektronikk-hue fant jeg i desperasjonen fram et par gamle venner! U = I x R og P = U x I ! ved hjelp av disse to luringene fant jeg ut (i natt kl 0200 når lå i senge mi og ikke fikk sove) at enten måtte jeg økte motstanden i svitråden, eller så måttejeg prøve å senke spenningen (jeg skal ikke nevne hvordan den logiske tankerekka mi gikk i natt :lol: ). Utstyrt med lure ideer og varm loddebolt gikk jeg løs på strømforsyningen og koplet den om fra 12V til 5V. :D Som det vises på bildene, så er strømforsyningen veldig modifisert på innsiden...

Og nå skjønner jeg hvorfor sviing av fjær bør utføres utendørs, eller i rom med EKSTREMT god lufting!

-Kjell

Bilde
Bilde
Svar