Jernspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Enn så lenge på sørlandet i alle fall :)
Håper jeg finner meg en plass jeg kan stå og smi i Bergen også, etterhvert.

Jepp, tror absolutt det hadde vært kjekt med en spiss som man kan forme falen rundt. Må se om jeg finner en løsning på det.

Til nå har jeg jo bare brukt en flat "ambolt" og hammer. Det funker jo det også, men det krever litt planlegging for å få falen rund og konisk nok.

Jeg ser også at jeg må prøve å få veggene i falen tynnere, og kanskje litt kortere. Ikke helt enkelt å treffe der man vil :P Uthamringa av falen hadde en tendens til å bare bli lengre og lengre, hehe.

Det blir ei økt i ettermiddag også, så jeg satser på at det kommer en update seint i kveld.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Ivar, jeg vet ikke hvordan du gjør det, men det er best å bruke pennen på
smihammeren til å strekke ut holken i vifteform. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, riktig ja! Jeg brukte bare den runde sida av hammeren. Der stakk jeg ut og prøvde!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

her er en del smiverktøy og hvis det ikker helt klart hva jeg mener med pennen på smihammeren kan det sees her. Oddbjørn.
http://www.smie.no/tols.htm
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Kviljo skrev:Men hvordan kan en magnet hjelpe? - annet enn å tilføre mer masse til selve ambolten?
Hvordan det fungerer har jeg ikke pønsket ut, men to middels store magneter (Ø 40mm, tykkelse ca 10mm) på hver side halverte klangen på en av amboltene her når jeg prøvde.
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det må være den skrujern-liknende enden av hammeren?
Den fungerte iallefall supert til å trekke ut stålet med! Mye bedre enn den vanlige sida.

Fant ikke noen passende magneter, så jeg fikk ikke prøvd det. Inntil videre går det forsovidt greit med noe å stappe i ørene også.

Her er iallefall resultatet fra kveldens smiing. Fant en gammel og godt rusta hestesko som hadde kommet frem fra jorda, og transformerte den til en lysestake. Også ble det en diger brynjebryter. noe i overkant av en halv tomme ved enden på falen. Kanskje det er en altalt-brynjebryter :lol:

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det ble et par spisser i dag også.

Fant ut at det var kjapt å lage naglehull i falen, så den nest siste spissen, som ligger til høyre for den skjefta, fikk et slikt. Den skjefta spissen er det Mark Stretton som har smidd.

Også raska jeg sammen spissene jeg har lagd de siste dagene. Det har visst blitt noen.

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Foretok en liten tidsreise i går og henta meg en ambolt fra 1917, på 68 kg.

Den hjalp meg litt med denne spissen i kveld. Neste skal bli bedre ja :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Gratulerer med ny ambolt. Nå blir det vel spisser på løpende bånd :D

Neste gang du lager en "braodhead" (norsk ord?) og skal ha "vingene" fra kroppen på spissen, prøv å splitte spissen delvis på langs med en meisel. Funker bedre enn å prøve å brette tilbake. Håper du skjønte hva jeg mente.

Håper du skjønner hva jeg mener.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bare splitte den halvveis? Altså splitte som en 0 istede for en U, slik at hver mothake egentlig består av "to" deler, istede for en slik det blir når man bare bretter tilbake? Kanskje det er gjort studier på hvordan det ble gjort før?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Mulig vi snakker forbi hverandre. Jeg skjønner i alle fall ikke hva du mener, og min første beskrivelse var like lett og misforsatå som jeg fryktet.

Prøver derfor i stedet med en kjapp skisse for å vise hva jeg mener
Bilde

Håper det hjalp på forståelsen :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det hjalp! :D - takker!

Jeg hadde faktisk ikke tenkt på akkurat det. Mener å huske at denne Mark Stretton hadde noen bilder i ei av disse longbow-bøkene, der en svalehale-spiss blir lagd ved å brette mothakene bakover? Men det er mulig det var en halvmåne-tverrspiss jeg blander med.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Jernspiss

Legg inn av Loke »

Smidde min første jernspiss i dag - en lang brynjebryter - den ble stygg, gitt... Men øvelse gjør mester så jeg får ut og prøve meg igjen.
Skaftene jeg skal lage disse spissene til er 9,5 mm der holken begynner. Hvor tykt jern/stål bør jeg ha da? Brukte 8 mm nå, men det virket som om det ikke ville flates mer ut til slutt. Holken passet vel til et 7-8 mm skaft, tenker jeg... Kunne jeg brukt 10 mm eller 12 mm? Tenkte å bruke stangstål. -Duger dette stålet, eller bør jeg prøve noe annet? Ser det blir brukt armeringsjern også...

Ser rundt om på nettet at det snakkes om type 10 bodkin og type 16 osv. Hvor finner jeg ut hva som er hva? Finnes det en oversikt tilgjengelig på nettet?

Thomas
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Jernspiss

Legg inn av Moen »

Dere som har litt greie på ting... Gamle spisser og sånt. Hva er denne spissen ment for? Kan hende jeg er litt treg (Jada, er fra Hedmarken) Gikk jo flere måneder før jeg fant ut hva en plystrespiss var også :oops:

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Jernspiss

Legg inn av nidrinr »

Jeg har også lurt litt på praktisk funksjon ved den der..
Har fått ulike forklaringer før, husker bare en jeg trur er tull, at den var ment for å kutte tau :|

Skal jeg gjette vil jeg tro den er laga for å få størst mulig kuttflate. Den ser jo ikke ut som noe man vil ha i magan...
Svar