Jernspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Jernspiss

Legg inn av Kviljo »

Fikk gjort ferdig blåsebelgen i dag, og satt opp ei esse. Fikk også tid til å klunke litt på noe armeringsjern. Det er søren meg ikke lett, og det gikk med en haug kull på no-time. Men jeg tror jeg skal snurpe inn blåset i bunnen av essa for å konsentrere varmen litt mer. Hadde vel omtrent 2-3 cm åpning. Også trenger jeg en skikkelig ambolt. Jeg brukte bare ei gammel motorblokk, men den klarte jeg utrolig nok å slå inn noen steder, i tillegg til at det kjentes som om den fjøra en hel del. Noe annet enn en vanlig snekkerhammer er sikkert også kjekt å ha, hehe.

Men det ble en pilspiss iallefall. Helt symetrisk ble den jo ikke, men det får duge.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Stadig nye prosjekter :)

Har pratet med noen andre som har smidd en del pilespisser. Det skal visstnok ikke så himla mange til før man begynner å få dreisen på det. Men var jeg deg ville jeg nok investere i en ambolt, hammer og noen tenger Godt verktøy er halve jobben påstås det. :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Må jo ha noe å henge fingrene i når man ikke får feltarbeid :roll:
...så når man ikke får lov til å grave opp gjenstandene, får man heller lage de :P


I dag skal jeg prøve å effektivisere smiinga litt. Så jeg må på leit etter en bedre hammer, og noe som er mer solid å slå på iallefall. Også må jeg visst investere i mer grillkull. Hmm, hvor får man billig grillkull mon tro?

Tror faktisk jeg skal prøve meg på å lage ei senke-smi-ting-greie, som du nevnte. Tror det kan være et smart ledd i effektiviseringa, hehe. Og helt umulig kan det igrunnen ikke være.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

En senke er smart. Da slipper du at spissene dine får elliptisk tverrsnitt med masse ekstra tyngde. Da kan du heller lage dem tynne og flate med en stiv langsgående rygg. Har du noen gode eksempler på smidde spisser, eller skal jeg sende deg en?

Hvor mye veier forresten spissen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Spissen veier 26 gram.

Har en spiss fra Mark Stretton, med fal. Det må bli dagens prosjekt tror jeg. ...om bare regnet kunne begrense seg litt.

Kanskje jeg skulle prøve å lage meg ei enkel senke også. Det trenger vel ikke være så avansert tillaget så lenge det funker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Æ e imprægnert.. som vanlig :)

En bit tog/trikkeskinne funker som ambolt, men det har du sikkert tenkt på sjøl. Ellers vil jeg annbefale koks(steinkull) fremfor grillkull, med grillkull går det som du sier fort unna. Det er ikke uvanlig å finne betydelige restlager med gammal koks i kjelleren på bygårder. Vi ga bort en middels stor binge da jeg skulle bygge om til bueverksted.

Gleder meg til å se din første fal :wink:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, det må jeg sjekke. Det blir iallefall fort dyrt om jeg skal bruke en sekk grillkull pr. spiss :lol:

Det er nok av jernbanespiker i åkeren her, men skinnene tok visst tyskerne med seg :roll: Satser på at jeg finner noe alternaltivt. Det skal vel godt gjøres å komme over en skikkelig ambolt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Unge Malde slutter visst aldri å imponere!

Og da jeg leste om Ivars siste meritter, kom jeg til å tenke på to av A & M's folkeeventyr, nemlig "Fanden i nøtten". og "Smeden som de ikke ville slippe inn i Helvete".

Men helt malapropos, altså!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, nei helvete kan de ha for seg selv.

Men litt varme hadde ikke vært dumt. For å ikke snakke om en halv dag med opphold. Siden smiinga inntil videre er en utendørsaktivitet ble det ikke smiing i dag. Men jeg fant ut at rema1000 hadde relativt billig grillkull, så den biffen er sikra for ei stund. Koksen ser det ut til at de fleste her nede har brukt opp for lengst.

Også fant jeg meg en 600grams smedhammer som jeg tror vil gjøre susen. Ambolt er det verre med, så jeg får torturisere Manta-blokka så lenge jeg kan. Vil helst unngå å måtte ty til Biltema :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Flott at flere prøver seg i smedfaget synes jeg!
Du kan jo melde deg inn i Norsk Smedforening, da får du tilsendt bladet smed-nytt en gang iblant. http://www.kniv.net/Smedforening/

Trekull er fint det, veldig rent og uten svovel osv. Men veldig stort forbruk blir det jo, sånn sett er steinkull eller koks en fordel.

Når det gjelder ambolt bør du høre med skraphandlere, mekaniske bedrifter, yrkesskoler, gamle gårder og lignende, mange av dem har en ambolt eller flere stående ubrukt og glemt i et hjørne :!: Og når det gjelder ambolter, husk at jo større jo bedre.

Som Are sier, godt verktøy er halve jobben (hvis ikke mer)! Og hvis du skal lage en senke er min erfaring at det enkle er utvilsomt det beste.

Lykke til :)
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

hvorfor ikke biltema?

clas har forresten ambolt, tror jeg. eller så er den kombinert skruestikke eller noe? :D
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, moro å prøve seg :)

Tror jeg får hive meg med i denne foreningen. Står det noe fornuftig i bladet?

Har du noen generelle tips om hvor man kan få tak på steinkull eller koks, foruten det som måtte ligge og slenge rundt.

Jeg skal være på vakt etter ambolter fra nå av ja. Jeg klarte iallefall å knuse den eneste brukbare flata på motorblokka jeg brukte i dag. Så jeg fant et vektlodd til en traktor. Den fungerte mye bedre. Motorblokka hadde tydeligvis fjøra en hel del, for det ble mye lettere å slå mot loddet.

Den til biltema ser så liten og pinglete ut, også fikk jeg høre av en ekspert at nye ambolter hadde en voldsom klang i seg. Det hadde iallefall dette loddet jeg brukte i dag. Måtte stå med hørselvern, og det er noe jeg planlegger på å unngå etterhvert. Gamle ambolter skulle visstnok ha en mer stump lyd i seg.

Her er iallefall noen bilder av belgen, essa, og dagens produksjon:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Dette ser meget bra ut må jeg si :)

Smed-nytt kommer ikke ut så ofte, men inneholder ganske mye interessant stoff, annonser, osv. En annen fordel med å være innmeldt i Smedforeningen er jo at du får tilsendt invitasjoner til smedtreff, årsmøte, kurs og slikt.

Her i Trondheim importerer vi høykvalitets, vasket steinkull gjennom en Dansk kull-leverandør. Men da må man opp i 15-20 tonn. Steen Nilsen selger tysk steinkull til 150,- per sekk (25 kg), i tillegg en del annet utstyr på http://www.smie.no/

Det med klangen kan være veldig forskjellig på både gamle og nye ambolter. Ubehagelig er det uansett :P Et triks er å ha et dempende lag mellom ambolten og stabben den står på, for eksempel asfaltpapp. Å feste noen kraftige magneter på undersiden hjelper også mye med å dempe lyden.
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Takker for det :)

Denne Steen Nilsen holdt jo til ikke langt herfra. Genialt! - da må jeg inn til Kristiansand og handle noe steinkull, og sikkert noe annet kjekt-å-ha.

Tror jeg så noe asfaltpapp i gå. Får prøve å legge noe under "ambolten".

Men hvordan kan en magnet hjelpe? - annet enn å tilføre mer masse til selve ambolten?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Ja nå blir det farlig å ferdes på Vestlandet, selv ikledd ringbrynje.
Jeg har truffet en tysk smed som er en jævel til å smi pilespisser.
Han bruker en kon stålspiss til å forme holkene rundt, en halvåpen kon senke kan også brukes. Oddbjørn.
Svar