Jernspiss

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jernspiss

Legg inn av Kviljo »

Småviltjakt!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jernspiss

Legg inn av Are »

Mark Stretton sitt kapittel "Experimental Tests with Different Types of Medieval Arrowheads" i boka "Secrets of the English Warbow" har litt informasjon om denne typen spiss. Lenge siden jeg leste det, så jeg har akkurat skumlest det igjen.

Halvmånespiss skutt (med krigsbue) på giseskortt viste et sår på lik linje med en jaktspiss, et bredt og gapende sår.

Slutt på gås: halvmåneformen samlet fjærene i motsetning til jaktspissen. Dette gjorde at pila spratt av, men overførte pilas energi til blunt energi. Gåsa ble slått overende og vingen brakk.

Skutt på tau, bortkastet

Skutt på seil, svært velykket. Skutt i skrå vinkel inn mot seilet så fulgte den seilet bortover og skar en lang rift i motsetning til andre spisser som bare skar seg raskt gjennom.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen som helst middeladerdsk illustrasjon av verken jakt eller strid der denne spissen er avbildet. Hvis noen gjør det, så vis den gjerne.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Jernspiss

Legg inn av Moen »

Fant en tråd på English Warbow om det samme spørsmålet... http://englishwarbow.com/forum/index.php?topic=290.0
Svar